Jeg er i den situation at en af mine kunder, ønsker at begå kontrakt brud, til min fordel. I forbindelse med at jeg har afgivet tilbud på en løsning, har en anden virksomhed været inde hos kunden og han er blevet snydt, siger han selv, til at skrive under. I kontrakten har han skrevet under på han kun modtager min type løsning fra den anden virksomhed, men grundet at virksomheden ikke har udført noget af det der står i kontrakten og eftersom at jeg står klar til at rykke ind, vil min kunde gerne ud af den anden aftale. Det havde ikke været noget problem hvis jeg skulle vente 6 mdr med at yde min service, men han har desværre bundet sig i 3 år med en opsigelses periode på 6 mdr derefter. Der står intet om konsekvenser i tilfælde af at han alligevel benytter sig af andres løsninger, så det er her det hele ligger, han får ikke rigtigt noget for hans underskrift, på nuværende tidspunkt, jeg kan levere det han ønsker med det samme. men han har underskrevet en kontrakt med en anden virksomhed, som så har bundet ham i alt for lang tid. Men hvor stor risko vil det være for ham at vælge mig? evt hvis han oplyser den anden virksomhed om at de ikke har levet op til hans forventninger og derfor ønsker at stoppe inden de begynder at levere deres løsning Håber der er et par guldkorn der ude. |
Et kort svar er, at din kundes leverandør skal være i væsentlig misligholdelse for at kunne hæve kontrakten. Hvad der udgør en væsentlig misligholdelse kan jeg ikke afgøre ud fra dit indlæg - det kan være der står noget i kontrakten om det. Hvis din kunde hæver uden at leverandøren er i væsentlig misligholdelse, er det din kunde der begår kontraktbrud.
For at komme i væsentlig misligholdelse, kan din kunde give leverandøren en rimelig frist til korrekt opfyldelse - hvis leverandøren ikke leverer korrekt inden da, vil han som udgangspunk være i væsentlig misligholdelse herefter.
Mit råd er dog, at I kontakter en advokat inden der tages skridt til ophævelse. Når man ophæver en kontrakt tager man også en risiko - og den kan bedst afvejes ved at drøfte situationen med en advokat. Generelt er det jo bedst at træffe beslutninger på oplyst grundlag.
Du er meget velkommen til at kontakte mig på tel. 33 300 200 eller pr. mail. mbe@lundelmersandager.dk