Jeg har netop stiftet et anpartsselskab, og i den forbindelse har jeg (personligt) optaget et lån på kr. 80.000 til selskabskapitalen. Der skal ikke foretages nogen investeringer med beløbet, og de står stadigvæk på selskabskontoen.
Planen var at efterhånden som virksomheden fik noget indtjening skulle jeg trække pengene ud til at dække mit personlige lån indtil dette var indfriet.
Nu tænker jeg så på om jeg må overføre mit (personlige) lån på kr. 80.000 til virksomheden og lade dem afdragelånet. På den måde kunne jeg undgå beskatningen.
Det afhænger selvfølgelig af banken, men hvis jeg fortsætter som kautionist, får de jo ikke noget i klemme.
Er der en der kan forklare mig hvorvidt ovenstående manøvre er lovlig?
Jeg har netop stiftet et anpartsselskab, og i den forbindelse har jeg (personligt) optaget et lån på kr. 80.000 til selskabskapitalen. Der skal ikke foretages nogen investeringer med beløbet, og de står stadigvæk på selskabskontoen.
Planen var at efterhånden som virksomheden fik noget indtjening skulle jeg trække pengene ud til at dække mit personlige lån indtil dette var indfriet.
Nu tænker jeg så på om jeg må overføre mit (personlige) lån på kr. 80.000 til virksomheden og lade dem afdrage lånet. På den måde kunne jeg undgå beskatningen.
Det afhænger selvfølgelig af banken, men hvis jeg fortsætter som kautionist, får de jo ikke noget i klemme.
Er der en der kan forklare mig hvorvidt ovenstående manøvre er lovlig?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Allan Hansen
Hej Allan
Det kan du ikke, da der vil blive tale om et ulovligt aktionærlån.
Enig med Tonny!
Den kreative løsning er, at du laver et SMBA sammen med ApS. ApS. indskyder 80.000 i smba , hvorefer SMBA låner dig de 80.000 kr...... Wupti så er de 80.000 kr frigjort fra Aps....
Enig med Tonny!
Den kreative løsning er, at du laver et SMBA sammen med ApS. ApS. indskyder 80.000 i smba , hvorefer SMBA låner dig de 80.000 kr...... Wupti så er de 80.000 kr frigjort fra Aps....
I princippet ja, men... det er en af de situationer, som kan give revisionen problemer, da ApS herefter har et tilgodehavende i Smba, som har udlånt midlerne til én og samme kapitalejer.
Jeg er ikke sikker på, at denne transaktion undgår at blive betragtet som aktionærlån.
Jeg er ikke sikker på, at denne transaktion undgår at blive betragtet som aktionærlån.
Jeg er enig med dig at det teoretisk bliver en udfordring for revisor. Men så kan løsningen blot tilpasses en struktur, der ikke kræver revision....
Men lad min understrege at jeg under ingen omsændigheder er fortaler for at bruge modellen i nogle afskyg ninger. Det irriterer mig mere, at man lovgivningsmæssigt laver nogle love, som er forholdsvis enkle at omgå.
Jeg er enig med dig at det teoretisk bliver en udfordring for revisor. Men så kan løsningen blot tilpasses en struktur, der ikke kræver revision....
Men lad min understrege at jeg under ingen omsændigheder er fortaler for at bruge modellen i nogle afskyg ninger. Det irriterer mig mere, at man lovgivningsmæssigt laver nogle love, som er forholdsvis enkle at omgå.
Enig - Der findes netop tilfælde, hvor eksempelvis revisor ikke er involveret i eks. datterselskaber m.v., hvor revisionen ikke finder en transaktion af denne slags, men der derimod bliver taget højde for den manglende revision af datterselskabet - Enten i påtegningen eller i revisionsprotokollen.
Nu hvor revisionspligten kan fravælges for de mindre selskaber, så vil der kunne gennemføres denne konstruktion uden "løftede pegefingre" - Dog kan det give et større problem, hvis ApS af en eller anden grund må lukke eller gå konkurs, hvor der udpeges en kurator i det efterfølgende likvidations- eller konkursbo.
Tak for jeres svar. De løste jo desværre ikke mit lille problem, men nu slipper jeg jo så for at få en anmærkning i min årsrapport, så helt skidt var det jo ikke.