Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor laver Asus, Dell osv. dog ikke bare lækre bærbare, ligesom Mac?

Side 3 ud af 4 (38 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Sørensen:
Sludder - det koster 1 medarbejders løn og alle de store spillere har designere ansat.

hehe jeg tror du måske vil blive klogere af at se nogen af de videoer bla. Apple selv har postet omkring designprocessen og hvad der var nødvendigt at foretage af fabrikationsændringer bare i forbindelse med deres  unibody udskæring.

http://www.apple.com/why-mac/better-hardware/

Det kan godt være det kræver en enkelt person at tænke en fantastisk idé op og hvis vi så vælger at ignorere at hver generation har et begrænset antal virkelig dygtige designere (som f.eks. en person som Jonathan Ive), og udbud og efterspørgsel derfor gør at den slags personer altså ikke lønnes med 40.000 kr om måneden og gratis frokost., så mangler du stadigvæk at forholde dig til de udgifter der er i forbindelse med at etablere en masseproduktion af et nyt design, ændring af produktionslinjer, nye fabrikker, nye produktionsmetoder, oplæring af medarbejdere m.v..

Der er en helt bestemt årsag til at produktionsverdenen generelt elsker standarder og ensartethed og når først et redskab har fået en form der er accepteret af forbrugerne så bliver den sjældent lavet om. Det er ikke fordi folk nødvendigvis ikke har bedre idéer, men ganske enkelt fordi det er for dyrt at ændre på tingene hele tiden. De folk der er villige til at tage den udgift det er at bryde gængse konventioner er som regel producenter for hvem produktet er et personligt livsværk, hvilket også er årsagen til at den slags oftest sker i en topstyret (nærmest diktatorisk styret) virksomhed som Apple og ikke en komité og udvalgsstyret virksomhed som DELL, eller Asus, hvor ingen tør at være den person der foreslår at man laver en maskine som ikke kan bruge 50% af det hardware som virksomheden også producerer eller lignende. Uanset om den ændring så i virkeligheden ville give et bedre arbejdsredskab.

Thomas Sørensen:

Du fokuserer næsten udelukkende på HW i dit indlæg og slet ikke samspillet mellem HW og SW, hvilket jeg mener du bliver nødt til, for at finde ud af Apples succes. Apples succes handler om:

Jeg fokuserer på hardwaren fordi det oprindelige indlæg handlede om hvorfor ingen laver hardware der ligner Apples (med en skjult substekst: "til billigere penge"). Jeg ved skam godt at en stor del af apples sucess de sidste 10 år skyldes at deres samlede fokus på et helt økosystem, men nu var det ikke lige det spørgsmålet gik på og man skal jo begrænse sig. :-)

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 16:49

min nye asus er bare lækre end mac ligeså tynd flot design og lidt hurtigere end de fleste mac især dem de koster bare tæt ved denne her pris http://www.fcomputer.dk/baerbar-pc/asus/u31sd-rx060v-i5-2410m-13.3/ oveni kun 5000 kr og det kan vist ingen mac levere hurtigt computer tynd og let computer og ikke mindste langt lavere pris

prøv og find en tynd ligesom denne med op til 2.9GHz og 4 ram mv og pris 5000 kr der skal ledes længe og du finder den ikke kan jeg love dig mac kan ikke levere billige computer der er hurtige imens

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 17:14

Mikael christiansen:
prøv og find en tynd ligesom denne med op til 2.9GHz og 4 ram mv og pris 5000 kr der skal ledes længe og du finder den ikke kan jeg love dig mac kan ikke levere billige computer der er hurtige imens

Umiddelbart vil jeg mene du griber det forkert an. Årsagen til at du ikke kan finde en billigere og hurtigere Apple Maskine end den du nævner ikke fordi Apple "ikke kan", men fordi de ikke ønsker at konkurrere i det marked.

Et meget godt eksempel er f.eks. at din nævnte bærbar kører med en 5400 RPM HD hvilket i høj grad risikerer at sløve din maskine gevaldigt ned hvis du arbejder med mange små filer af gangen. Så kan det godt være at du har en masse CPU og grafikkort RAM, men det er ret ligegyldigt hvis den hele tiden står og venter på disken. Det er bl.a. en af årsagerne til at en Macbook Air performer så godt som den gør, fordi den kommer med indbygget Flash storage uden flaskehalse. Så på trods af en væsentlig mindre CPU, så vil den formodentlig vinde i daglig brug alligevel.

