Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb til virksomheden/Privat

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Aug 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Så er vi endelig kommet i gang og har haft både indtægter og udgifter i virksomheden. Og i kølvandet herpå opstår flere forskellige regnskabsmæssige spørgsmål.

- Hvis jeg køber en genstand (fx en Computer) som jeg også vil gøre brug af privat deler jeg udgiften op i en firma- og privatdel fx 50/50 både hvad angår moms og udgift (skattemæssigt) - rigtigt?

- Og hvad sker der så hvis virksomheden stopper/lukker efter fx 1 år? Tilbageføres beløbet så eller kun dele heraf eller andet?

- Og hvordan sikre man at bilaget til købet er i overensstemmelse med de gængse regler indenfor området. Vil man fx sagtens kunne anvende en almindelig kassebon fra fx Aldi ved et køb af en computer eller er den mangelfuld?

mvh Rookie II

PS: Beklager hvis mit regnskabsmæssige sprogbrug er en smule hverdagsagtigt.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:36

Rookie II:

- Hvis jeg køber en genstand (fx en Computer) som jeg også vil gøre brug af privat deler jeg udgiften op i en firma- og privatdel fx 50/50 både hvad angår moms og udgift (skattemæssigt) - rigtigt?

Rigtigt, hvis du køber en genstand, som ikke er et multimedie (en computer er et multimedie).

Hvis du derimod køber et multimedie (computer, printer, telefon, ipad, internetforbindelse, mv.), så bliver du multimediebeskattet af 250 kr. pr. måned, men kan tilgengæld trække hele skatteværdien fra. Du skal stadig lave fordelingsnøgle på momsen.

Rookie II:

- Og hvad sker der så hvis virksomheden stopper/lukker efter fx 1 år? Tilbageføres beløbet så eller kun dele heraf eller andet?

Hvis du lukker virksomheden, så skal virksomhedens værdier gøres op og sælges til markedsværdien - enten til dig selv, eller til 3. mand.

Rookie II:

- Og hvordan sikre man at bilaget til købet er i overensstemmelse med de gængse regler indenfor området. Vil man fx sagtens kunne anvende en almindelig kassebon fra fx Aldi ved et køb af en computer eller er den mangelfuld?

Du skal bede om at få udstedt en faktura, hvis dit køb er på mere end 750 kr.

Læs mere på SKAT's hjemmeside her:
http://cms.skat.dk/SKAT.aspx?oId=108080&vId=203177#210914

Tilmeldt 18. Aug 11
Skrevet kl. 11:06

Super mange tak for svarene Smile

Vi lige spørge opfølgende:

Hvis man nu køber en computer (og udfører de ting du har nævnt) til en værdi af fx. 10.000 og man sikre sig et korrekt bilag for købet. Hvordan påføres dette i regnskabet/selvangivelsen?

Lad os sige at firmaet har en indkomt (der faktureres) på 100.000 i alt for året?

mvh Rookie II

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:41

Momsen debiteres på henholdsvis momskontoen og multimediekontoen ud fra fordelingsnøglen.

Køb af computeren ekskl. moms debiteres på multimediekontoen.

Multimediebeskatningen krediteres på multimediekontoen med 250 kr. for hver måned i resten af året.

Tilmeldt 18. Aug 11
Skrevet kl. 13:28

Og vil jeg kunne bruge et ganske almindeligt excel ark til dette formål (altså som regnskabsmæssig dokumentation)?

Og hvordan skriver jeg det ind på min selvangivelse (er det det samlede overskud i virksomheden, samlede indkomst eller noget helt andet)?

Pt. Kører jeg som enkeltmandsfirma

mvh Rookie

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)