Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bedste shopmodul til .netportal???

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

SHNielsen:
Findes der ikke andre shopmoduler end uCommerce i .net som er gode?

Der findes et der hedder nopCommerce men jeg kender det ikke rigtigt.

Men istedet for at du skal sidde og finde ud af hvad du vil bruge, så brug de få kr. det koster at få en til at kigge på dit CMS og sammenligne det med de shopløsninger der findes til .NET idag.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Odense
Tilmeldt 8. Nov 07
Indlæg ialt: 174
Fra  LAIT Skrevet kl. 08:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

SHNielsen:
Findes der ikke andre shopmoduler end uCommerce i .net som er gode?

Nu er jeg stærkt farvet af at det er min arbejdsplads' og mine foretrukne værktøjer, men kombinationen af Umbraco og uCommerce er rigtig fleksibel og kraftig. Det driver både små og meget store sites. Kontakt evt. Søren Spelling Lund fra uCommerce hvis du vil høre mere og have referencer.

Bemærk dog at uCommerce ikke som sådan er en shop-platform til .NET platformen endnu. Indtil videre kører det kun "inde i" Umbraco, og således får du det ikke til at køre "out-of-the-box" på en anden CMS-platform. Hvis du vil have uCommerce er du altså tvunget til at skifte CMS, og det kan være en stor omgang. Som Niels er inde på bør du få foretaget en analyse af om et CMS-skifte er på sin plads.

Mvh. Anders

Anders Lund
Lund & Andresen IT = Umbraco udvikling og ASP.NET

Fra Odense
Tilmeldt 8. Nov 07
Fra  LAIT Skrevet kl. 08:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

SHNielsen:
Er det svært at skifte CMS system? Så man fx kunne skifte til Umbraco og derved nye godt at de løbende opdateringer der kommer hertil?

Ja, det kan være meget bøvlet alt efter eksisterende funktionalitet, forretningsgange etc. MEN - at køre et proprietært CMS giver ingen mening i dag. "Standardplatformene" som f.eks. Umbraco til Microsoft/.NET, Drupal til PHP/Linux osv. er i dag så gode og fleksible at den der med at "jeg laver mit eget fordi det skal være præcis som jeg vil have det" slet ikke holder.

Små proprietære CMS'er er og vil fremover være en hæmsko for et websites udvikling, da de simpelthen ikke kan udvikle sig i samme tempo som de større. Support, videreudvikling og leverandøruafhængighed er som regel også en "by i Rusland", men jeg fornemmer lidt, at du allerede føler dette :-)

Hvis du har mulighed for at skifte til en større standardplatform - måske endda en open-source platform - så bør du gøre det. Men afgørelsen vil sandsynligvis bero på førnævnte analyse.

Mvh. Anders

Anders Lund

Fra København S
Tilmeldt 7. Sep 06
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 12:28

Anders Lund:
Små proprietære CMS'er er og vil fremover være en hæmsko for et websites udvikling, da de simpelthen ikke kan udvikle sig i samme tempo som de større. Support, videreudvikling og leverandøruafhængighed er som regel også en "by i Rusland", men jeg fornemmer lidt, at du allerede føler dette :-)

Helt helt enig og derfor har jeg også de tanker som jeg har, MEN når man har en portal på +800 sider hvoraf 100 sider er med specielle funktioner så er det med stor sandsynlighed en kæmpemæssig udfordring tids- og pengemæssigt.

Men hvad er risikoen ved at vælge fx umbraco (som for resten ser meget spændende ud)? Det er vel at det drives af et forholdsvist lille firma i Danmark som nemt kan knække nakken og så er der jo ingen opdateringer alligevel.

SÅ har du kendskab til open-source platform, der er godt, stor mv?

Er der en af jer der har en idé om hvad en gennemgang af vores system vil koste?

Mvh

Sune     

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:04

SHNielsen:
Helt helt enig og derfor har jeg også de tanker som jeg har, MEN når man har en portal på +800 sider hvoraf 100 sider er med specielle funktioner så er det med stor sandsynlighed en kæmpemæssig udfordring tids- og pengemæssigt.

