Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor laver Asus, Dell osv. dog ikke bare lækre bærbare, ligesom Mac?

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Thomas Sørensen:
De andre konkurrerer på ydelse og nytænkning. Det er slet ikke Apples strategi. De tager det som der findes på markedet og gør det lækkert og nemt at bruge.

Jeg tror du vil opdage noget andet hvis du tog dig tid til at løbe apples patentserie igennem.

http://www.patentlyapple.com/

Jeg tror faktisk at Apple er den eneste pc-producent hvis patenter spænder så vidt som de gør (alt lige fra interaktionspatener, til hardwarepatenter, til softwarepatenter osv)

De fleste pc-producenter i dag fokuserer oftest på hurtigst muligt at finde en måde at sende en maskine på markedet som benytter den seneste processor eller grafikkort fra en af hardwareproducenterne (typisk intel eller Nvidia), fordi de så kan sige er de er først med det sidste nye. Den slags maskiner kommer som regel ud til en overpris pga nyhedsværdien og 6-12 måneder senere falder de så i pris.

Personlig mener jeg ikke at der er specielt meget nytænkning i at øge clockfrekvensen et par Hertz eller tilføje en ekstra kerne på et grafikkort.

Det der desværre ofte sker er at drivere til den slags hardware m.v. sjældent er ret godt bearbejdet før et års tid efter frigivelse og dvs at den forbedrede hastighed og nytænktning m.v. man betaler for i wintel verden ofte er lidt indbildsk for den reelle forbedring i forhold til alt lige fra spil til produktivitet følger slet ikke med alligevel. Det er lidt samme effekt som når folk køber en sprtsvogn der kan køre 250 km/h og så kører rundt på de danske motorveje. Det er rart at vide at den kan køre hurtigt, men de fleste mennesker bruger sjældent mere end 40% af deres samlede maskinkraft for det meste. :-)

Egentlig er jeg ret ligeglad hvad folk bruger af computerer, men vil altid advokere for at bruge det rigtige værktøj til den rigtige opgave hvis nogen spørger og i den forbindelse har det altid undret mig at mange vælger at bruge et trykluftbord med et kontrolpanel der svarer til en 474, bare fordi de skal slå et søm i en gipsvæg for at hænge et billede op, i stedet for at bruge de samme penge på en lidt mindre hammer, der så tilgengæld holder til at slå søm i væggen de næste 10 år og ikke kræver opladning efter hvert søm, fordi pengene er gået til at udvikle "det bedste værktøj til opgaven" uanset om det så kræver udvikling af ny type batteri/oplader/ledning osv i stedet for at udvikle "det største værktøj til budgettet med det tungeste hovede".

På samme måde er det det lidt begrænset hvad 1GHertz ekstra kan gøre for hvor hurtigt jeg kan læse de par 100 mails der ligger i min indbakke hver dag, men det at min macbook air ikke vejer noget som helst gør at jeg rent faktisk gider slæbe den med hjem fra kontoret, hvilket igen betyder at ikke bare får jeg læst mine e-mails men jeg for også gjort noget ved dem, fordi jeg ikke længere kun læser dem på min telefon, hvor jeg alligevel ikke gider begynde at rette i noget kode eller hvad mailen nu beder mig om.

Men igen, det er bare mine 2 cents, fred være med at andre har det på en anden måde :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 12:53

Nu er det jo faktisk også sådan, at de andre også laver fede produkter.

Har du set HPs nyeste serie af f.eks. Pavilion eller Envy? De leveres med aluminum case også - og så ligner de faktisk ret meget Apples produkter.

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 13:28

Oscar Eg Gensmann:

Det er vel ret simpelt at regne ud?

Fordi det koster penge at ansætte dygtige designere, lave R&D m.v.

Sludder - det koster 1 medarbejders løn og alle de store spillere har designere ansat.

