Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor lang tid fra idé til start?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Louisesam:

Hej!

Tak for dit lange og meget fine svar! Elsker når man kan se, at folk virkelig har gået op i, at modtageren skal have noget brugbart ud af svaret! :)

Og det fik jeg... tak :) Der er noget at tænke over!

Ang. familie, så synes jeg da at man er egoistisk, hvis man ikke tager familien med på råd. Det kan jo gøre på forskellige måder, og det afhænger selvfølgelig af flere ting... om man fx. har nævnt drømmen om at blive selvstændig før osv. Så han/hun ligesom har haft en mulighed for at tænke, om det ville være et eventuelt liv for ham/hende (altså samleveren, kæreste, konen, manden eller...).

Jeg mener også, at man SKAL tage springet, hvis man er ved at brænde op af begejstring indeni omkring sit projekt, for ellers ender man jo med at brænde ud.

Lyder som en spændende rutsjebanetur, du har været igennem. Og som med din drengedrøm, som du skriver endte med at blive en økonomisk fiasko, ja så kan man jo aldrig spå ud i fremtiden. Men én ting er sikkert, og det er, at man vil blive skuffet, hvis man aldrig tør udleve sine drømme... om de så bliver en fiasko eller en succes. Det er i princippet ligegyldigt. Jeg har det i hvert fald sådan, at jeg er nød til at prøve... :)

Held & lykke med det hele og tak for svar! :)

Hej igen Louise

Ja det har været noget af en turCool, og man kan selvfølgelig sige at økonomisk lussing aldrig er sjovt, men til gengæld har jeg haft nogle ret unikke oplevelser igennem årerne. Der er nok ikke mange der kan prale af at have kørt med fri hastighed på den tyske autobahn i en super sportsvogn.

Jeg syntes helt sikkert man skal tage sin familie med på råd, men man skal sikre sig at de kigger hele projektet igennem, for det ses desværre ofte at de nærmeste i første omgang ofte er for bange for at man får fiasko. Jeg arbejder til dagligt med folk der vil/er/har drømmen om selvstændighed, men som opgiver pga. enten råd fra de nære eller et par dårlige oplevelser. Og ofte siger jeg da til folk at de skal tage deres mand/kone/kæreste med når de vil have en information og gennemgang, så har de langt større mulighed for at have en dialog hjemme i privaten efterfølgende.

Det er faktisk ekstremt rart at have en form for en sparringspartner, så er manden/kæresten inde og kigge hele ideen igennem også, så kan han både komme med ideer, men også støtte i de perioder hvor man bare føler det hele er noget l..t. For mange kommer der tidspunkter hvor man bare har lyst til at give op. Men så længe man har mod, ikke opgiver for let og kan lære af sine fejl, så er man på rette vej Wink

Og enig, der er for mange der dropper ideen og fortsætter i deres almindelige jobs, og mange er da ikke helt tilfredse men gør det fordi der skal mad på bordet. Disse er faktisk nogle af dem jeg går og kigger efter.

Hvor skal din blomsterbutik ligge henne Big Smile

/Martin

Tilmeldt 10. Aug 11
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 08:55

Min kæreste er selv selvstændig og har været det i 10 år nu, så han ved 100 %, hvad det er, jeg evt. går ind til! Og han kan se muligheder i det for mig, tror på mig og bakker mig op. Men han vil også have lov til at komme med kritik eller bakke ud, hvis jeg sætter mig noget for, som han ikke mener er realistisk. Og det er også forståeligt. Men det er super at have en, som man netop kan sparre med, når man starter helt alene. Det er et kæmpe fortrin for mig at have ham.

Jeg bor i København, så umiddelbart skal den ligge i byen, men vi overvejer stærkt at flytte til Malmø og så skal det være der! Så det er ikke helt fast, hvor den skal ligge! :) Men begge byer er stærke handelsbyer, så jeg tror ikke jeg har noget problem mht. beliggenheden!

Hvad ville du give af rådgivning til sådan en som mig, der overvejer at starte en (blomster)butik? Hvis jeg kan tillade mig at suge lidt gratis rådgivning til mig?! :) Jeg mener, bare nogle nøgleting, man skal huske eller være ekstra opmærksom på?

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Skrevet kl. 09:51

Louisesam:

Min kæreste er selv selvstændig og har været det i 10 år nu, så han ved 100 %, hvad det er, jeg evt. går ind til! Og han kan se muligheder i det for mig, tror på mig og bakker mig op. Men han vil også have lov til at komme med kritik eller bakke ud, hvis jeg sætter mig noget for, som han ikke mener er realistisk. Og det er også forståeligt. Men det er super at have en, som man netop kan sparre med, når man starter helt alene. Det er et kæmpe fortrin for mig at have ham.

