Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

[Jura] Hvordan stopper vi et kopi-site ?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

For nogle måneder siden opdagede vi, at en person havde kopieret store dele af artikelindholdet på et af vores sites. De har simpelthen bare sat et RSS-feed op, som suger indholdet fra vores (og andres) sites og lægger ind på deres, som var deres eget indhold. Her har de så en masse annoncer og links til deres egne webshops

Vi har meldt sagen til politiet, men nu, flere måneder og flere rykkere til politiet senere, er der stadig ikke taget hånd om sagen fra politiets side. Eneste bekræftelse fra politiet er et brev til os, hvor de skriver, at de dropper sagen hvis ikke de har gjort noget inden 3 måneder efter anmeldelse.

Sitet skader os dagligt ved at folk (og Google, kan jeg se på søgningerne) tror det er deres indhold så vi er naturligvis rigtig kede af, at blive misbrugt på denne måde.

Problemet for os er at vi ikke har råd til at bruge penge på en advokat. Er det så "bare ærgerligt" for eller er der noget vi kan gøre, som ikke koster en masse penge?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ikke meget du kan gøre. Men du kan ringe/skrive venligt til den der ejer siden, og anmode om at fjerne det. Og så evt skrive at sagen er overgivet til Politiet?

Hvis det er mennesker, som ikke har en ond hensigt, så kan det måske hjælpe.

Alternativt er der kun tilbage, at få professionelt hjælp, eller måske lukke jeres RSS; så de får sværere ved at give data?

Fra Odense
Tilmeldt 27. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Camilla

Min første tanke er at sætte en besked i bunden af alle artikler med: 

"Tilhører http://www.... o.s.v. o.s.v, må ikke distribueres"

Det stopper dem ikke, men til gengæld får i en masse henvisninger til jeres site. Jeg ved ikke om de rent faktisk læser dem igennem og fjerner det, men det er da en mulighed.

Min anden tanke var at hvis de henter rss feed'et og gemmer det via deres server, kan man muligvis banne deres IP, sådan at de ikke kan tilgå rss'en direkte, men der er desværre massere muligheder for at omgå sådan en spærring.

Jeg går ud fra i har forsøgt at skrive til sitet og bedt dem om at lade være? Eller alternativt give dem et tilbud om at de mod betaling kan få lov til at bruge jeres feed (for ellers vil i gå videre med sagen)?

Jeg tror desværre ikke der er meget at gøre rent juridisk uden det koster en hel del penge. Så min tanke er lidt at i muligvis skal prøve at tænke på hvor meget i kan få ud af det? Det kommer selvfølgeligt også an på hvilken type hjemmeside der er tale om. De er måske fuldstændigt ligeglade, men med lidt held kan det være det bare er nogen der ikke har tænkt sig om

Sidste note: Jeg ville egentligt have spurgt hvilke to hjemmesider det drejede sig om, men husk at hvis du skriver deres adresse i debat foraet vil de kunne finde det og se diskussionen

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 491
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Alternativt kan du slå deres domæner op via dkhostmaster og ad den vej evt. se deres hostingservere (fx hedder surftowns wsXX.surftown.dk) - ad den vej kan du så skrive en mail til pågældende hostingfirma og sige "Hej, jeg har konstateret at en af Jeres kunder bruger ulovligt indhold (mit) og da disse ikke har stoppet denne ulovlige adfærd efter flere henvendelser er sagen nu meldt til politiet - og hermed er i også informeret både om en politianmeldelse og ulovlig aktivitet på jeres servere. Det drejer sig om følgende domæne ww...."

 

Selvfølgelig skriv det lidt pænere, men i bund og grund er det en øjenåbner for de fleste hostingfirmaer at få mail om død og ødelæggelse og politi der skulle til at undersøge noget på deres servere mv.

Funfact: Hvis det skulle vise sig at det faktisk er en surftown server tror jeg de er meget medgørlige ovenpå deres lille poolparty i serverkælderen ;-) (de tåler ganske enkelt ikke mere negativ omtale)

The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup 

Fra Borup
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 213
Fra  Autohenter.dk Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

thasje:
Funfact: Hvis det skulle vise sig at det faktisk er en surftown server tror jeg de er meget medgørlige ovenpå deres lille poolparty i serverkælderen ;-) (de tåler ganske enkelt ikke mere negativ omtale)

Det tror jeg ikke du skal regne med. De er vant til at behandle sådanne sager, og de gør intet uden en dommerkendelse eller dom.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Camilla

Det er ikke en sag for Politiet, så grundlæggende har I ingen anden vej end at sætte en advokat på sagen.

Du skriver godt nok at I ikke har råd, men er du sikker på at det ville være en underskuds forretning.I dine sko ville jeg tage en snak med en Advokat og se hvilket muligheder I har. Så vidt jeg har forstået vil de fleste advokater gerne bruge en times tid på et salgsmøde uden det koster noget.

Jeg vil tror at advokaten ville skrive et brev og en faktura til det firma som har overtrådt jeres ophavsret. F.eks. ved jeg at Computer World plejer at sende breve hvor regningen lyder på 5.000 kr. pr. artikel der er blevet rippet.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Man kunne også tage den lidt mere humoristiske vej. Og finde den IP de suger fra, og så skrive nogle rigtigt sjove ting på deres site :-)

Fra Viborg
Tilmeldt 4. Dec 09
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Lundsby:

Man kunne også tage den lidt mere humoristiske vej. Og finde den IP de suger fra, og så skrive nogle rigtigt sjove ting på deres site :-)



Det var også min første tanke. Det kunne da være sjovt. :-)
Tilmeldt 15. May 13
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

kan ikkeh helt hjælpe med Jura, men kom til at tænke på. For at undgå det sker igen, så lad være med at have fulde artikler i RSS feed. Brug første afsnit,og så må folk via deres RSS reader klikke ind på websitet for at læse hele artiklen. Det giver også mere trafik til dit site.

Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg lytter med på jeres kommentarer - tak ind til videre :)

Ser også netop http://www.amino.dk/forums/t/134414.aspx

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)