Hej Så er vi endelig kommet i gang og har haft både indtægter og udgifter i virksomheden. Og i kølvandet herpå opstår flere forskellige regnskabsmæssige spørgsmål. - Hvis jeg køber en genstand (fx en Computer) som jeg også vil gøre brug af privat deler jeg udgiften op i en firma- og privatdel fx 50/50 både hvad angår moms og udgift (skattemæssigt) - rigtigt? - Og hvad sker der så hvis virksomheden stopper/lukker efter fx 1 år? Tilbageføres beløbet så eller kun dele heraf eller andet? - Og hvordan sikre man at bilaget til købet er i overensstemmelse med de gængse regler indenfor området. Vil man fx sagtens kunne anvende en almindelig kassebon fra fx Aldi ved et køb af en computer eller er den mangelfuld? mvh Rookie II PS: Beklager hvis mit regnskabsmæssige sprogbrug er en smule hverdagsagtigt.
|
Rookie II:- Hvis jeg køber en genstand (fx en Computer) som jeg også vil gøre brug af privat deler jeg udgiften op i en firma- og privatdel fx 50/50 både hvad angår moms og udgift (skattemæssigt) - rigtigt?
Rigtigt, hvis du køber en genstand, som ikke er et multimedie (en computer er et multimedie).
Hvis du derimod køber et multimedie (computer, printer, telefon, ipad, internetforbindelse, mv.), så bliver du multimediebeskattet af 250 kr. pr. måned, men kan tilgengæld trække hele skatteværdien fra. Du skal stadig lave fordelingsnøgle på momsen.
Rookie II:- Og hvad sker der så hvis virksomheden stopper/lukker efter fx 1 år? Tilbageføres beløbet så eller kun dele heraf eller andet?
Hvis du lukker virksomheden, så skal virksomhedens værdier gøres op og sælges til markedsværdien - enten til dig selv, eller til 3. mand.
Rookie II:- Og hvordan sikre man at bilaget til købet er i overensstemmelse med de gængse regler indenfor området. Vil man fx sagtens kunne anvende en almindelig kassebon fra fx Aldi ved et køb af en computer eller er den mangelfuld?
Du skal bede om at få udstedt en faktura, hvis dit køb er på mere end 750 kr.
Læs mere på SKAT's hjemmeside her:
http://cms.skat.dk/SKAT.aspx?oId=108080&vId=203177#210914