Vil det så sige at hvis jeg køber vare x fra tyskland som koster 10 euro inklusiv 19% moms, skal jeg bede dem om at trække momsen fra, således jeg kun betaler 8,10 euro?
Ja, du skal oplyse dit momsnummer, og få sælger til at fratrække momsen.
Din beregning er dog forkert. Hvis varen koster 10,00 EUR inkl. 19% moms, så koster varen 8,40 EUR ekskl. moms.
Da 8,40 x 1,19 = 10,00
I danmark når jeg så sælger varen ligger jeg selvfølgelig 25 % moms til, som går til skattevæsenet via salgsmoms? Dvs. 25 % af de 8,10 euro?
Når du modtager varen i Danmark, så skal du først indbetale dansk salgsmoms af varen (for den tyske sælger), og det er 25% af de 8,40 = 2,10 EUR.
Dem kan du så trække fra igen med det samme som din egen købsmoms.
Når du skal sælge varen, så fastsætter du din salgspris, eks. 12 EUR, og tillægger din salgsmoms. Salgsmomsen er så 25% af de 12 EUR, og din endelig udsalgspris bliver dermed 15 EUR.
Men kan jeg så kan jeg vel ikke trække købsmomsen fra, da jeg aldrig har betalt moms ved køb af varen i tyskland?
Jo, det kan du faktisk i de fleste tilfælde, men du skal selv sørge for at indbetale den samme moms som salgsmoms på vegne af den tyske sælger.
Derfor går regnestykket i nul (i de tilfælde, hvor du har fradrag for købsmomsen).