Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Det vil jeg så gerne vide!!!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Aug 11
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Kort sagt.

Hvis man gerne vil lave en virksomhed som ejer flere mindre virksomheder hvordan kan det bedst strikkes sammen.

F.eks.

Jeg ejer alt (virksomheden)

ejer:

babygrød (firma)

myredronningen (firma)

køleskabe for de seje (firma)

Alle 3 ejet af Jeg ejer alt

Nu bliver det kryptisk. Hvis Jeg ejer alt er et A/S selskab og de 3 andre går dårligt og ja de går faktisk konkurs. kan Jeg ejer alt så godt gå konkurs uden du mister noget på det?

OSB Jeg overvejer self. ikke at lave det nr. Men jeg vil gerne vide lidt mere om holding selskaber. og hvad fordelene er ved dem og modsat.

Kom gerne med nogle forståelige forklaringer :)

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 21:06

Hvis du etablerer et holdingselskab øverst og de andre selskaber nedenunder, så vil holdingselskabet typisk ikke lave andet end at eje de andre - derfor er det sjældent, at holding går konkurs, så længe du sørger for at kapitalkravet er intakt i holding. De øvrige selskaber kan sagtens gå konkurs uden at det påvirker holding - med mindre at kapitalen i holding alene er bygget på datterselskaberne - så kan du jo godt få nedskrevet værdien af aktiebeholdningen  (som holding ejer) så du kommer under lovens krav.

Et A/S er en selvstændig juridisk enhed og går selskabet konkurs er det selskabet, der lukker - ikke andre. Du kan ikke som aktionær blive mere økonomisk ramt end hvad du har købt/indbetalt i aktiekapital.

Grunden til at vælge holding - datterselskab er skat og at du kan flytte overskud fra datter til holdingselskab - så er pengene ude af datterselskabet hvis det på et eller andet tidspunkt går konkurs.

Ulemper er at du skal administrere flere selskaber - og der er krav til revision af holdingselskaber. De kan for "almindlige" selskaber frasiges udfra nogle krav (er beskrevet flittigt i andre tråde - se disse).

Fra Højbjerg
Tilmeldt 21. Aug 11
Indlæg ialt: 163
Fra  YouMe Shopping Skrevet kl. 13:56

Holding-konstruktionen giver dig nogle fordele:
- for det første kan et overskud efter skat i driftsselskabet udloddes skattefrit til dit holdingselskab
- et salg af et af dine driftsselskaber er desuden skattefrit for holdingselskabet.

Hvis et af dine selskaber må lukke, har du fortsat de opsparede midler i dit holdingselskab til f.eks.
etablering af en ny virksomhed. Hvis det derimod bare går godt for driftsselskabet, og du ønsker at
sælge og starte noget nyt, kan du bruge hele salgssummen på køb af ny virksomhed og dermed
undgå en personlig beskatning, som ellers ville være tilfældet, hvis du selv havde ejet driftsselskabet.

Ulemperne er til at forholde sig til, da det primært drejer sig om yderligere 900 kr., ekskl. moms,
til registrering af et ekstra selskab og ellers udgifter til revisor for udarbejdelse af regnskab for
holdingselskabet.

Ellers synes jeg du skal besøge dette link, hvor der er nogle rigtigt gode og simple svar.

Bedste hilsner fra Jonathan Løw
Team-Leader hos Kaospiloterne.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)