Der er så nogen der ikke kan lide at de ikke kan skifte lagermediet ud fordi det er en del af maskinen osv, så der er mange argumenter imod hvis man vil, men på den anden side er der lige så mange mennesker der aldrig nogensinde har haft et behov for at udskifte deres laptopdiske før de alligevel købte en ny laptop.

Personlig vil jeg hellere lægge mit bundbuget lidt højere og så undgå den type flaskehalse for at sikre mig at hver enkelt stykke hardware passer til præcist det stykke hardware det er paret med i maskinen og det er nok sådan de fleste Apple brugere har det.

At der så er en masse der mener at en computer bør koste 5000 kr og det så er der man lægger sit budget, det er skam fint nok, men som der også er skrevet tidligere i tråden. B&O er ikke dyrt, det koster bare mere, og sådan er det også med Apple. De har et høj bundniveau, som skabes af den samlede pakke, ikke af et individuelt elektronisk komponent i pakken.

Jeg siger ikke at Apple er hurtigere eller bedre end en billig wintel bærbar hvor man med garanti kan finde eksempler på noget billigt og rigtig godt, men set over det brede perspektiv mener jeg at man får 100% valuta for de penge man investerer i en Apple maskine, at forsøge at bringe sammenligningen ned på hvor mange Hertz, Ram osv man kan få for x antal kroner, er i min verden en gammeldags måde at måle produktivitet og afkast af værktøjsinvestering på. 

Som en sidebemærkning kan man ligeledes kigge på hvad den reelle investering er når man ofte kan få en ganske god pris for sin brugte Mac på ebay. dba osv, selvom den er et par år gammel, hvorimod de fleste vil have penge for at komme og hente en et par år gammel wintel maskine (også derfor de som regel sælges adskildte som reservedele for at folk kan tjene lidt på dem). Det virker måske irrevlevant, men det ændrer ofte  prisforskellen når man begynder på den slags uendelige wintel vs mac udregninger. :-)

Men nok om det, min pointe var egentlig bare at jeg nok personlig have sparet lidt sammen og købt en maskine med en ordentlig SSD disk i stedet for, da det ofte er der der er hastighed at hente.

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 17:20

de fleste har ikke behov for disse vilde behov du nævner  der klare sådan en computer som jeg nævner sig godt nok til de fleste behov

kunne godt købe en endnu mere tynd og dyrere hurtigrere og bedre i et andet mærket sony dell asus mv. men ikke til den pris

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:58
Value for money vurderes ikke nødvendigvis ens af alle, hvilket denne tråd også bærer præg af.

Noget jeg tager hatten af for, er at Apple har formået at gøre et redskab, et værktøj, som en computer jo vitterligt er, til et livsstilsprodukt.

Det er for en del ikke bare et spørgsmål om at kunne sende en mail, skrive et dokument, redigere et billede etc. Man går ikke nødvendigvis bedre i en designersko, men den kan have andre kvaliteter der er værdifulde for ejeren.

Her på disse breddegrader er det væsentlig mere trendy at sidde på Starbucks med sin MacBook Pro, end en highend HP eller lign. Det er jo helt okay at trække en Mac op af sin Louis Vuitton taske. En migræne-grå Dell er bare ikke det samme. Apple rammer den del af markedet bedre end nogen anden.

Mvh Carsten

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 18:09

Carsten Jacobsen:
Her på disse breddegrader er det væsentlig mere trendy at sidde på Starbucks med sin MacBook Pro, end en highend HP eller lign. Det er jo helt okay at trække en Mac op af sin Louis Vuitton taske. En migræne-grå Dell er bare ikke det samme. Apple rammer den del af markedet bedre end nogen anden.

Nemlig, der er ikke ret mange der kan se at det er en HP til 15000 kr. men de fleste ved hvad en Mac er, og det er ikke tilfældigt at der er et stort lysende æble bag på skærmen.

Teddy 

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 19:25

sony bærbar computer har også en høj pris  og de fleste er super gode , det ved de fleste

Fra Kolding
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 19:33
Fra Odense
Tilmeldt 28. Jul 07
Indlæg ialt: 278
Fra  Tankefuld Skrevet kl. 19:52

Mvh. Joachim Lykke Andersen