Hej Kim
B2B er helt klart en udfordring på de sociale medier - især facebook, som de fleste bruger til private formål. Dog er der helt klart også nogle succeshistorier og personligt har jeg da også solgt nogle produkter via KB-Marketings Facebook side.
For at få noget ud af sin Facebook side, bør målet i sig selv ikke være at få mange fans, men derimod aktivere sine fans og få dem til at engagere sig i den dialog, som foregår (eller bør foregå) på facebook siden.
Så hvad kan man snakke om på Skiltex´ facebook side?
I det følgende kan du læse lidt om, hvordan jeg ville kombinere jeres produkter med noget, som har relevans for fansene:
Messeudstyr
At være på en messe er en oplevelse. Man gør meget ud af sin stand, og man får en lang række salgserfaringer, som man gerne deler med andre - i hvert fald inden for andre brancher. Solgte man en hel masse på messen? Så vil man selvfølgelig gerne bruge verdens mest narcissistiske medie til at fortælle om dette.
Altså:
- Skab dialog omkring det at tage på messe. Skriv små forslag til, hvordan man kan forbedre sine resultater og spørg fansene, hvilke teknikker de anvender => skab dialog om salgstricks mv. Lad folk fortælle om deres positive oplevelser på messer, om deres successer og deres fiaskoer. Få jeres fans til at danne indhold på jeres facebook mens I selv fungerer som 'vært' for dem. Sæt dialogen igang med spørgsmål.
- Lav en facebook konkurrence, hvor den mest kreative messestand kåres. Perfekt til perioder, hvor der er mange messer. Lad folk uploade et billede af deres messestand, og dermed deltage i konkurrencen. På den måde får I en lang række billeder af, hvordan jeres produkter anvendes, og ved at lægge deltagernes billeder op i en mappe på facebook, som I kalder "Årets flotteste messestand", kan andre fans få inspiration til deres stande samt komme med forslag til forbedringer ved at kommentere. I kan ligeledes lade jeres fans stemme på, hvilken stand der skal vinde, ved at skrive at standen, som har fået flest likes, vinder.
- Kom selv med tips og tricks til messestande, så de interesserede får noget ud af at være fans => Relevant indhold. Undlad at fokusere på tilbud, men giv i stedet folk inspiration. Så skal de nok selv henvende sig, når de har lyst til at købe.
Gadeskilte
Gadeskilte er noget som de fleste kan relatere til. Hvem har ikke set et gadeskilt, der så sjovt ud eller ikke gav mening eller sågar var malplaceret?
- Lav opslag med billeder af sjove gadeskilte <= Find dem på nettet eller i lokalområdet. Kombiner billedet med et spørgsmål eller anden kommentar, som folk kan svare på.
- Lav en konkurrence, hvor folk skal lave en mere kreativ version at et bestemt skilt. Alle kan hygge sig med at lave det i paint eller lignende, og hvis præmien er fodboldbilletter, er jeg sikker på at det mandlige segment går fra at være hygge facebook´ere til at være kunstneriske genier.
- Stil spørgsmål om gadeskilte: F.eks. "Hvad betyder dette gadeskilt?" og vedhæft et billede af et af de trafikskilte, som man lærte om da man tog kørekort, men ikke længere kan huske.
Rammer
Hvad bruger man rammer til? Spørg folk hvilke malerier de har hængende i deres rammer derhjemme...........
Jeg kunne fortsætte
Men jeg stopper nu. Jeg håber du kan se, hvor jeg vil hen af. Fokuser på dialog, inspiration, sjov og generelt relevant og sjovt indhold, som jeres fans kan lide. Lad være med at skrive rabatter og tilbud ud hver dag, men gør det engang i mellem, når der er plads. Differentier jer ved at have et godt forhold til jeres kunder => Det giver salg i længden. Jeres konkurrencer kan også finde ud af, at lave tilbud, men kan de engagere deres fans ligeså godt som jer? Hvem vil være top-of-mind hos mig, næste gang en i mit netværk skal bruge messeudstyr? Virksomheden, som jeg havde en hyggelig dialog med på facebook en dag i frokostpausen, og som i flere måneder har sørget for at give mig et smil på læben ved at sende mig sjove trafikskilte? eller virksomheden, der dagligt har spammet mig med rabatter på akrylholdere?
Personligt og professionelt ved jeg godt hvem jeg ville anbefale.
Jeg håber, at overstående har givet dig et indblik i, hvordan markedsføring på Facebook også kan være effektivt, hvad B2B angår.
Held og lykke med projektet!