Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til regler vedrørende autorisation i el-virksomhed

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen der kan hjælpe mig med, hvilke muligheder der findes. Jeg har en del spørgsmål, så de kommer lige i en lind strøm, håber at der er nogen der kan være behjælpelig.

Jeg har 20 års erfaring som elektriker og har i 5 år drevet el-virksomhed sammen med en partner. Vi er et ApS, har godkendt SKS system, virksomhedsautorisation og personlig autorisation. Vi har ingen ansatte.

Udfordringen er nu af min partner går på pension og det er ham, der har den personlige autorisation – altså jeg har ingen autorisation.

Så jeg skal have fundet af, hvordan jeg bedst fortsætter virksomheden.

Kan jeg ansætte en el-installatør deltid i firmaet?

Kan en el-installatør være ansat på ”konsulent-basis” og at man så bare har virksomhedsautorisationen samt SKS system i firmaet og dermed den personlige autorisation uden for firmaet?

Skal han i praksis have dette job som sin fuldtidsbeskæftigelse?

Kan man have et ApS, hvor en evt. installatør har 10% og jeg de resten 90%.

Er der nogen fordel at lave et Holdingselskab som ejer min andel af firmaet i forbindelse med et evt. nyt partnerskab?

Kan jeg lave et samarbejde med en anden el-virksomhed og at de så på den måde står inde for mit arbejde?

Eller kan en virksomhedsautorisation ikke dække 2 CVR numre?   

Er der nogen der ved hvornår sikkerhedsstyrelsens dispensationsmuligheder i forbindelse med opfyldelse af praksiskrav kan træde i kraft? Altså de krav der skal til for at søge om personlig autorisation.

Sikkerhedsstyrelsen kan dispensere fra de i § 5, stk. 1, nr. 1-7, og stk. 2, nr. 1-4, nævnte betingelser.   

På forhånd tak

Elektrikeren

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Elniels

Som du selv er inde på, bortfalder din virksomhedsautorisation, når din partner med den personlige autorisation stopper i virksomheden. Ifølge elinstallatørlovens § 5, stk. 2 skal din virksomhed opfylde følgende betingelser for at have en virksomhedsautorisation:

1. Virksomhedens indehaver eller en ansat medarbejder skal være autoriseret.

2. Virksomheden skal have et godkendt kvalitetsstyringsstystem (hvilket jeg forstår, at I allerede har).

3. Virksomheden må ikke være under konkursbehandling eller likvidation (opløsning)

4. Virksomheden skal have et fast forretningssted.

5. Virksomheden har betalt de nødvendige gebyrer for autorisationen.

Det er derfor tilstrækkeligt for at fastholde din virksomhedsautorisation, at du ansætter en autoriseret el-installatør. Medarbejderen skal dog opfylde en række betingelser, som er opregnet i elinstallatørlovens § 5, stk. 1. Det indebærer blandt andet, at den ansatte autoriserede elinstallatør skal opfylde følgende:

1. Skal være ansat med et opsigelsesvarsel svarende til funktionærloven opsigelsesvarsel eller som tjenestemand.

2. Skal have en placering i organisationen, der giver ledelsesmæssige beføjelser over for de medarbejdere, der tages ansvar for, ligesom den pågældende skal have dispositonsret over det arbejde, som der tages ansvar for.

3. Den ansatte skal være hovedbeskæftiget i virksomheden, hvis der er andre ansatte i virksomheden. Herved forstås i praksis beskæftigelse i mindst 30 timer om ugen inden for virksomhedens faste forretningstid.

Konklusionen er, at du ikke kan bevare din autorisation ved blot at tilknytte en autoriseret elinstallatør på konsulentbasis. Du skal enten ansætte den pågældende i mindst 30 timer om ugen eller etablere en konstruktion, hvor den autoriserede elinstallatør i et eller andet omfang bliver medejer. Jeg er dog ikke ekspert i elinstallatørlovgivningen, hvorfor jeg vil foreslå, at du retter henvendelse til Sikkerhedsstyrelsen og drøfter de forskellige løsningsmuligheder. Hvis du har behov for, at henvendelsen i første omgang sker i anonymiseret form, kan du kontakte en rådgiver (advokat, revisor eller anden), der kan tage kontakten. Sikkerhedsstyrelsen vil ligeledes kunne vejlede dig om praksis i forhold til muligheden for at få dispensation.

Udover autorisationsproblematikken stiller du også forskellige spørgsmål i forhold til din virksomhedsstruktur. Der findes mange forskellige løsningsmuligheder, hvorfor det ikke er muligt at give dig en fornuftig rådgivning på baggrund af de relativt sparsomme oplysninger i dit indlæg. Jeg vil anbefale, at du allierer dig med en revisor og eventuel advokat, da der ligeledes vil være en række forhold, der skal håndteres i forbindelse med, at din nuværende partner udtræder.

Jeg håber, at du kan bruge svaret.

Peter

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)