Du fokuserer næsten udelukkende på HW i dit indlæg og slet ikke samspillet mellem HW og SW, hvilket jeg mener du bliver nødt til, for at finde ud af Apples succes. Apples succes handler om:

• Design
  • Brugervenlighed

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:52

Apple laver nogle lækre bærbare.... Fordelen ved Apple er også at deres forskellige komponenter bare spiller med det samme.

Jeg kan sætte min jegTelefon på min macbook og bing så er jeg online..... Gør jeg det hjemme på min WinDåse så skal jeg sidde og pille-rode i opsætning.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 486
Fra  Beneath » digital design Skrevet kl. 14:19

Thomas Sørensen:

Apples succes handler om:

• Design
  • Brugervenlighed

Hvis jeg lige må tilføje;

• BrugerOPLEVELSE

Pcs/Windows er skam også brugervenligt i mange tilfælde. Men den der "aaah/Iiiihhhh/åååhhh"-oplevelse der bare tit er kommer når Apple sender nogle nyt på gaden (software eller hardware) er ikke at undervurdere. Og netop i en verden hvor alle jo kæmper om performe bedre og hvor det marginaler der skiller dem ad - ja så er brugeroplevelsen pludselig et meget godt argument.

Og aaah/Iiiihhhh/åååhhh-oplevelser er ikke bare de små animationer, hvordan maskinen reagerer på de forskellige fingerbevægelser (prompte) - det er lige så meget at det bare spiller. Hver gang.

Så nok har de andre dygtige case-, interface- og UX-designere, men måske er Apples team bare bedre og mere innovative?

Aral Balkan er dygtig til at snakke om UX og har flere gange brugt Apple som eksempel. Fandt dette interview på youtube - han nævner ikke Apple heri dog.

Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 196
Fra  JSK MEDIA Skrevet kl. 14:23

Appel er bare super lækkert og nemt at bruge.

Da jeg skiftede fra PC til Mac tænkte jeg "hvor for har jeg dog ikke gjort det her noget før"

I dag kan jeg ikke leve uden mine Mac produkter Wink

Simon

Spar op til 70% på din flytning igennem os - Flytbilligst.dk

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 14:25

Hej Kim

Brugeroplevelsen er slutningen på historien. Det er forbrugeren dom over produktet. Jeg mener, at det går sådan her:

Virker det? Er det nemt at bruge og intuitivt? Virker det lækkert at se og røre ved? = brugeroplevelse

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 486
Fra  Beneath » digital design Skrevet kl. 14:49

Jovist - Man kan godt kalde det en slags opsummering af alle instanser. Eller hele kæden. Og vi kender vel alle begræbet om det svageste led :)

Men at løse et problem er én ting. At løse det på bedst mulige måde OG give brugeren en god oplevelse (måske endda fremkalde en følelse) er noget helt tredje.

Plejer at bruge tøjbutikmetaforen;

1. Tøjbutik med tøj på hylderne og betjening ved kassen. Du kan betale med de gængse kreditkort og gøre en handel som forventet: Det virker! Usable!

2. Tøjbutik med tøj på hylderne. Prøverum i bunden af lokalet. Smilende, venlig, interesseret med ikke påtrængende betjening ved kassen. Et stykke chokolade og et glas mouserende til turen rundt i butikken hvis du har lyst. Mulighed for betaling med alle de gængse kort og du kan gøre en handel som forventet og mere til. Det virker og de er godt nok rare dernede - jeg kommer helt sikkert igen.

Der er også metaforen med eatable (havregrød) og delightful (sushi), men den giver lidt sig selv.

