Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad hvis man begår kontraktbrud?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Vemmelev
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 06:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i den situation at en af mine kunder, ønsker at begå kontrakt brud, til min fordel.

I forbindelse med at jeg har afgivet tilbud på en løsning, har en anden virksomhed været inde hos kunden og han er blevet snydt, siger han selv, til at skrive under.

I kontrakten har han skrevet under på han kun modtager min type løsning fra den anden virksomhed, men grundet at virksomheden ikke har udført noget af det der står i kontrakten og eftersom at jeg står klar til at rykke ind, vil min kunde gerne ud af den anden aftale.

Det havde ikke været noget problem hvis jeg skulle vente 6 mdr med at yde min service, men han har desværre bundet sig i 3 år med en opsigelses periode på 6 mdr derefter.

Der står intet om konsekvenser i tilfælde af at han alligevel benytter sig af andres løsninger, så det er her det hele ligger, han får ikke rigtigt noget for hans underskrift, på nuværende tidspunkt, jeg kan levere det han ønsker med det samme. men han har underskrevet en kontrakt med en anden virksomhed, som så har bundet ham i alt for lang tid. Men hvor stor risko vil det være for ham at vælge mig? evt hvis han oplyser den anden virksomhed om at de ikke har levet op til hans forventninger og derfor ønsker at stoppe inden de begynder at levere deres løsning

Håber der er et par guldkorn der ude.

Fra Roskilde/København
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 51
Fra  Synch Advokater Skrevet kl. 08:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Et kort svar er, at din kundes leverandør skal være i væsentlig misligholdelse for at kunne hæve kontrakten. Hvad der udgør en væsentlig misligholdelse kan jeg ikke afgøre ud fra dit indlæg - det kan være der står noget i kontrakten om det. Hvis din kunde hæver uden at leverandøren er i væsentlig misligholdelse, er det din kunde der begår kontraktbrud.

For at komme i væsentlig misligholdelse, kan din kunde give leverandøren en rimelig frist til korrekt opfyldelse - hvis leverandøren ikke leverer korrekt inden da, vil han som udgangspunk være i væsentlig misligholdelse herefter.

Mit råd er dog, at I kontakter en advokat inden der tages skridt til ophævelse. Når man ophæver en kontrakt tager man også en risiko - og den kan bedst afvejes ved at drøfte situationen med en advokat. Generelt er det jo bedst at træffe beslutninger på oplyst grundlag.

Du er meget velkommen til at kontakte mig på tel. 33 300 200 eller pr. mail. mbe@lundelmersandager.dk

Morten Bøgenskjold
Advokat (L), Partner 

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Den diskution må din kunde tage med det pågäldene firma.

Når de er enige om at afslutte samarbejdet så kan du träde til.

Nu ska du bara afvakte.

Fra Vemmelev
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, men jeg har jo så lært at jeg selv skal ha' kontrakt underskrevet på forhånd. må se hvordan det videre forløb bliver, håber jeg har kunden inde der er gået alt for længe.

Men noget andet er, hvad hvis nu kunden begår kontraktbrud over for mig?

Jeg vil gerne være så flink at give kunden en rabat, som gør at han selvfølgelig vælge mig, men hvis nu han bryder kontrakten inden for det første år, står jeg med et tab.

Er det så muligt at lave en betinget rabat, således at hvis han bryder kontrakten, så forpligter hans sig til at betale rabatten tilbage?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels Gøeg Viuf:

Jeg vil gerne være så flink at give kunden en rabat, som gør at han selvfølgelig vælge mig, men hvis nu han bryder kontrakten inden for det første år, står jeg med et tab.

Er det så muligt at lave en betinget rabat, således at hvis han bryder kontrakten, så forpligter hans sig til at betale rabatten tilbage?

Du kan aftale det du og kunden kan blive enige om, men som du jo lidt er inde på er, at din kunde jo ikke har det så dårligt med at bryde en kontrakt. Det vil så nok være klogt, at aftale, at han først får sin rabat efter f.eks ½ år, og igen 1 år og igen 1½ år osv - i form af en rabat på omsætningen eller hvad det nu kan lægges på, som svarer til at hans samlede pris bliver den I vil aftale, men først udløses når omsætningen faktisk er der.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Søborg
Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 30
Fra  Advokat Finn Bruun Advokatfirmaet Finn Bruun Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Niels,

Er der tale om en it-leverance?

Hvis ja, så er der flere veje til, at du og din kunde kan komme til at samarbejde, uden at din kunde nødvendigvis skal ud i et kontraktbrud. Fx kunne du blive leverandør ind i det projekt, som din kunde allerede har indgået aftale om. Det er især en mulighed hvis der opereres med en SOA-arkitektur i det it-projekt, som din kunden er igang med.

Det kræver en dybere indsigt, i det som I arbejder med, for at kunne rådgive korrekt.

Se evt lidt mere om it-jura på www.itadvokaten.dk

Mvh Finn
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)