Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forsøg på svindel i webshop - hvad gør I (og hvad bør jeg gøre)?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er stadig meget grønne i det at drive webshop, derfor har vi selvfølgelig meget at lære. Det vidste vi fra start, og har valgt at vi lærer tingene på den hårde måde :o)

Vi vidste også at når vi sælger smartphones, er vi attraktive for folk der vil snyde. Dog havde vi ikke lagt nogen procedure for hvad vi skulle gøre for at undgå svindel.

I sidste uge havde vi så vores første forsøg. En kunde køber en dyr telefon om søndag, og vi ekspederer ordren. Fredag eftermiddag lægger kunden endnu en ordre på samme telefon, bare i en anden farve.

Den eneste grund til at vi opdagede det var, at kunden havde et meget dansk navn som allerede havde fanget vores opmærksomhed ved første ordre. Derfor sammenlignede vi de to ordrer, og kunne med det samme se at der var flere ting der ikke stemte. Ordrerne var lagt fra to forskellige IP adresser, og der er ved første ordre brugt et MasterCard, og ved anden ordre et Dankort.

Derfor kontaktede vi Nets og Swedbank med det samme. Men da ordren var lagt fredag eftermiddag efter bankernes åbningstid, kunne vi ikke få noget oplyst før i går. Derefter kontaktede vi Post Danmark, da vi kunne se at den første telefon som vi altså havde afsendt, stadig brude ligge i en døgnpost box. Heldigvis var den ikke afhentet, og det var en box der var så tæt på hvor vi var, at vi bare kunne køre ud og hente den. Stor tak til Post Danmark for at hjælpe os med dette i øvrigt :o)

Vi har nu fået svar fra både Nets og Swedbank, og begge siger at oplysningerne ikke er korrekte. Kunden der ejer Dankortet, kender ifølge Nets/pengeinstituttet heller ikke noget til den bestilling.

Vi står nu i den situation at vi ikke har mistet noget, da vi har afhentet den telefon som vi havde fået afsendt.

Det vi burde have gjort i første omgang, har vi nu gjort efterfølgende. Det er ikke muligt at slå kunden op nogen steder. Hverken på navn eller adresse. Og telefonnummeret er et uregistreret taletidskort, der går direkte på telefonsvarer. Gennem vores kontakter i teleselskaberne har vi sporet lidt på nummeret, og der har aldrig været brugt til at foretage opkald. Så den vej ville man ikke kunne finde det.

Vi har sendt både mail og almindeligt brev til kunden, og han ringede rent faktisk til os i dag. På hans accent var det dog tydeligt at høre, at han med ret stor sandsynlighed ikke hedder noget så dansk som oplyst, og jeg vil også umiddelbart vurdere at han er alt for ung til lige præcis det navn han havde valgt, selvom de gamle danske navne er på mode igen :o)

Men hvad gør vi nu?

Skal vi lave en politianmeldelse, eller vil det bare være spild af vores og deres tid? Jeg har jo mest lyst til det, da jeg håber at de vil kunne gøre noget for at stoppe denne "kunde". Og når han oven ikøbet er frisk nok til ligefrem at ringe til os, virker han ikke som en der bare stopper her. Men hvis det ik ke nytter noget, kan det jo være ligemeget.

Det er nok ikke sidste gang at nogen vil forsøge at snyde os, og det kan også sagtens være at det vil lykkedes for nogen. Så mit spørgsmål er også med henblik på hvad vi skal gøre fremover.

Hvad gør I?

(Og bare for god ordens skyld, så har vi strammet gevaldigt op på vores alt for sløve sikkerhedsprocedurer. Det kan godt være at det ender med at koste et par kunder, men hellere det end et par telefoner, da der skal sælges en hel del, bare for at tjene en mistet telefon hjem igen.)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:58

igang:

Hvad gør I?

Registrere kundens info... Alt fra adresse til bestillingstidspunkt, som lagres i en database...

For svindlere handler af en eller anden grund altid på samme tidspunkt på døgnet. Dvs forsøger han igen, så bliver det med stor sandsynlighed det samme mønster igen...

At gå til politiet er spild af tid... Hvis de overhovedet gider lave en sag, så er du heldig! Og dernæst så har du meget dårlige beviser på, at der var tale om svindel + du intet tab har lidt, så der er intet økonomisk at hente...

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 23:28

Jeg tænkte nok at der ikke var meget fidus i at lave en anmeldelse.

Det er bare trist at vide at der sidder én der gerne forsøger at snyde, og så ikke kunne gøre noget for at stoppe personen fra at forsøge sig hos andre. Så en evt. anmeldelse skulle selvfølgelig ikke være for at hente noget økonomisk, da vi ikke har haft noget tab, men udelukkende et forsøg på at få personen stoppet.

Men det skal jeg nok ikke spilde for meget tid på :o)

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

igang:

Det er bare trist at vide at der sidder én der gerne forsøger at snyde, og så ikke kunne gøre noget for at stoppe personen fra at forsøge sig hos andre. Så en evt. anmeldelse skulle selvfølgelig ikke være for at hente noget økonomisk, da vi ikke har haft noget tab, men udelukkende et forsøg på at få personen stoppet.

Du kan ansøge denne gruppe, som kommer op at køre i løbet af denne mdr... Så kan det være, at den sag ik er helt spild af tid alligevel ;D 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 11:56

Fashion-Seller:
Du kan ansøge denne gruppe, som kommer op at køre i løbet af denne mdr... Så kan det være, at den sag ik er helt spild af tid alligevel ;D 

Super. Jeg har ansøgt, og glæder mig til at se hvad det er for en størrelse :o)

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:27

Fashion-Seller:

igang:

Hvordan ansøger man til den gruppe? Når jeg klikker på linket får jeg "access denied" og får at vide jeg skal gå til forrige side for at ansøge, men jeg kommer jo ikke fra nogen forrige side.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 13:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:52
Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 21:26

Thomas Frost:

Hvordan ansøger man til den gruppe? Når jeg klikker på linket får jeg "access denied" og får at vide jeg skal gå til forrige side for at ansøge, men jeg kommer jo ikke fra nogen forrige side.

Gruppen er lukket, da den kommer til at indeholde informationer, som ik rager hele internettet ;D
Den bliver aktiv, så snart det tilhørende blogindlæg er færdigt! Venter lige på noget info...

TIL ALLE DER ANSØGER GRUPPEN
Grundet de info, som gruppen vil indeholde, så er den KUN for personer, som kan dokumentere, at de har et tilhørsforhold til en webshop eller website, som tager imod Dankort eller Kreditkort...
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)