Toyato kalder det vist 112% i orden :)

Det er klart en kunst at lave gode brugeroplevelser. Og jeg er bestemt ikke kunstner endnu, men det giver stof til eftertanke og noget at stræbe efter.

bla bla bla Kim .... vi er helt enige - det er bare i mine øjne et begreb vejer tungt på skålen.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 15:07

Flere PC producenter har også ganske veldesignede laptops, men de er som regel dyre. Problemet er nok at stort set alle PC producenter hænger fast i den samme model, hvor de konkurrerer på prisen på deres bread & butter modeller. Og når kunden så står i butikken, og kan se at den ene HP laptop koster 4.500 kr. og den anden HP laptop koster 15.000 kr. - ja, så giver det næsten sig selv hvad langt de fleste vil vælge. Det er jo trods alt HP begge dele.

Så de store PC producenter får sandsynligvis ikke specielt meget business ud af deres topmodeller, sammenlignet med deres basis modeller - når man sammenligner udviklings og produktionsomkostninger etc.

Hvad jeg elsker ved Mac er, at ALT er lavet af Apple. Hardware, software og tilbehør. Det spiller bare bedre sammen. Og så er design jo smag og behag, men jeg elsker Apple's design. Jeg føler faktisk ikke at jeg betaler for meget for mine Apple produkter. Tidligere Bang & Olufsen CEO sagde engang: "Bang & Olufsen produkter er ikke dyre, de koster bare mange penge". Der er en forskel.

Nåja, så har jeg jo også den fordel, at Apple produkter er markant billigere her i USA end i DK :-)

Jeg har bl.a. en iMac med det superlækre alu-tastatur. Og en ting jeg har bemærket er, at dette tastatur føles fuldstændig som da det var nyt. Du har uden tvivl prøvet det selv. Du køber et PC tastatur og tasterne går lækkert og blødt. Men hurtigt forsvinder det bløde, og tilbage er den kedelige plastikfornemmelse og -lyd. Det sker bare ikke med Apple produkter, og det er jo mus og tastatur du rører ved, og dermed også, måske ubevidst, giver dig oplevelsen af god kvalitet.

mvh Carsten

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 15:11

Carsten Jacobsen:

Flere PC producenter har også ganske veldesignede laptops, men de er som regel dyre. Problemet er nok at stort set alle PC producenter hænger fast i den samme model, hvor de konkurrerer på prisen på deres bread & butter modeller. Og når kunden så står i butikken, og kan se at den ene HP laptop koster 4.500 kr. og den anden HP laptop koster 15.000 kr. - ja, så giver det næsten sig selv hvad langt de fleste vil vælge. Det er jo trods alt HP begge dele.

Så de store PC producenter får sandsynligvis ikke specielt meget business ud af deres topmodeller, sammenlignet med deres basis modeller - når man sammenligner udviklings og produktionsomkostninger etc.

Hvad jeg elsker ved Mac er, at ALT er lavet af Apple. Hardware, software og tilbehør. Det spiller bare bedre sammen. Og så er design jo smag og behag, men jeg elsker Apple's design. Jeg føler faktisk ikke at jeg betaler for meget for mine Apple produkter. Tidligere Bang & Olufsen CEO sagde engang: "Bang & Olufsen produkter er ikke dyre, de koster bare mange penge". Der er en forskel.

Nåja, så har jeg jo også den fordel, at Apple produkter er markant billigere her i USA end i DK :-)

Jeg har bl.a. en iMac med det superlækre alu-tastatur. Og en ting jeg har bemærket er, at dette tastatur føles fuldstændig som da det var nyt. Du har uden tvivl prøvet det selv. Du køber et PC tastatur og tasterne går lækkert og blødt. Men hurtigt forsvinder det bløde, og tilbage er den kedelige plastikfornemmelse og -lyd. Det sker bare ikke med Apple produkter, og det er jo mus og tastatur du rører ved, og dermed også, måske ubevidst, giver dig oplevelsen af god kvalitet.

mvh Carsten

Det er sjovt du nævner det med modellerne. De regner faktisk ikke med sælge high-end produkterne. Den primære årsag til at de har deres entry-produkter og high-end er så de nemmere kan sælge den maskine i mellem de to :-)

Meget smart og vist ren salgspsykologi.  

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)