Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Igang med at skrive en bog. Forlag og udgives? Hjælp søges her.

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 6. May 09
Indlæg ialt: 470
Fra  WebGain Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du vælger at udgive den som e-bog, vil jeg anbefale dig at overveje Publizon som distributør. Jeg er selv I gang med at få min e-bog ud igennem dem ved siden af min egen salgsside.

Webdesign, optimering og online markedsføring. Se mere på WebGain.dk

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 10
Indlæg ialt: 364
Fra  Søren Sjøgren, foredragsholder Skrevet kl. 20:08

Min første bog kommer ud på onsdag. Det er på Gyldendal - i trykt form.

Det er lidt svært at give bud på noget man ikke ved hvad er. Afhængigt hvilket emne du skriver om, er der forskellige bud på forlag. Det kommer også an på dit eget ambitionsniveau. Der er, groft sagt, intet krav om kvalitet hvis du selv vil udgive din bog.

Jeg ved ikke hvad der er bedst for dig, men jeg kan prøve at skitsere hvad der var udslagsgivende for mig:

• På et etableret forlag tager det sig af distributionen af din bog. Den bliver repræsenteret og solgt over for boghandlerne - og den kommer ind i distributionskæden automatisk. Sagt på en anden måde: Din målgruppe kan bestille den via Saxo og via boghandlernes eget system. Det kan de ikke hvis du udgiver selv.
  • Ved at udgive på et etableret forlag giver du, alt andet lige, bogen et kvalitetsstempel. Om ikke andet, så skal du overbevise andre end dig selv om at det du har skrevet er godt.
  • På forlaget får du tilknykket en redaktør, som giver dig feedback på dine udkast (udfordringen for mig var ikke at skrive indholdet - det var at redigere det første udkast til en egentlig bog).
  • Markedsføringen tager forlaget sig af. Bl.a. ved at skrive pressemeddelelser ligesom de tager sig af kontakt til anmeldere.
  • At din bog bliver udgivet på et forlag betyder ikke at den ikke også kan udgives som e-bog, lydbog eller andet.

Det er muligt at Martin Thorborg kan udgive på sit eget forlag - men han har også adgang til at kommunikere og sælge direkte til sin målgruppe. Hvis du er ledende inden for dit felt og kan nå ud til en masse mennesker (som fx Thorborg, Rosenstand og DeMib) - så har du en chance for at sælge. Det har du måske også hvis du har fod på og interesse i markedsførring. Ellers er der en stor risiko for at du drukner i mængden.

Hvis jeg skulle gøre min udgivelse om igen - så ville jeg holde fast i et stort forlag.

Søren

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 21:05

Det kan være, du kan få lidt ud af at lytte til det nyeste podcast fra Pottercut - hør det her.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 21. Aug 11
Indlæg ialt: 163
Fra  YouMe Shopping Skrevet kl. 21:16

Jeg har dels været online chef hos Bog & idé og dels selv udgivet et par bøger, så jeg giver gerne mine erfaringer videre.

Det er korrekt nok, som der anføres herinde, at e-bøger er i fremmarch. Dog skal man tage alting med et gran salt. Trykte bøger udgør stadig 99,9% af det bogmarked, der er i Danmark. Dvs. skal du virkelig ud og sælge nogle bøger, så skal din bog trykkes - så enkelt er det.

Men det afhænger naturligvis af dit ambitionsniveau og ikke mindst af bogens kvalitet og målgruppe. Skal du udgivet på et etableret forlag, så kræves der høj kvalitet og en bred målgruppe. E-bogen er en udmærket måde at komme ud på, hvis din titel enten er smal, eller du ikke tror, at de etablerede forlag vil antage den. Hvorvidt du får den anmeldt eller ej, afhænger i mine øjne ikke af formatet på bogen, men historien du kan fortælle. Dvs. opfylder den de journalistiske kriterier eller ej.

Forretningsmæssigt kunne du overveje forlaget People's Press, som dels er utroligt skarpe til PR-arbejdet og hvor man selv løber en del af den økonomiske risiko. Forlaget går dog kun ind i projektet, hvis din bog har kvalitet og et marked - så igen: Vær realistisk og selv-kritisk. Er bogen god nok, så gå efter de store og traditionelle distributionskanaler. Er bogen lidt mere smal eller måske ligeså meget et udtryk for, at du gerne vil prøve dig udi af være forfatter, så vælg i første omgang e-bogs vejen og tag den derfra.

Håber du kan bruge mine input til noget og held og lykke spirende forfatter! 

Bedste hilsner fra Jonathan Løw
Team-Leader hos Kaospiloterne.

Fra Slagelse
Tilmeldt 20. Oct 10
Indlæg ialt: 342
Skrevet kl. 14:44

Tak for alle jeres indlæg / svar det har virkelige givet en god viden og en bedre start så straks bogen er færdig. 

Mange tusind tak Amino'er. :)

Mvh.

Kristian Lim Andersen

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. Dec 09
Indlæg ialt: 49
Fra  ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning ApS Skrevet kl. 15:01

Hej Kristian,

Med et manuskript i hånden er der efter min mening mange overvejelser man bør/kan gøre som forfatter. Har bogen fx internationale potentiale? Er trykt bog eller e-bog bedst? Hvem skal bogen i grunden "ud til", hvor ligger indtjeningen og hvordan kommer bogen ud til boghandlerne (hvis man da ikke bare skal sælge den selv)?

Et godt (og relativt simpelt) sted at starte vil være at udgive en e-bog på sit eget forlag. Bestil ISBN-numre hos Dansk ISBN og bliv momsregistreret, så kan du uploade din PDF til www.pubhub.dk hvorefter bogen vil være synlig til salg hos online boghandlere (titlen skal lige oprettes i Bogportalen.dk også).

Men der er mange muligheder og også mange besværligheder. Om dette har jeg netop udgivet bogen "Forfatter A/S - Sådan udgiver du en bog og opbygger en business omkring den", læs evt. mere på bogens hjemmeside www.forfatter-as.dk ... held og lykke :-)

/Jan

KREAKTOR.dk : KOMMUNIKATION MED EFFEKT

Fra Slagelse
Tilmeldt 20. Oct 10
Indlæg ialt: 342
Skrevet kl. 15:05

Mange tak for dit indlæg gav mig meget god sammensætning er min kommende udgivelse :)

Lige for en update. Så skriver jeg på livet løs når jeg har tid og fremad går det :)

Mvh.

Kristian Lim Andersen

Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:10

se http://www.facebook.com/groups/newpub/

Vh Harald

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)