Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelsesomkostninger

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino

Er efterhånden endelig på nippet til at sende registreringen af min ApS virksomhed ind via WebReg.

Men det slog mig dog tidligere at hvis min virksomhedskonto kun har beløbet 80.000kr på, ville noget så småt som et bankgebyr få kontoen under de påkrævede 80.000kr og derved måske give mig problemer.

Hvordan dækker jeg sådan en bankgebyr regnskabmæssigt inden virksomheden har indkomst? Kan jeg tilskrive det mine stiftelsesomkostninger (som ikke afholdes at virksomheden)? Ville helst udenom et lån til virksomheden for så få penge.

Venligst
Rambler

Tilmeldt 19. Oct 10
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 22:59

det er kun på stiftelsestidspunktet kapitalen skal være der (altså der sker ikke noget ved at banken har taget et gebyr hvis bare din stiftelsesdato ligger før. Der findes nogle regler om kapitaltab, men de er ikke relevante i denne sammenhæng.

Tilmeldt 27. Jul 11
Skrevet kl. 23:38

Hej hobir

Tak for dit svar. Nå jeg troede at der altid skulle være minimum 80.000kr i et ApS og at det ellers kunne blive  tvangsopløst?

Venligst
Rambler

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:39

Hej.

Dog må man ikke betale stiftelsesomkostninger af indskudskapitalen i et Holding ApS, idet man

her ikke må æde af egenkapitalen.

Så svaret er ikke 100% korrekt.

MvH

Peter

Tilmeldt 27. Jul 11
Skrevet kl. 22:21

Ok jamen tak for hjælpen begge to :)

Tilmeldt 19. Oct 10
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 08:53
Hej igen

Nej sådan er det ikke. Som sagt er der nogle regler om kapital tab men der skal halvdelen af kapitalen være væk og så skal ledelsen blot gøre opmærksom på det og om nødvendigt træffe foranstaltninger til genetablering (men det er ikke noget krav længere som det var i den gamle anpartsselskabslov). Derudover fører det som sådan ikke til tvangsopløsning men blot en påtegning fra revisor hvis reglerne ikke overholdes.

Derudover skal du huske at hvis du fx køber nogle varer så har du ikke brugt kapitalen men blot flyttet den fra at være i kontanter til at være i lager

Så bottomline er at bare fordi du stifter et selskab så egå er du altså ikke parkere de 80k på en spærret konto

Selvtak
Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 09:28

hobir:
Nej sådan er det ikke. Som sagt er der nogle regler om kapital tab men der skal halvdelen af kapitalen være væk og så skal ledelsen blot gøre opmærksom på det og om nødvendigt træffe foranstaltninger til genetablering (men det er ikke noget krav længere som det var i den gamle anpartsselskabslov). Derudover fører det som sådan ikke til tvangsopløsning men blot en påtegning fra revisor hvis reglerne ikke overholdes.

Hvad angår anpartsselskaber, er det ikke halvdelen der skal gå tabt, førend kapitaltabsreglen i selskabsloven finder anvendelse. I dette tilfælde er det blot 62.500 kr., og nedbringes egenkapitalen til under dette beløb, skal der træffes nødvendige foranstaltninger på generalforsamlingen, som bør træffes, herunder evt. opløsning af selskabet, jf. selskabslovens § 119

Der er intet til hinder for, at egenkapitalen kommer under 80.000 - dog strider det mod selskabsloven såfremt anpartskapitalen nedsættes til under 80.000 kr., da dette er det legale minimumskrav for ApS, jf. selskabslovens § 4, stk. 2

Det er derfor ikke 100% rigtigt, det du har skrevet. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:50

Stiven:
Hvad angår anpartsselskaber, er det ikke halvdelen der skal gå tabt, førend kapitaltabsreglen i selskabsloven finder anvendelse. I dette tilfælde er det blot 62.500 kr., og nedbringes egenkapitalen til under dette beløb, skal der træffes nødvendige foranstaltninger på generalforsamlingen, som bør træffes, herunder evt. opløsning af selskabet, jf. selskabslovens § 119

Bare så det ikke bliver for stift opfattet - så er HERUNDER opløsning jo korrekt, da det kan være det som er nødvendigt, men bestyrelse og direktion kan også foretage bedømmelse af kapitalberedskabet, herunder f.eks. bankens villighed til fortsat at stille kapital til rådighed, kombineret med en seriøs bedømmelse af fremtiden, som peger på, at ApS eller A/S kapitalen vil blive genskabt. I så fald skal de ikke opløse selskabet. 

Loven siger derimod, at ved væsentlig kapitaltab, hvor bestyrelsen skønner, at den fremtidige drift er uden håb (håbløshedskriteriet), er det en pligt for selskabets ledelse at standse driften for dermed at forhindre, at selskabets ansatte, kreditorer, handelspartnere og andre interessenter påføres økonomiske tab.

Det er vel et af de punkter der kan give ret store diskussioner mellem ejer/dir/bestyrelse og revisor - og hvor der sikkert foretages mange alt for lyse bedømmelse.

(iøvrigt - ved stiftelsen skal alle 80.000 være til rådighed for at blive registreret - så dér må gebyr eller stiftelses omkostninger (som ikke er fradrag i virksomheden) ikke være fratrukket)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:00

Cookie...Det er ikke helt korrekt.

Stiftelsesomkostninger må godt tages af de 80K ved stiftelse af et drifts ApS, men ikke ved stiftelse

af et holding ApS.

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:09

Peter - Revisor:

Cookie...Det er ikke helt korrekt.

Stiftelsesomkostninger må godt tages af de 80K ved stiftelse af et drifts ApS, men ikke ved stiftelse

af et holding ApS.

MvH

Peter

Tak for klargørelsen.

Må stiftelsesomkostningerne så trækkes fra i virksomhedens regnskab - eller kun momsen af dem?

Mener du så at advokaten, som eks. får bank bekræftelse på at der nu står 80.000 på stiftelseskonto - må tage - f.eks sine 3.000 kr til stiftelsen ud af de 80.000? 

Hvordan bogføres det så - skal de ind som udgift i ApS'et og så ved skatteopgørelse lægges til igen helt enkelt?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)