Først og fremmest tillykke med Sarahs succes. Nettet svømmer over med blogs, og hendes besøgstal er et soleklart vidnesbyrd om, at bloggen rummer ægte kvalitet.
At kommercialisere en personlig blog er altid en udfordring. Men nu vil jeg lige fortælle dig og Sarah, hvordan jeg ville gribe det an, hvis det var min blog. Først og fremmest handler det om relevans i forhold til målgruppen. Sarah skyder sig selv i foden, hvis hun tænker for meget i penge (læs: overkommercialiserer bloggen) og glemmer, hvorfor hendes blog fik succes til at starte med.
Hvad skal Sarahs læsere bruge, hvis de skal bage Sarahs kager? Hvad bruger hun selv? Her tænker jeg på udstyr. Lav en serie med blogindlæg om kagerelateret udstyr. Find en udbyder af dette udstyr i et affiliatenetværk, skriv om produkterne og lad beskrivelserne være ledsaget af udgående affiliate-links. Jeg ved for eksempel Magasin du Nord har et affiliate-program hos Tradedoubler.
Tag skridtet ind i den virale markedsførings vidunderlige verden. Jeg vil vædde med, at ingen af Sarahs konkurrenter laver YouTube-videoer, hvor hun står frem og bager kagerne - lige fra første æg rammer kanten af skålen og indtil der dufter af bagværk. Bagtanken er naturligvis at skabe et brand omkring siden, og gøre Sarah til en autoritet inden for kager, som skal hjælpe Sarah med at sælge bøger eller få eksponering i medierne, når tiden er til det. Jeg søger tit og ofte på YouTube, hvis jeg skal lave noget særligt eksotisk mad, fordi billedsproget taler tydeligere til mig end en liste med ingredienser.
Derudover er der andre måder at tjene direkte penge på YouTube, men det er jeg ikke ekspert i, så det vil jeg ikke udtale mig om.
Det var lige lidt strøtanker. AdSense er selvfølgelig den mest indlysende måde at kommercialisere bloggen på, men efter min meningen ikke den ideelle.