Jeg har fået udviklet en hjemmeside, og beløbet er større end at det straks kan afskrives.
Nu er det første gang jeg står i den situatioen at jeg ikke straks kan afskrive, så jeg ved faktisk ikke helt hvordan jeg skal gribe det an. Og hvorlledes jeg notere det i mit regnskab
Jeg har læst mig frem til at der max kan afskrives 25 procent af beløbet.
Et eksempel siden har kostet mig 20.000 x moms. Betyder det så at jeg i mit årsregnskab kun kan fratrække 20.000 - 25 % =5000,00
Hvis ikke hjemmesiden/portalen opfylder aktivdefinitionen skal det ikke aktiveres regnskabsmæssigt, men blot straksafskrives i driften.
Hvis det derimod opfylder aktivdefinitionen skal det aktiveres og afskrives over levetiden - typisk 3 år på hjemmesider og andet IT.
Skattemæssigt skal det aktiveres, hvis det er overgrænsen på 12.600. Beløbet kan afskrives med 25% pr år.
Aktivdefinitionen: Ressourcer, som er under virksomhedens kontrol som et resultat af tidligere begivenheder, og hvorfra fremtidige økonomiske fordele forventes at tilflyde virksomheden.
Hvis du fx ikke forventer, at tjene penge på siden, så opfylder det ikke aktivdefinitionen og skal således ikke aktiveres.
Bare lige for at være helt sikker på at jeg forstår det korrekt.
Jeg håber naturligvis at jeg på sigt kommer til at tjene lidt penge på siden - så det betyder jeg kun kan trække 25 procent fra sidens pris i år? og 25 procent igen næste år indtil beløbet kommer ned på 12.600 som jeg så kan straksafskrive