Jeg bor i København, så umiddelbart skal den ligge i byen, men vi overvejer stærkt at flytte til Malmø og så skal det være der! Så det er ikke helt fast, hvor den skal ligge! :) Men begge byer er stærke handelsbyer, så jeg tror ikke jeg har noget problem mht. beliggenheden!

Hvad ville du give af rådgivning til sådan en som mig, der overvejer at starte en (blomster)butik? Hvis jeg kan tillade mig at suge lidt gratis rådgivning til mig?! :) Jeg mener, bare nogle nøgleting, man skal huske eller være ekstra opmærksom på?

Det er rimelig perfekt, og er helt enig i hans "krav". Det er meget vigtigt at man laver en realistisk målsætning, og ville også beslutte mig på forhånd hvor smertegrænsen ligger. 
Jeg er selv fra Kbh og selvom jeg har været rigtig rigtig tit i Malmø, så er det efterhånden et stykke tid siden jeg har været derovre og snuse. Men i Kbh har jeg ofte taget turen ud til min gamle hjemby Dragør og købt blomster fordi de altid har så mange spændende buketter at vælge imellem.
Jamen kan jeg hjælpe med noget og komme med råd så ville det da være fint. Jeg har dog ingen erfaringer med butiksdrift, jeg tager selv til messe i forum i disse dage, der kan man altid få god input, derudover så er der en række events som jeg syntes er lærerige. Tænk på at der er en hel del gratis arrangementer hvor der netværkes og man kan suge til sig af viden, og er du frisk, har gå på mod og tør tale med mennesker, så kan det formentlig også give dig et kundegrundlag at være ude til denne slags.
Jeg gik for nylig forbi en blomsterbutik på Strandvejen i Hellerup, hvor de havde langt nogle bunker blomster ud som folk bare kunne tage (lige omkring lukketid) og der kom jeg i tanke om en jeg talte med tidligere, som talte om at han havde en stor spildprocent. Og det fik mig til at tænke på at det var ret smart af butikken på strandvejen.
Forretningsplan, budget, målsætning, vurder markedet, potentiale, kundegrundlag, hvordan vil du kapre kunder fra andre, vil du gøre noget som gør kunderne loyale overfor dig, kan man på nogen måde skabe faste kunder, vil du gøre noget som de eksisterende ikke gør...Jeg lægger lige hovedet i blød og sender dig en pm :)
Tilmeldt 10. Aug 11
Skrevet kl. 13:04

Ja, jeg er faktisk allerede gået i gang med en forretningsplan, selvom mine planer efterhånden er lagt sådan, at det er lidt ude i fremtiden, at jeg vil starte. Jeg har en rimelig startkapital, så det er mest for min egen skyld. Synes det er en rigtig god ting at have som fundament for det hele, for at samle tankerne inden man går i gang, og selvfølgelig for at være sikker på at alt, hvad der kan planlægges på forhånd, er planlagt og gennemtænkt. Jeg er et ordensmenneske med stort O og perfektionistisk, selvom jeg godt kan lide at være spontan - lidt modsigende, men sådan er jeg! :)

Ang. Strandvejens blomsterbutik, som du nævner, som lægger gratis blomster ud af spild - det er da en genial idé, synes jeg! Vil overveje at gøre det samme, hvis jeg ender med en del spild! Tak for tippet ;)

God weekend og tak for svar!

Tilmeldt 10. Aug 11
Skrevet kl. 13:06

Og forresten lige ang. de der messer osv. du snakker om, så er det nok ikke lige noget for mig! Er bedre til at sidde og tænke over tingene selv og sparre med mine nærmeste ;) Men ellers god idé! 

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Skrevet kl. 13:33

Louisesam:

Og forresten lige ang. de der messer osv. du snakker om, så er det nok ikke lige noget for mig! Er bedre til at sidde og tænke over tingene selv og sparre med mine nærmeste ;) Men ellers god idé! 

Messer som den idag og imorgen i forum er nu også mere for at få input fra andre. Københavns Erhvervscenter har løbende nogle start op kurser som også blot er ren input, jeg har været med til nogle selvom jeg jo ikke lige står og skal starte noget op, men jeg syntes det er meget interessant at lytte med. Og det kan jo være man møder nogle der vil være godt at netværke med...i dit tilfælde kunne det måske være nogle firmaer der kunne laves blomsteraftaler med (blot en tanke) Big Smile

Alt efter hvor butikken kommer til at ligge, så kunne der måske også være steder i nærheden som det kunne være interessant at lave aftale med i forbindelse med spild.

Husk at skrive nogle af tankerne ned på papir (ligesom mål og drømme) 

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)