Jeg tror du vil opdage noget andet hvis du tog dig tid til at løbe apples patentserie igennem. http://www.patentlyapple.com/ Jeg tror faktisk at Apple er den eneste pc-producent hvis patenter spænder så vidt som de gør (alt lige fra interaktionspatener, til hardwarepatenter, til softwarepatenter osv) De fleste pc-producenter i dag fokuserer oftest på hurtigst muligt at finde en måde at sende en maskine på markedet som benytter den seneste processor eller grafikkort fra en af hardwareproducenterne (typisk intel eller Nvidia), fordi de så kan sige er de er først med det sidste nye. Den slags maskiner kommer som regel ud til en overpris pga nyhedsværdien og 6-12 måneder senere falder de så i pris. Personlig mener jeg ikke at der er specielt meget nytænkning i at øge clockfrekvensen et par Hertz eller tilføje en ekstra kerne på et grafikkort. Det der desværre ofte sker er at drivere til den slags hardware m.v. sjældent er ret godt bearbejdet før et års tid efter frigivelse og dvs at den forbedrede hastighed og nytænktning m.v. man betaler for i wintel verden ofte er lidt indbildsk for den reelle forbedring i forhold til alt lige fra spil til produktivitet følger slet ikke med alligevel. Det er lidt samme effekt som når folk køber en sprtsvogn der kan køre 250 km/h og så kører rundt på de danske motorveje. Det er rart at vide at den kan køre hurtigt, men de fleste mennesker bruger sjældent mere end 40% af deres samlede maskinkraft for det meste. :-) Egentlig er jeg ret ligeglad hvad folk bruger af computerer, men vil altid advokere for at bruge det rigtige værktøj til den rigtige opgave hvis nogen spørger og i den forbindelse har det altid undret mig at mange vælger at bruge et trykluftbord med et kontrolpanel der svarer til en 474, bare fordi de skal slå et søm i en gipsvæg for at hænge et billede op, i stedet for at bruge de samme penge på en lidt mindre hammer, der så tilgengæld holder til at slå søm i væggen de næste 10 år og ikke kræver opladning efter hvert søm, fordi pengene er gået til at udvikle "det bedste værktøj til opgaven" uanset om det så kræver udvikling af ny type batteri/oplader/ledning osv i stedet for at udvikle "det største værktøj til budgettet med det tungeste hovede". På samme måde er det det lidt begrænset hvad 1GHertz ekstra kan gøre for hvor hurtigt jeg kan læse de par 100 mails der ligger i min indbakke hver dag, men det at min macbook air ikke vejer noget som helst gør at jeg rent faktisk gider slæbe den med hjem fra kontoret, hvilket igen betyder at ikke bare får jeg læst mine e-mails men jeg for også gjort noget ved dem, fordi jeg ikke længere kun læser dem på min telefon, hvor jeg alligevel ikke gider begynde at rette i noget kode eller hvad mailen nu beder mig om. Men igen, det er bare mine 2 cents, fred være med at andre har det på en anden måde :-) |
Nu er det jo faktisk også sådan, at de andre også laver fede produkter.
Har du set HPs nyeste serie af f.eks. Pavilion eller Envy? De leveres med aluminum case også - og så ligner de faktisk ret meget Apples produkter.