Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til bogføring

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Videbæk
Tilmeldt 12. Dec 09
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg startede mit firma op her i marts, men er først begyndt at sælge her for 3 måneder siden og har nu omsat for godt og vel 20.000-30.000 kr. (skal lige have helt styr på det).

Mine problemer er:

når jeg køber varer fra min leverandør, hvor skal jeg så skrive det ind? skal det ''bare bogføres'' under debet/kredit konto eller skal jeg også have det med andre steder? Jeg betaler ikke udenlandsk moms

Når jeg hæver/bruger penge fra konti hvor skal det skrives ind?

Jeg har købt en let duplikatbog(faktura) nede ved den lokale boghandel, men er der andet jeg også burde købe? Jeg er ligeglad med om det er meget el. dyrt, stod og overvejede om jeg også skulle købe en kasse bog.

Håber i kan hjælpe mig, det er nok ikke så godt formuleret, da jeg ikke rigtigt er helt inde i det endnu. Jeg er kun 18 og kører det hele hjemmefra samtidig med handelsskolen så ''døm'' mig ikke for hårdt.

På forhånd tak.

MVH

Mejner Therkildsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Mejner:

når jeg køber varer fra min leverandør, hvor skal jeg så skrive det ind? skal det ''bare bogføres'' under debet/kredit konto eller skal jeg også have det med andre steder? Jeg betaler ikke udenlandsk moms

Når jeg hæver/bruger penge fra konti hvor skal det skrives ind?

Ja - som du skriver - bogfør dine køb debet/kredit - f.eks. debet en varekøbskonto med moms (hvis det er varer med moms) og kredit bank i status - for at beskrive det meget simpelt.

Hvis du betalte udenlandsk moms ville det ikke ha nogen betydning som sådan, du skulle køre det uden moms og bare tage hele beløbet som udgift - med mindre du har søgt moms refussion i udlandet

Når du hæver/bruger penge fra konti - så er det helt som forklaret øverst. Kredit bank kontoen i status (eller kassen hvis det er en kontant kasse) og debet driften i den omkostningskonto du relaterer købet til.

Gem alle bilag med bilagsnummer der svarer til det du har i bogføringen, så alt er nemt at finde igen.

Husk det er bilagets dato der bestemmer moms hvis du som jeg formoder mener CVR når du skriver du har startet firma op, og husk så momsopgørelse efter reglerne - formentlig hvert kvartal for dig - sidste kvartal 1/4-30/6 har frist NU

Ha en egen bank konto og kasse til alt der har med selskabet at gøre så du kan separere det. Læs gerne nogle af de blogs f.eks Anne Sand har haft herinde (søg dem Anne Sand) om bogføring, for selvfølgeligt er der lidt mere i det end det jeg kort beskriver her.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)