Det er lige præcis derfor der er en der skal kigge på dit system. HVIS programmøren af dit system har været forudsiglig og smart så har han lavet en del af det i .NET Usercontrols. Det er små kodestumper som hurtigt kan flettes ind i andre .NET sider hurtigt. Denne den har Umbraco også.

Men hånden på hjertet... hvor forskellige er de 800 sider? Umbraco har nemlig nogle styrker som normalt ikke ses, men som kan gøre ting meget meget meget nemmere end man går og tror.

SHNielsen:
Men hvad er risikoen ved at vælge fx umbraco (som for resten ser meget spændende ud)? Det er vel at det drives af et forholdsvist lille firma i Danmark som nemt kan knække nakken og så er der jo ingen opdateringer alligevel.

Selve Umbraco communitiet er så stort nu så hvis ejerne af systemet ikke gider mere så er der andre der kan tage over. Systemet er Open Source så alle kan rette i koden hvis de vil. Jeg har selv adskellige funktioner/moduler i tankerne som vil give Umbraco et skub fremad.

SHNielsen:
Er der en af jer der har en idé om hvad en gennemgang af vores system vil koste?

Det er noget man nok vil regne i forbrugt timer. Men du kan godt selv sige at du vil måske bruge 10.000 på en kort gennemgang og så hvis der er behov for uddybning af forskellige områder bruge lidt ekstra der.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Odense
Tilmeldt 8. Nov 07
Fra  LAIT Skrevet kl. 13:08

+800 sider og specielle funktioner er en af de meget få ting der evt. kan afholde en fra at "opgradere" - men husk på at problemet kun bliver større som tiden går. Jo mere forældet bliver ens gamle platform, og hvis ellers sitet udvikler sig, jo mere indhold/funktionalitet vil skulle migreres til en evt. ny platform.

Ja, Umbraco Headquarter (Umbraco HQ) er en relativ lille virksomhed, men husk på at deres primære produkt, Umbraco CMS kernen, er 100% open source og "backet up" af et meget stort community. Kernen er således open-source og selv om virksomheden Umbraco HQ skulle forsvinde, så vil produktet og fællesskabet bag produktet stadig være til rådighed. På samme måde som mange andre store open-source CMS'er har udviklet sig de senere år. En anden ting der er værd at skele til, er at Microsoft aktivt støtter meget op omkring Umbraco. En stor mængde af Microsofts egne udviklere sidder i USA og udvikler på kernen, kvalitetstester, sparrer med Umbraco HQ etc. og samtidig har Microsoft som et slags "bevis" selv valgt Umbraco til f.eks. siderne asp.net og MSDN Technet.

Af open source CMS'er baseret på Microsoft ASP.NET platformen finder du, så vidt jeg ved, kun .NET Nuke der nyder samme udbredelse og antal installationer (worldwide) som Umbraco CMS. At min egen meget farvede holdning så er, at .NET Nuke så er noget bras, er en anden historie. Et andet .NET open-source CMS jeg finder meget interessant, er Composite C1. Composite var indtil et års tid siden et stykke betalingssoftware, men overgik til ca. samme forretningsform som Umbraco. Dvs. en kommerciel virksomhed der tjener penge på kurser, konsulentarbejde og add-ons til platformen, og så en gratis open-source kerne som skal udbrede produktet og skabe den "kritiske masse af brugere".

Baseret på denne tråd har jeg ingen anelse om hvad det vil koste at gennemgå dit nuværende site, men hvis vi skal i dialog omkring det, så er du velkommen til at sende en mail eller ringe :-)

Anders Lund

Fra Århus
Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 680
Fra  Hjemmesideshoppen Skrevet kl. 15:05

Hej,

Du kan også tage et kig på Drupal med Ubercart, dette er helt sikkert også et af de bedste systemer til det du beskriver.

Om man så er .NET eller PHP tilhænger er nok en smags sag.

Du er velkommen til at kontakte mig for mere information, eller evt. et pris tilbud på flytning af din portal over i Drupal.

Med venlig hilsen
Sven Philipsen

Fra København S
Tilmeldt 7. Sep 06
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 16:38

Niels Henriksen:
Men hånden på hjertet... hvor forskellige er de 800 sider? Umbraco har nemlig nogle styrker som normalt ikke ses, men som kan gøre ting meget meget meget nemmere end man går og tror.

