Jeg har går i øjeblikket med tanker om at få lavet en website hos en freelancer, men er i den forbindelse kommet i tvivl om, hvem der egentlig har rettighederne til websitet, når det er færdigt. Skal man lave en kontrakt, der sikrer, at jeg er ejer af sitet eller hvordan fungerer det?
I forlængelse af det har jeg læst mig frem til, at flere af jer herinde har brugt en udenlandsk freelancer til at lave jeres site. Her gælder mig spørgsmål også mht. rettighederne over sitet, og hvordan man sikrer sig imod at blive taget ved næsen? Er der noget man skal være særlig opmærksom på, hvis man bruger en udenlandsk webprogrammør?
Man kan i en kontrakt betinge sig af en række ting. F.eks. om du må videresælge systemet til andre, men som udgangspunkt har du rettighederne, og kan gøre hvad du vil.
Spreadboard.com - Projektstyring, samarbejde, tidsregistrering og meget mere.
Hovedreglen er at rettighederne tilfalder den person der har skabt værket ... I praksis fungere det sådan at du som udgangspunkt kan antage at du har brugsretten til noget du har betalt for, og som oftest vil en del af jeres aftale grundlag være at du selvfølgelig har alle (for skaberen ikke-indskrænkende rettigheder) til det udviklede.
Hvilket betyder at du må bruge det udviklede som du vil, ligesom han selv må (f.eks. til portfolie eller til at bruge som udgangspunkt til andre kunder).
Du må forvente at prisen stiger jo flere rettigheder du kræver, og at den er urimelig høj hvis du ønsker ekslusiv brugsret over det udviklede. ;-)
Jeg vil anbefale dig at du sammen med din bestilling sørger for at skrive at du skal have "rettigheder til at bruge, modificere og videredistribuere det udviklede dog uden at udøve konkurrerende virksomhed mod leverandøren" den plejer at være spiselig for de fleste :-)
Det er ulovligt for andre end dig selv, at eje webdomænets navn og de billeder/filer osv du leverer til designeren. Udover det, tror jeg du skal læse kontrakten igennem for at se hvad der står skrevet, for det er forskelligt hvordan webbureauerne griber det an.
Du har formentligt betalt for host og domæne, ergo er du ejer af websitet. Derefter betaler du for at nogen skal lave noget på dit website, og det ændrer ikke på noget :)
Tak for alle jeres svar. Det var rart at få det på plads. Hvordan så med selve ideen, kerneydelsen, hovedfunktion eller hvad vi nu skal det, som min website skal sælge? Må programmøren lave et tilsvarende site med samme funktionalitet og ydelser, som den han har lavet for mig? Hvis ikke jeg vil have dette, skal jeg måske skrive mig ud af det i kontrakten?
Du har formentligt betalt for host og domæne, ergo er du ejer af websitet. Derefter betaler du for at nogen skal lave noget på dit website, og det ændrer ikke på noget :)
Du har ret, det lyder logisk, det er bare ikke tilfældet. Ophavsrettigheden følger skaberen ... ikke ham der betaler malingen :)
Tak for alle jeres svar. Det var rart at få det på plads. Hvordan så med selve ideen, kerneydelsen, hovedfunktion eller hvad vi nu skal det, som min website skal sælge? Må programmøren lave et tilsvarende site med samme funktionalitet og ydelser, som den han har lavet for mig? Hvis ikke jeg vil have dette, skal jeg måske skrive mig ud af det i kontrakten?
Både skrive og betale dig ud af det. Programmøren har lov til at servisere den næste kunde hvis denne også ønsker et site som dig. Han har også lov til at bruge den samme kodestumper.
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Må programmøren lave et tilsvarende site med samme funktionalitet og ydelser, som den han har lavet for mig? Hvis ikke jeg vil have dette, skal jeg måske skrive mig ud af det i kontrakten?
altså reelt berøver du programmøren sit levebrød ved at komme med sådan et krav, så der skal du nok forvente at han tager sig rigtig godt betalt. :D