Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er en bankgaranti noget værd ?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 27. Aug 09
Indlæg ialt: 48
Fra  ANGLOFILIA Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Netop! Det var en check, som jeg skulle betale til en englænder, men den blev væk, da den var sat ind i den engelske bank (!).

Englænderen havde sat checken i banken og fået en kvittering for indsættelsen, men ikke desto mindre fik han en uge senere et brev fra den engelske bank, hvor man trak beløbet ud af kontoen, fordi check'en var blevet væk.

Det udviklede sig til en farce! Hverken den danske bank eller den engelske bank var til at hugge eller stikke i, for ingen ville vedkende sig en fejl. Først da jeg truede den danske bank med at gå til banktilsynet, hjalp det. Og checken blev på magisk vis "fundet"... ;-)

Tilmeldt 27. Aug 09
Fra  ANGLOFILIA Skrevet kl. 21:53

Ha! Prøv at se mit seneste indlæg vedr. farcen med den banknoteret check. Intet er sikkert, åbenbart! ;-)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 21:54

Mia:

Netop! Det var en check, som jeg skulle betale til en englænder, men den blev væk, da den var sat ind i den engelske bank (!).

Englænderen havde sat checken i banken og fået en kvittering for indsættelsen, men ikke desto mindre fik han en uge senere et brev fra den engelske bank, hvor man trak beløbet ud af kontoen, fordi check'en var blevet væk.

Det udviklede sig til en farce! Hverken den danske bank eller den engelske bank var til at hugge eller stikke i, for ingen ville vedkende sig en fejl. Først da jeg truede den danske bank med at gå til banktilsynet, hjalp det. Og checken blev på magisk vis "fundet"... ;-)

Det har da intet med dækningen på checken at gøre, men noget med en check der er forsvundet i systemet...
Tilmeldt 27. Aug 09
Fra  ANGLOFILIA Skrevet kl. 21:59

Fashion-Seller:

Det har da intet med dækningen på checken at gøre, men noget med en check der er forsvundet i systemet...

Nej, ikke direkte måske. Men hvis jeg ikke havde lavet så meget ballade nede i banken, at det grænsede til det pinlige, ville pengene være forsvundet. På grund af en bankfejl! Så meget for en banknoteret check...

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

hmmm - en del forvrøvlet sludder, der står i denne tråd.

En bankgaranti fungerer ved at en bank stiller sikkerhed på vegne af deres kunde. Banken kan kræve at deres kunde har kontanter stående som sikkerhed på spærret konto, men det er helt op til banken om de vil det. Banken vil så få en underskrift på en re-garanti fra deres kunde der siger, at hvis banken skal opfylde garantien, så skylder kunder pengene til banken. Er du smart kræver du en anfordringsgaranti fra banken og at det er en dansk bank. Så kan du dels kontrollere sikre dig at det ikke er en hulabula-bank, der stiller garantien og ved en anfordringsgaranti skal du ikke bruge en masse krudt på alt muligt for at få pengene - du kan få pengene på anfordring, hvor banken "bare" skal opfylde garantien.

Og så lige den den noterede check. Når en check kommer ind til notering hæver banken pengene på kontoen med det samme og sætter pengene over på en intern bankkonto. Så ændres kontonummeret, checken trækkes på, så der er dækning. Da jeg var i pengeinstitut gjorde vi ofte det, at vi udstedte en ny bankcheck til erstatning for den gamle. En bankcheck kan ikke spærres som man kan med en kundecheck. Derfor er en bankcheck faktisk ligeså god som kontanter. Oprindelig var en check bare et stykke papir, hvor man kunne få kontanter udbetalt hvor som helst. Når en check blev crosset skulle den indløses i sit eget pengeinstitut. Men da checkindehaveren hænger på honorering af checken vil banken som regel kun tage checken hvis de kender kunden - uanset om den er crosset eller ej. Mange steder siger banken, at en crosset check skal posteres ind over en bankkonto - men det er deres egne interne mærkeligheder.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:15

En bankgaranti må vel kunne betragtes som værende lige så god som rede penge.

MvH

Peter

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 09:00

Peter - Revisor:

MvH

Peter

Ja, Når banken har udstedt garantien hænger de på den. Hvis der opstår end tvist omkring handelen kan opfyldelsen fra bankens side trække ud - måske til en evt. retssag er afsluttet - så det kan derfor være praktisk at få en anfordringsgaranti. Det skal banken honorere, når der stilles krav om det uanset om der er opstået en tvist omkring handelen.

Tilmeldt 23. Jul 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 09:16

Peter - Revisor:

Ja, bemærk dog at man ikke er sikret ved bankkrak (Amagerbanken, Fjordbank osv.).

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)