Hvis du vælger at udgive den som e-bog, vil jeg anbefale dig at overveje Publizon som distributør. Jeg er selv I gang med at få min e-bog ud igennem dem ved siden af min egen salgsside. |
Min første bog kommer ud på onsdag. Det er på Gyldendal - i trykt form.
Det er lidt svært at give bud på noget man ikke ved hvad er. Afhængigt hvilket emne du skriver om, er der forskellige bud på forlag. Det kommer også an på dit eget ambitionsniveau. Der er, groft sagt, intet krav om kvalitet hvis du selv vil udgive din bog.
Jeg ved ikke hvad der er bedst for dig, men jeg kan prøve at skitsere hvad der var udslagsgivende for mig:
- På et etableret forlag tager det sig af distributionen af din bog. Den bliver repræsenteret og solgt over for boghandlerne - og den kommer ind i distributionskæden automatisk. Sagt på en anden måde: Din målgruppe kan bestille den via Saxo og via boghandlernes eget system. Det kan de ikke hvis du udgiver selv.
- Ved at udgive på et etableret forlag giver du, alt andet lige, bogen et kvalitetsstempel. Om ikke andet, så skal du overbevise andre end dig selv om at det du har skrevet er godt.
- På forlaget får du tilknykket en redaktør, som giver dig feedback på dine udkast (udfordringen for mig var ikke at skrive indholdet - det var at redigere det første udkast til en egentlig bog).
- Markedsføringen tager forlaget sig af. Bl.a. ved at skrive pressemeddelelser ligesom de tager sig af kontakt til anmeldere.
- At din bog bliver udgivet på et forlag betyder ikke at den ikke også kan udgives som e-bog, lydbog eller andet.
Det er muligt at Martin Thorborg kan udgive på sit eget forlag - men han har også adgang til at kommunikere og sælge direkte til sin målgruppe. Hvis du er ledende inden for dit felt og kan nå ud til en masse mennesker (som fx Thorborg, Rosenstand og DeMib) - så har du en chance for at sælge. Det har du måske også hvis du har fod på og interesse i markedsførring. Ellers er der en stor risiko for at du drukner i mængden.
Hvis jeg skulle gøre min udgivelse om igen - så ville jeg holde fast i et stort forlag.
Søren