God aften, guys & gals. Jeg har bestemt mig for at et hæve/sænke skrivebord er vejen frem, nu jeg finder mig selv så mange timer foran computeren hver dag alligevel. Men jeg har ikke rigtigt erfaring med køb af skriveborde i forvejen. Det jeg har nu, overtog jeg fra en tidligere skoleleder, da han flyttede til Möjnland. Jeg har kigget et par butikker igennem, men den eneste nogenlunde respektable og veludførte shop var IKEA's. De andre kunne godt nok trænge til lidt brugervenlighed, men jeg får sikkert en bøde, hvis jeg fortæller det til dem.. :) Skal jeg bare købe det første og det bedste hæve/sænke skrivebord til 4-5.000kr i IKEA, bør jeg overveje DBA som et seriøst alternativt, eller griber jeg alting forkert an? Er der et par mennesker herinde, der har en lille smule viden inden for emnet? I så fald skal I være meget velkomne til at skrive her, for jeg aner sgu'itte meget om det. Tak! |
Måske du har fundet en løsning.. MEN, der er et par ting der skal være i orden og du skal se efter.
Et hæve sænkebord bruger en del standby strøm. Så du skal undersøge om du får fat i den nyeste generation, med lavt forbrug. Alternativt, skal du huske at slukke på kontakten. Jeg har regnet mig frem til at forksllen mellem nyt og ældre er ca. 75 kr i el forbrug om året... Pr. bord.
En del borde har en tværsarg, der sidder som en afstiver i mellem bord benene. Den sidder der fordi bordet ellers bliver for ustabilt. Undgå dem. Det er som regel et gammelt design og så risikerer man at sidde og banke knæ og skinne ben ind i den. :-(
De rer mange forskllige kvaliteter på bordpladerne. Overflader fås i mange varianter. Laminat er helt klart stærkest og Melanmin en billig løsning, der ikke er så slidstærk. Overfladen lægges normalt på MDF, der er stærkt og nemt at skrue tilbehør fast i. Spånpladebruges osv, når der skal spares. Det er noget stivere. Det knækker derfor lettere, da mdf giver sig i stedet.
Sidst men ikke mindst så er der der ikke helt enighed om hvor meget et bord skal kunne hæve og sænke. Så de billigere borde har måske en vandring på 70-120 cm. Det er måske ok, til de fleste. Men de fås fra 60-128 cm. Sørg for at bordet som minimum kan komme ud i de positioner, som du skal bruge. Vi er jo ikke alle lige høje. Men gå efter et der kan gå op i minimum 125 cm. Se mere om hvad arbejdstilsynet skriver
http://www.movement.dk/om-os/arbejstilsynets-regler-for-inventar.aspx
I vores shop har vi tilbud på et rigtig flot hvidt bord.
http://www.movement.dk/products/haeve-saenkeborde.aspx
God jagt!