Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskudt kapital ud igen ved personlig ejet virksomhed

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 21. Apr 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Som nævnt ovenfor, så har dine hævninger (=pengene ud til privatforbrug) ikke nødvendigvis noget med beskatningen på. Som personlig virksomhed kan du beskattes efter personskattelovens normale regler kapitalafkastordningen eller virksomhedsskatteordningen.

Personskatteloven

Her bliver du beskattet af årets resultat før renter som personlig indkomst. Renterne medregnes som kapitalindkomst. Det skattepligtige resultat beregnes fx. som:

+Omsætning

-Vareforbrug

-Løn til andre ansatte (ikke dig selv)

-Administrationsomkostninger.

Derved indgår dine hævninger ikke i resultatet. Lige meget hvad resultatet er, så kan du hive lige så mange penge ud til dig selv, uden skattemæssig effekt.

Kapitalafkastordningen

Udgangspunktet er igen resultat før renter. Derover flyttes et beløb fra kapitalindkomst til personlig indkomst som udtryk for forrentningen af det private indskud. Der gælder de samme regler for hævningerne.

Virksomhedsskatteordningen (VSO)

Her er det som udgangspunkt resultat efter renter som beskattes som personlig indkomst. Dog kan man vælge at udskyde beskatningen af en del af årets overskud. Hvor stol del man kan udskyde kommer an på, hvor meget man har hævet. Derved får hævningerne direkte betydning for beskatningen af overskuddet. Hvis man fx. ikke har hævet noget (og betaler topskat), kan man vælge at beskatte et overskud på t.kr. 100 med en foreløbig skat på 28%. Hvis man havde hævet t.kr. 50, skulle man beskattes med 28% for t.kr. 50 og 63% for de sidste.

I dit tilfælde, kan du i VSO vælge at fører pengene på en "mellemregningskonto", som ikke medfører en skattemæssig hævning, når du hæver pengene igen. En mellemregningskonto er bare en skatteteknisk konto, som fx. kan oprettes i bogholderiet. Der skal således ikke oprettes en konto i banken.

Konklusion

Som du kan se udfra ovenstående, så er det kun ved VSO, at dine hævninger for betydning for årets beskatningen. Dog kan du udskyde beskatningen, hvis du vælger at anvende en mellemregningskonto.

Såfremt der er noget du ikke forstår, så bare spørg igen. Der kan nemt være nogle ting, som er indlysende for mig, men hvor du ikke kender til disse ting. Så kan man nemt komme til at snakke forbi hinanden.

Tilmeldt 8. Mar 07
Skrevet kl. 16:25

Tak igen .

Hvordan forholder det sig så når nu mine "50.000" kr. står på bankkontoen og ikke mellemregningskontoen ?.

Tilmeldt 21. Apr 07
Skrevet kl. 16:35
Det ændrer ikke noget. Som sagt, så er en mellemregning kun en skatteteknisk konto, der oprettes i bogholderiet.

Fra Nyborg
Tilmeldt 9. Apr 07
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 12:43
hej thomas

jeg vil på vegne af alle de andre amino''er gerne takke dig for dine meget værdifulde indlæg....

vi er vist mange der er blevet noget klogere efter dine fantastisk gode svar.

der skal derfor lyde en stor tak herfra

god dag til jer allesammen

Stifter og partner i www.boligudland.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:11
Dato: 10-04-2007 15:56:07 Forfatter: Katrineh

Uha det var en grim løsning der kom ud af mit. Jeg snakkede nemlig med SKAT.

De sagde at eftersom det var en personligt ejet virksomhed så var økonomien forbundet for tæt til at der kunne laves et lånedokument.

Så jeg kan først, retmæssigt, hive penge ud igen af firmaet når der er overskud. Som jeg har betalt skat af. Jeg brokkede mig også gevaldigt til SKATtedamen. Jeg må/kan ikke hive pengene ud INDEN der beregnes skat. Så vil jeg blive beskattet..

Jeg får selvfølgelig 'privat' rentefradrag af de penge jeg låner ekstra til virksomheden, men det er en sørgelig trøst.

Det er ret tydeligt at damen hos Skat slet ikke har fattet hvad det drejer sig om, og det er faktisk ret simpelt.

1)  Der er tale om en personlig virksomhed. Glem alt om lån og renter. Det er et indskud i virksomheden og det kan hæves kvit og frit. Uanset om der rent faktisk er lavet et lånedokument eller ej. Lånedokumentet er således skattemæssigt at betragte som en nullitet.

2) De 50.000 kr. du har indskudt i virksomheden er et indskud og det kan du hæve hvis pengene er tilstede i virksomheden. Enten i form af indskuddet eller i form af efterfølgende indtjente midler.

3) Det er rigtigt som det bliver sat at der skal svares skat af overskuddet og at du ikke kan hæve overskud ud uden beskatning, men overskuddet er summen af virksomhedens indtægter og udgifter. Hvis du har indskudt 50.000 kr. i virksomheden og virksomheden har brugt pengene, kunne man have en formodning om at størstedelen af af de udgifter der er afholdt også er fradragsberettiget, og at du derved kan trække et tilsvarende beløb ud skattefrit.

Eksempel:

Du omsætter for 100.000 kr. Du afholder udgifter for 50.000 kr. Her har du brugt dit indskud og der står derved 100.000 i virksomheden. Du kan trække de 50.000 kr. ud uden beskatning i og med at overskuddet kun udgør 50.000 kr.

Der hvor ovenstående ikke holder helt er hvis vi taler om at der er købt større anskaffelser (driftsmidler) som skal afskrives skattemæssigt over flere år.

Virksomhedsordningen som Thomas er inde på er en opsparingsmodel hvor man har mulighed for at lade overskud som henstår i virksomheden beskatte til en lavere - foreløbig - skat. Den er der umiddelbart ingen grund til at blande ind her.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)