Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtræder jeg markedsføringsloven?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Rødovre
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 339
Fra  Salon Nyah-Beauty Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået et brev fra en advokat om at min webbutiks navn overtræder markedsføringsloven, men er ikke selv så sikker på det.

Jeg fik for halvandet år siden produceret nogle paptallerkner og krus til børnefødselsdage, som skulle sælges til andre butikker, men da pakningerne var helt forkerte af hvad der var aftalt kunne det ikke lade sig gøre og jeg tænkte at jeg ville starte en webbutik hvor jeg kunne sælge det billigt direkte til forbrugerne.

Jeg syntes at Fest & Farver var godt, så jeg købte domænet http://festogfarver.net og lavede butikken her.

Jeg husker ikke om det var før eller efter, men har nok været da jeg skulle starte webbutikken at jeg fandt ud af at der var en butik i københavn der hed Fest og Farver som også havde domænet festogfarver.dk som var et site der fortalte lidt om butikken og de produkter man kunne købe i deres butik.

De solgte dog ikke paptallerkner og krus, som jeg skulle til at gøre, og tænkte derfor ikke at det skulle være et problem.

Min virksomhed hedder ikke Fest og Farver, men webbutikken ligger som sagt på http://wwwfestogfarver.net hvor man også kan se at jeg har fået lavet et logo der siger fest & farver.

Min virksomhed hedder TN-Import og jeg kan da også se at der er andre der har virksomhedsbavnet TN-Import, så jeg forstiller mig at der ikke kan være noget ulovligt ved at have det samme navn.

Jeg har så valgt et domænenavn der hedder det samme som den anden butik, på nær at mit hedder .net og deres hedder .dk, men der er jo ikke for at få besøgende der skulle ind på deres site men ved en fejltagelse kommer til at skrive .net istedetfor .dk, da jeg ikke forstiller mig at det er noget man gør.

Derudover tænker jeg også at navnet fest og Farver ikke er noget man kan tage patent på da det jo er et begreb som bruges af godt og vel alle når man snakker om at lave en fest hvor der skal ske noget.

Men hvad mener i?

Fra Taastrup
Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 269
Fra  C S Data Skrevet kl. 17:09

Leg og hobby til store drenge og piger hos Onkel Carsten, hvor du bl.a. kan købe HAMA miniperler

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 17:14

Du markedsfører dig under deres firmanavn med et et lignende produkt, så du overtræder markedsføringsloven. Ligeledes købte du formentlig .net-adressen fordi .dk var optaget. Jeg synes ikke du har nogen god sag med mindre det lykkedes dig at registrere 'fest og farver' som binavn til TN-import

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 17:26

Vedkommende har, som jeg ser det, endnu ikke rettighederne til navnet. Ansøgningen der foreligger, er udelukkende på logoet, sådan som jeg læser det.

Desuden er ansøgningen indgivet i juni i år - og er stadig under "Undersøgelse og vurdering".

Dit .net domæne, ser ud til at være fra 2009? Er det korrekt?

Jf, ovenstående, kan jeg ikke se at advokaten har et berettiget krav. Men jeg er ikke advokat, så du skal måske søge råd hos en prof. Men uanset, så giver ovenstående da anledning til at du undersøger det, fremfor at lade dig tryne.

Fra Rødovre
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 339
Fra  Salon Nyah-Beauty Skrevet kl. 19:08

Ja, som jeg lige kan se er det også kun logoet de er ved at søge om patent på.

Men man kan vel heller ikke tage patent på selve navnet, når det er et alm. begreb og ikke noget de har fundet på, kan man?
Jeg mener... det ville vel svare til at jeg søgte patent på begrebet "Søgemaskineoptimering"- frasen Fest og Farver bruges jo af alle og alle steder.

Det produkt jeg jeg sælger er rigtig nok festartikler, men det er jo også et vidt begreb. Det vi har tilføjet nu med fødselsdagslys, servietter og den slags er måske nogle ting som de også har selvom jeg tvivler på at det er samme motiver, men til at starte med var det kun paptallerkner og papkrus som de ikke solgte nogle af.

Jeg købte rigtig nok domænet i 2009 og åbnede webbutikken i foråret 2010. Ville det betyde at patentet eller et evt. varemærke af domænet ikke ville gælde for det der er startet før?

Jeg er ikke sikker på at man kan få et binavn til en selvstændig virksomhed, er det ikke kun A/S og ApS der kan have det?

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 14:57

Hej Thomas

Fest og Farver v/Maicken Beck har eksisteret siden 1994 og må formodes at have drevet forretning under dette navn siden deres etablering. De behøver ikke søge varemærkebeskyttelse for at opnå dette, men blot at tage navnet i brug så markedet opnår kendskab til det.

Dit domænenavn er en meget klar krænkelse af deres varemærkeret og må antages at være i strid med markedsføringslovens § 5 stk. 2. pkt. 4. og mod god domænenavnsskik jf. Lov om internetdomæner § 12.

Min anbefaling til dig er derfor hurtigst muligt at finde et andet navn og undlade brugen af dit nuværende domænenavn.

Med venlig hilsen

Kim Lauritsen

Cand.jur.

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 14:58

PS. det ændrer ikke noget at du tilføjer "fest og farver" som binavn. Dette giver dig ikke bedre ret.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)