Go´morn til alle Jeg har overvejet lidt om det kunne lade sig gøre at lade kunder købe varer på faktura? Dvs.: "køb nu, betal til den 1." eller: "køb nu, betal over 4 gange" Kan jeg bare gøre det? Eller er der særlige regler forbundet med det? Håber der er nogen der kan hjælpe :) |
Der er ikke noget til hindring for at gøre det. Når du sælger noget skal kunderne jo netop have en faktura. Hvilke betingelser du sætter på til betaling har ikke noget at gøre med salget.
Du skal dog være opmærksom på, at du ikke står specielt stærkt, hvis en kunde ikke betaler, da du ikke har en underskrift på et gældsforhold eller andet. Skal du indkassere pengene ad rettens vej, er det lidt mere omstændigt (og dyrt) og du skal i nogle tilfælde også bruge tid på at dokumentere, at kunden rent faktisk skylder dig pengene. Der kan være mange underligheder forbundet med dette. Så det praktiske du kan gøre er enten at få dine kunder til at skrive under på et gældsbrev eller en veksel. Du skriver ikke noget om renter, og på et gældsbrev vil du være nødt til at skrive noget med renter - på en veksel dog ikke.
Der sælges meget på korte lån og afbetaling til høje renter. Rentesatsens størrelse skyldes, at der faktisk er en del, der ikke burde have haft lånet/købt varen (og "glemmer" at betale). Jeg ved ikke, hvilke typer kunder du har eller hvilke varer, du sælger, men det er en god ide at tænke sig godt om.