Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til en 15 årig iværksætter - regler om ejerskab

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Amino'er

Dette skal så være mit første indlæg her på sitet :)

Jeg har gået med drømmen i maven om, at starte mit eget firma op, men grundet min unge alder, så kan jeg ikke bare selv starte mit firma. Så derfor ville jeg spøger nogle af jer andre unge, som nok har erfarring med dette :)

Hvem står som ejer af firmaet?

Står mine forældre som ejer eller er de bare garanter?

Hvis mine forældre står som ejer, hvad har det af indflydelse på deres Pension/ efterløn evt. dagpenge osv.?

Hvor og hvordan registres det, når jeg skal oprette firma som mindreårig?

Mange tak på forhånd.

Fra Aarhus
Tilmeldt 31. Jul 11
Indlæg ialt: 147
Fra  Mediabird Skrevet kl. 22:22

Skønt at se vi har gutter som dig med mod på at starte firma. Du kan, som under 18, godt selv starte firma. Dette skal ske gennem Statsforvaltningen. Jeg fandt lige dette link, hvor der står mere om det på: http://www.ungmedfirma.dk/umyndig_og_firma.php.

Ellers står der sikkert også noget om det på statsforvaltningens hjemmeside.

Min far står som ejer af det firma der ejer http://www.ecotrend.dk/, og han har fået tilladelse af sin arbejdsgiver til at drive det ved siden af. Dog ved jeg intet om det med pensionen, efterløn, osv.

Hvis du er mest til at dine forældre skal stå som ejer af firmaet, skal de selvfølgelig først forhøre sig hos sin arbejdsgiver om det er acceptabelt. Den løsning er klart den nemmeste og hurtigste.

Hvis du vil søge gennem statsforvaltningen skal du væbne dig med tålmodighed og ikke forvente at det hele går i hak i første forsøg, da rigtig mange unge bliver afvist. Tværtimod er det nok også det mest blærede selv at eje firmaet, i forhold til hvis ens forældre stod som ejer af det man brænder for ;)

Held og lykke med det! (må vi eventuelt høre hvad du går og tumler rundt med at starte? :))

Mvh. Andreas Søgaard
Ejer af Mediabird - andreassoegaard.dk

Fra Kibæk
Tilmeldt 6. Jun 11
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 21:13

Jo, hvis dine forældre står som ejere af firmaet vil det påvirke deres økonomi i det offentlige. De ville kunne miste ting som boligtilskud, folkepension og andre offentlige tilskud. Hvis i laver firmaet som i/s er der dog ikke umiddelbart nogen risiko, alt efter hvordan i spiller kortene.

Men sørg nu for at lave en kontrakt, selvom det er dine forældre Wink

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:34

Mange tak for de gode og hurtige svar :)

Jeg planlægger at lave en webshop, bare med salg national, ikke noget internationalt, ihvertfald ikke lige med det først :) 

Fra Århus
Tilmeldt 15. Aug 09
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 12:44

Held og lykke! Men vær opmærksom på at der er utroligt meget at holde styr på med bogføring, skat osv. Så brug en masse tid på at få sat dig ordentligt ind i systemet :)

God vind

/ Mat

Fra Kibæk
Tilmeldt 6. Jun 11
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 12:50

Hvis du lader dig registrere, er det en god idé at lade dig registrere ind i næste år, dvs. omkring d. 20 dec. el.l.

For det første fordi, du så har et regnskabsår der svarer til et år.

Og for det andet fordi, skat ind imellem afholder kurser for nystartede virksomhedsdrivende, om hvordan hele systemet hænger sammen. Så du ved det, inden det bliver krævet af dig at bruge det.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)