Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brugsret til ordet for et finansielt produkt (garantiobligation)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har købt domænet garantiobligation.dk med henblik på at lave en wordpress blog om dette finansielle produkt.

Jeg har søgt i Patent & Varemærkestyrelsens database og kan ikke se at nogen skulle have patent på dette finansielle produkt.

Jeg opfatter ordet ligeså generisk som aktier og obligationer. obligation.dk 301'er iøvrigt til nykredit.dk

Kan nogen med god ret påstå, at de har brugsret over ordet "garantiobligation"?

Produktet sælges af små banker og sparekasser i hele norden.

Ser frem til kommentarer omkring dette emne.

/Anders

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 10:48

Du kan kun patentere opfindelser, man kan ikke patentere et ord, se www.eneret.dk

Det kunne handle om et varemærke, men jeg tvivler på at det er/kan beskyttes, men vi  rådgiver kun om patenter og brugsmodeller.

Du kan på www.dkpto.dk søge i forskellige databaser.

Mogens Ludvigsen, www.eneret.dk LudvigsenPatent

Tilmeldt 24. Aug 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:04

Hej Anders

Man kan have eneret til at bruge et ord til markedsføring mm., hvis ordet er varemærkebeskyttet.

Den virksomhed, der ejer varemærket, kan i et vist omfang forhindre andre i at bruge varemærket i deres forretning – også som domainnavn. Lego-koncernen kan f.eks. forbyde alle andre at sælge legetøj under navnet Lego, og i at bruge www.lego.dk el lign (selv hvis det ikke var Lego, der ejede det domæne).

Hvis man har bruger et ord, som er særligt i forhold til en bestemt slags varer eller tjenesteydelser, kan man få retten til at bruge det ord eller mærke som varemærke. Man får den ret ved at bruge varemærket eller ved at registrere det.

Garantiobligation ser ikke ud til at være registreret som et varemærke.

Jeg kender ikke historien bag ”opfindelsen” af garantiobligationer, men da garantiobligationen i sin tid blev skabt og markedsført af en finansiel virksomhed, kunne den virksomhed formentlig havde holdt på, at ordet ”garantiobligation” var et særpræget varemærke for et bestemt finansielt produkt.

Men det ser heller ikke ud til, at den der er nogen der har forsøgt at håndhæve det som varemærke., så der er formentlig ikke nogen, der mener, at de har varemærkeretten.

Så der ser umiddelbart ikke ud til at være noget til hinder for, at du bruger det som domainnavn.

Mvh

Ane

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 13:56

Hej Ane,

Nej, jeg kunne heller ikke finde garantiobligation registreret som varemærke.

Det er formentligt det samme som med aktier og obligationer, som er generiske betegnelser.

Jeg fortsætter ufortrødent med garantiobligation.dk og mine beskrivelser af de forskellige garantiobligationer for private og institutionelle investorer.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)