Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af Aps med partner

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Gundsømagle
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 66
Fra  iAudit Aps Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino brugere

Jeg skal i gang med at opstarte virksomhed (Aps) sammen med en forretningspartner/ven. Ejerskabet bliver 50/50 til at starte med - Ideen til forretningen er min, men jeg har brug for min partners hjælp til udviklingen af ideen, da det er et software produkt og han er udvikler. Jeg har dog nogle spørgsmål, som jeg håber der er nogen af jer der kan være behjælpelige med.

1) Hvordan sikrer vi at aftalerne omkring arbejdsdeling, ejerskab, osv. skrives officielt ned ? Findes der nogle formularer til dette? Har hørt noget om en aktionæroverenskomst, men er det kun ved et A/S ?

2) Er det smart at have en 50/50 ejerdel i tilfælde hvis vi bliver uenige? Er det så ikke bedre det hedder 50,01/49,99, når det nu er min ide?

3) Kan man i stedet for kontanter indskyde aktier i selskabet, så der f.eks stilles med 80.000 kontant og for 20.000 aktier?

4) Findes der en skabelon til opstart af Aps? 

På forhånd tak.

http://www.iaudit.dk Professionel bogføring til 375,- ex. moms pr. time i Roskilde og omegn.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:33

Hej.

I kan lave en anpartsoverenskomst.

Vil sige 51/49 så, hvis din partner er indforstået.

Ja..men indskyder i aktier, så skal i have en revisor indover.

Prøv at google lidt...findes forskellige steder. Ved ikke lige, om der er en på Amino.

MvH

Peter

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 15:42

Som Peter skriver, så er en anpartshaveroverenskomst en mulighed. MEEENNN: I forbindelse med den nye selskabslov blev disse overenskomster en del af regelsættet (overenskomsterne var tidligere ikke lov-reguleret). Det har den betydning, at en beslutning, der træffes i selskabet, der dog er i strid med overenskomsten ikke længere kan erklæres ugyldig med overenskomsten i hånden. Det behøver ikke at få nogen indflydelse for jer, men der opstår af og til nogle situationer, man slet ikke forestillede sig - og det kan give problemer i forhold til jeres overenskomst - og da den typisk skal træde i kraft, når noget er gået galt så kan det være et problem. Det kan derfor være praktisk at i får noget juridisk hjælp, når anpartshaveroverenskomsten skal udarbejdes.

Det kan være praktisk at have en "skæv" anpartsfordeling for at afklare hvem der har det sidste ord, men det afhænger jo egentlig af, hvad der står i vedtægter og overenskomst - så tag også det med til den jura-kyndige.

Aktier kan indskydes. Da de i så fald betragtes som salg (fra dig) og nyanskaffelse (for ApS), så kan du også starte med at indbetale de 20tkr. og 2 minutter efter selskabet er stiftet, sælge aktierne til selskabet og få de 20tkr. retur - så slipper du for en revisor-vurdering.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:42

Tresuren:
1) Hvordan sikrer vi at aftalerne omkring arbejdsdeling, ejerskab, osv. skrives officielt ned ? Findes der nogle formularer til dette? Har hørt noget om en aktionæroverenskomst, men er det kun ved et A/S ?

Ifølge den nye selskabslov kaldes det "ejeraftaler", som kan regulere de enkelte kapitalejeres forhold indbyrdes. Hvis selskabet skal forpligtes m.v., så skal det efter den nye selskabslov fremgå af selskabets vedtægter.

Der er ikke nogen forskel for ApS eller A/S.

Tresuren:
2) Er det smart at have en 50/50 ejerdel i tilfælde hvis vi bliver uenige? Er det så ikke bedre det hedder 50,01/49,99, når det nu er min ide?

Dette forhold kan følgelig aftales indbyrdes og der fuld aftalefrihed. Det er jo også muligt at få indført en "veto-ret", som kan bruges, hvis der ønskes gennemført ændringer eller lignende, som der ikke er enighed om. F.s.v. angår vedtægtsændringer så er der normalt krav om mindst 2/3 af de stemmeberettigede skal godkende dette.

Tresuren:
3) Kan man i stedet for kontanter indskyde aktier i selskabet, så der f.eks stilles med 80.000 kontant og for 20.000 aktier?

Ja, der kan udmærket indskydes aktier. Dette kræver dog en vurderingsberetning af en godkendt revisor. Det enkleste vil være at indskyde kapitalen kontant og efterfølgende sælge aktierne til selskabet i normal handel.

Tresuren:
4) Findes der en skabelon til opstart af Aps? 

På www.eogs.dk findes der såvel vejledninger og skabeloner

Hilsen

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:12

I kan også overveje på forhånd at inkludere en personlig aftale om hvordan man kommer ud igen, hvis det ikke fungerer. Skal selskabet lukkes i fællesskab, eller kan 51% købe 49% ud - og hvis han ikke vil det, kan 49% så købe 51% ejeren ud, og hvis ja - hvilket vurderingsprincip (eller overlade til 3. part at vurdere)

Det kan godt være det ender med at det bare kører videre med de 2 ejere, og det kan lyde sørgeligt at starte med at tænke på hvad i gør hvis I bliver uenige, men det er langt nemmere at ha en aftale på forhånd, nu hvor alt er lyst og I kan enes om noget sådanne. Ikke så nemt, men godt hvis det kan udformes

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:26

I kan også overveje på forhånd at inkludere en personlig aftale om hvordan man kommer ud igen, hvis det ikke fungerer. Skal selskabet lukkes i fællesskab, eller kan 51% købe 49% ud - og hvis han ikke vil det, kan 49% så købe 51% ejeren ud, og hvis ja - hvilket vurderingsprincip (eller overlade til 3. part at vurdere)

Det kan godt være det ender med at det bare kører videre med de 2 ejere, og det kan lyde sørgeligt at starte med at tænke på hvad i gør hvis I bliver uenige, men det er langt nemmere at ha en aftale på forhånd, nu hvor alt er lyst og I kan enes om noget sådanne. Ikke så nemt, men godt hvis det kan udformes

vh

Hmmm... fremgår det ikke normalt af vedtægterne, hvordan og hvorledes der skal forholdes ved køb/salg af anparter/aktier.

En personlig aftale er vel en "ejeraftale".

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:41

Tonny Skov Pedersen:

Hmmm... fremgår det ikke normalt af vedtægterne, hvordan og hvorledes der skal forholdes ved køb/salg af anparter/aktier.

En personlig aftale er vel en "ejeraftale".

Tonny

jo vist - var vel hurtigt - men det afgørende er jo at de bliver enige om hvordan man kan opløse det. Jeg tror som godt det kan ligge uden for vedtægterne hvis det handler om hvem der må købe hvad fra hinanden ved opløsning, men i vedtægterne lyder godt - synes jeg da - Formålet blot at få en aftale med somehow - da det ofte ved partnerskaber er så svært at ordne hvis først ting går i hårdknude

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)