Jamen der måske 700 sider der er almindelig tekst sider i artikelform. Så er der nok ca. 100 sider hvor der er funktioner. Overordnet har vi både åbne sider, sider bag login og både gratis og betalende med dertilhørende forskellige rettigheder. Der er derudover forskellige roller så når man fx er i en roller så er der en anden grafik og særlige rettigheder/adgang der knytter sig til den rolle. Der er meget fx et komplet Facebook agtig venne system med profil, væg, begivenheder, arrangementer, grupper mv. Så det er et stort system og der er i dag 20.000 oprettede medlemmer. 

Anders Lund:
Et andet .NET open-source CMS jeg finder meget interessant, er Composite C1. Composite var indtil et års tid siden et stykke betalingssoftware, men overgik til ca. samme forretningsform som Umbraco.

Hvad med sitecore? Jeg kan læse mig frem til at det skulle være bedre til store sider også selv det ikke er open source - hvad er din holding til dette?

Fra Odense
Tilmeldt 8. Nov 07
Fra  LAIT Skrevet kl. 17:05

SHNielsen:
Hvad med sitecore? Jeg kan læse mig frem til at det skulle være bedre til store sider også selv det ikke er open source - hvad er din holding til dette?

Sitecore er et ganske glimrende system og har i den grad fat i mange af "de tunge drenge" - dvs. highend systemer med mange sprogversioner, komplicerede politiker for udgivelser, brugerrettigheder osv. Altså umiddelbart et system der sigter efter store organisationer. Men open-source er det bestemt ikke! Det er et stykke proprietært software (dog leveret af et foretagende mange, mange, mange niveauer over mange af de tvivlsomme kælderforetagender der leverer proprietære CMS'er) og du kommer til at betale kassen for det. Dels ved indkøb, men også ved årlige omkostninger. Priserne kender jeg ikke, men seneste jeg husker var +10.000 euro bare for at komme i gang med den skrabede version.

Hvis du kan leve med prisen (og har brug for alt det som det kan) er Sitecore helt sikkert et system der "sparker røv" :-)

Anders Lund

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Fra  TextReactor Skrevet kl. 17:17

SHNielsen:
Jamen der måske 700 sider der er almindelig tekst sider i artikelform.

Og de ligger vel allerede i en database. Umbraco har en adgang der gør det nemt at flytte dine artikler over i Umbraco's system. Jeg har allerede lavet et site til artikler m.m. men ejeren har ikke valgt at åbne det endnu, så det er slet ikke noget der fremmede for Umbraco. Derudover har jeg selv planer om et par sites med artikler :)

En af de store forcer ved Umbraco er dens måde at cache data på. Når man bare har en masse artikler som ER skrevet så skal systemet ikke ned i databasen og hente dem.

SHNielsen:
Så er der nok ca. 100 sider hvor der er funktioner. Overordnet har vi både åbne sider, sider bag login og både gratis og betalende med dertilhørende forskellige rettigheder.

Det er så her det koster noget at få flyttet over. Umbraco har allerede indbygget en medlemsstyring med adgangskontrol til forskellige sider som man angiver til enten brugere eller brugergrupper. Fordelen ved .NET er at man kan skrive sådan en Membercontroller (eller bare nogle få funktioner) selv så kan man benytte allerede eksisterende medlemsdata uden at skulle flytte dem over i Umbraco.

SHNielsen:
Der er derudover forskellige roller så når man fx er i en roller så er der en anden grafik og særlige rettigheder/adgang der knytter sig til den rolle. Der er meget fx et komplet Facebook agtig venne system med profil, væg, begivenheder, arrangementer, grupper mv. Så det er et stort system og der er i dag 20.000 oprettede medlemmer. 

Lyder interessant... kunne godt tænke mig bare at se sitet :) Men de ting som du nævner der er ikke noget problem. Jeg er igang med et site (ikke helt som facebook) hvor jeg forventer over 1 mill medlemmer på verdensplan og i flere sprog. Dette bliver også lavet i Umbraco.

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)