Jeg er ved at lægge noget budget og har brug for at vide om man generelt kan sige hvad en ansat koster ud over lønnen? Feriepenge andrager vel 12,5% af den samlede løn ? (Der er tale om ansatte både med fast løn og med en fast løn + provition)... Men der er vel også noget forsikring? Og er der andet? Hilsen Morten |
Omkostninger ved ansatte
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
- 1
|
Der ligger: 12,5% fra Feriepenge (som du skriver) 6,25% S/H-betaling (søgne-helligdag (kun for timelønnede)) 7,2% pension (arbejdsgiverdel) og så regner vi med 7% til sygeløn, ATP-bidrag (ca. 80 kr/måned), FIB-bidrag, DA-barsel (ca. 60 kr/måned) osv. De 7% er hvad vi erfaringsmæssigt har af diverse omkostninger, når vi fordeler den totale lønomkostning. Det svinger normalt +- 3%-point (især omkring sygeløn), men det er et godt udgangspunkt. Alt efter hvilken branche vi snakker, kan du lægge til eller trække fra på de ting, der gælder for lige netop din branche. |
Okay - så er der da lidt at gå igang med, nu er de ansatte jeg muligvis får butiksansatte og kørende sælgere - altså funktionærer - og nogen af de ting du nævner findes så vidt jeg ved (og kan huske fra min egen ansættelse), bl.a. S/H - men så er der jo et ferietillæg så mon ikke beregning nogenlunde dækker ? Høre gerne fra andre brancher. Tak for svaret. |
og du nævner så også at S/H kun er for timelønnede - sorry... Og pensionsdelen - er den frivillig eller et krav ? |
Mht. pensionen - der er ikke nogen lovkrav, men hvis de er under en overenskomst, er %-satsen fastsat heri. Hvis du ikke er tiltrådt en overenskomst, er der som sagt ingen krav om pension. |
|
Hej Morten. Hos min virksomhed Telemarketing bureauet Mødebooker tager vi månedslønnen for vores funktionærer og ganger med 1,35. Bare lige en tommelfingerregel her fra det forsigtige Vestjylland, hvor vi går lidt med livrem og seler ![]() |
De bedste hilsner
Jesper Christiansen
www.podcastnu.dk
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)