Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan et ApS lave aftale med sin ejer og eneste fast ansatte - om at betale løn fremover

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

"Tricket" som ikke skal være noget oversmart, skal være, at der f.eks. løbende arbejdes med udvikling af nye projekter - og for at dette kan lade sig gøre, skal ejeren/og chefen have løn til at klare hverdagen, indtil næste projekt går i søen. Der har været et fint projekt i år, og det er indtægten fra det, som skal finansiere arbejdet med kommende projekter. Dette består udelukkende af chefens arbejde med at udvikle og få finansieret og igangsat projekterne.

Her er det jo bare surt, at firmaskatten umiddelbart napper 25% ved årsskiftet - og der ville det være fint, hvis man havde den aftale om, at ApS' et skulle aflønne medarbejderen med f.eks 20.000 kr pr måned fra Januar til Juni - og bogføre det som en skyldig omkostning i.h.t. aftalen - og så udbetale det med 20.000 per måned - og nedskrive den skyldige omk.

Det er jo nok for smart, for så ville mange jo kunne undgå at skatte ved årsafslutning. Havde det været et CVR havde man kørt virksomhedsordningen, men som ApS kan jeg ikke lige se om der er en mulighed for at nedsætte overskud med den løn man garanterer ejeren det kommende år?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

men som ApS kan jeg ikke lige se om der er en mulighed for at nedsætte overskud med den løn man garanterer ejeren det kommende år?

Næ - det giver dig problemer med statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a

"Ved Beregningen af den skattepligtige Indkomst bliver at fradrage:

a. Driftsomkostninger, d.v.s. de Udgifter, som i Aarets Løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde Indkomsten, derunder ordinære Afskrivninger;"

/Henrik Koudahl

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Næ - det giver dig problemer med statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a

"Ved Beregningen af den skattepligtige Indkomst bliver at fradrage:

a. Driftsomkostninger, d.v.s. de Udgifter, som i Aarets Løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde Indkomsten, derunder ordinære Afskrivninger;"

/Henrik Koudahl

Omvendt fik jeg da helt lovligt min fratrædelse da jeg gik på pension den 1/1 året efter jeg sluttede. Den må virksomheden vel ha afsat som skyldig omk?

Her kunne firmaet jo fuldt rimeligt aftale med den ansatte (også selv om han er ejer) at han får xx kr - 1/1-2012 hvis ex. projekt 1 senest 31/12-2011 er igangsat med indtjeningspotentiale for firmaet (under 2012) eller drømmer jegSmile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Årets omkostninger som Henrik skriver.
Jeg forstår desværre slet ikke at du forfølger muligheden, det siger sig selv at så ville en aftale indgået om udvikling også kunne fratrækkes osv.....

Skat har er jo For pokker ikke novicer på det her område....

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hæv beløbet som udbytte.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

En helt anden ting.

Så er det vel i regnskabsmæssig forstand ikke skyldige omkostninger men hensættelser, som du omtaler. Skyldige omkostninger er normalt de omkostninger der er afholdt/forbrugt i regnskabsår, men hvor du endnu ikke har modtaget faktura og derfor er nødt, til at afsætte en skyldig omkostning for at få forbruget med i det pågældende regnskabsår.

Hensættelser derimod vedrører derimod fremtidige betalinger.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

En helt anden ting.

Så er det vel i regnskabsmæssig forstand ikke skyldige omkostninger men hensættelser, som du omtaler. Hensættelser derimod vedrører derimod fremtidige betalinger.

Er givet rigtigt - men man kan vel ikke i et selskab bare afsætte "hensættelse til løn næste år", men mon man kan indgå aftale om, at HVIS projekt X fortsat kører i 2012 og kan give ApS'et overskud 2012, så forpligter ApS sig til at betale XX (ejeren og lønmodtageren) kr 80.000 (eller lignende) januar 2012 og selskabet derved kan hensætte 80.000 kr som det så kan fratrække 2011 resultatet (og i princip dermed undgå skat i 2011 af beløbet - og i 2012 udbetale det som løn/bonus - til den omtalte?

Knudret spurgt, men måske det forstås?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Regnkabsmæssigt kan du sagtens lave den aftale :).
Men skattemæssigt er der først fradrag når omkostningen er afholdt (dog nogle undtagelser).

Derfor kan du ikke gøre det således.

Men hvis du kan opgøre projektet pålideligt 20/12 Feks kan du jo nå at udbetale og omkostningsføre et beløb :)
Tilmeldt 23. Jul 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du formulerer det er det en lønudgift vedrørende 2012 (projekt skal køre i 2012 og give overskud i 2012) og kan derfor ikke fratrækkes i 2011.

Hvis du endeligt skal gøre noget i denne stil så skal du udbetale beløbet som løn i december (og afregne A-skatten) men jeg fornemmer at det er det du vil undgå.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:
HVIS projekt X fortsat kører i 2012 og kan give ApS'et overskud 2012, så forpligter ApS sig til at betale XX (ejeren og lønmodtageren) kr 80.000 (eller lignende) januar 2012 og selskabet derved kan hensætte 80.000 kr som det så kan fratrække 2011 resultatet (og i princip dermed undgå skat i 2011 af beløbet - og i 2012 udbetale det som løn/bonus - til den omtalte?

Den holder ikke. Dels strider det imod reglerne om periodisering. Udgiften vedrører i dit eksempel 2012 og beskattes derfor i 2012. Princippet fremgår af SKM.2007.426.LSR, hvor SKAT slår fast:

"Det er SKAT's opfattelse, at på trods af, at der er en retlig forpligtelse til at afholde udgiften i december 2003, så vedrører udgiften i det hele det følgende indkomstår, hvorfor udgiften først anses at være fradragsberettiget i 2004."

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)