Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indbetaling af firma betalt pension i ApS

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan der være fordel ved at lave en aftale om at fírmaet indbetaler en virksomheds rate pension for ejeren af et ApS - frem for at ejeren selv gøre det og får fradrag

I alle fald må det jo være sådan, at hvis firmaet giver ejeren f.eks 35.000 kr til pension, så er det fradrag i firmaet som sparer 25% skat og for ejeren ligeså fradrag.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Jul 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 17:56

Det er ingen umiddelbar skattemæssig fordel ved den ene løsning frem for den anden.

Begge parter kan ikke få fradrag - eller med andre ord betaler firmaet er fradraget der, betaler medarbejden selv får han/hun fradraget.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:16

GR Group:

Det er ingen umiddelbar skattemæssig fordel ved den ene løsning frem for den anden.

Begge parter kan ikke få fradrag - eller med andre ord betaler firmaet er fradraget der, betaler medarbejden selv får han/hun fradraget

Lyder jo logisk, men så alligevel. Hvis firmaet (ApS) udbetaler løn 35.000 kr til ham så går det jo fra overskuddet - og dermed kan man jo sige firmaet har de 35.000 kr i "fradrag" ved beregning af selskabsskat, og indbetaler han de 35.000 (eller det bestående loft for ratepension f.eks) så har han jo fradrag og sparer den personlige skat på de 35.000 kr - sådan må det jo trods alt være.

Jeg tænker mere, frem for bare at skatte overskud med 25% ved firmaårets afslutning kan han vel betale sig selv løn i det omfang han mener selskabet tåler det, og betaler han det til en personlig pension så sparer han jo skatten af den.

Endeligt bør det vel være sådan, at hvis han opretter det som firma ratepension (eller kap. pension) så har han dobbelt loft, ved at en firmabetalt pension (rate eller kapital) vel ikke påvirker, at han har ret til en personlig indbetaling - men jeg kan sagtens tage fejl. Før det nye loft over ratepensioner - for mit eget vedkommende, havde firmapension også den fordel, at der kunne indbetales ligeså meget man ville - uden loft, men den er jo væk nu?

vh

Tilmeldt 23. Jul 11
Skrevet kl. 18:52

Det er nok nemmest at illustere med et eksempel:

Eksempel 1:

Resultat før løn og pension 1000000
Løn -535000
Pension 0
Resultat 465000
Skat -116250
Res. efter skat

348750

Eksempel 2:

Resultat før løn og pension 1000000
Løn -500000
Pension -35000
Resultat 465000
Skat -116250
Res. efter skat 348750

Som det ses giver det samme resultat for selskabet og for lønmodtageren er resultatet således:

Eksempel 1:

Løn 535.000 minus indskud på privat ratepension 35.000 => til beskatning 500.000

Eksempel 2:

Løn 500.000 => til beskatning 500.000

Angående sidste del af dit indlæg så er der desværre ikke dobbelt loft - dog er der et "hul" for selvstændige der driver virksomed i personlig regi - gælder desværre ikke for dem der driver via et selskab - se her: http://www.amino.dk/forums/AddPost.aspx?ReplyToPostID=890464&Quote=False

Tilmeldt 23. Jul 11
Skrevet kl. 18:54
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:08

Lyder jo logisk, men så alligevel. Hvis firmaet (ApS) udbetaler løn 35.000 kr til ham så går det jo fra overskuddet - og dermed kan man jo sige firmaet har de 35.000 kr i "fradrag" ved beregning af selskabsskat, og indbetaler han de 35.000 (eller det bestående loft for ratepension f.eks) så har han jo fradrag og sparer den personlige skat på de 35.000 kr - sådan må det jo trods alt være.

Sådan er det trods alt ikke: Når en arbejdsgiver indbetaler en del af din løn til en pensionsordning, kan du ikke  selv fratrække indbetalingen på din selvangivelse. Fradraget får du på den måde, at det beløb, der indbetales af din arbejdsgiver, ikke medregnes i A-indkomsten.

/Henrik Koudahl

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:52

Henrik Koudahl:

Sådan er det trods alt ikke: Når en arbejdsgiver indbetaler en del af din løn til en pensionsordning, kan du ikke  selv fratrække indbetalingen på din selvangivelse. Fradraget får du på den måde, at det beløb, der indbetales af din arbejdsgiver, ikke medregnes i A-indkomsten.

/Henrik Koudahl

Sorry - nej selvfølgeligt ikke - Mente vel at når arbejdsgiveren indbetaler, så får han fradrag på virksomhedsskatten 25% og modtageren får ikke skat på indbetalingen.

Det jeg leder efter er, at det vel må give selskabet fradrag i de 25% selskabsskat - og ingen skat for modtager.

Hvis han ikke tager en sådan pension, så bliver det 25% selskabsskat - og for at han kan få pengene ud senere som løn - til de 25% den personlige beskating så 25% først og f.eks 50% ved løn - hvor de kan slippe for skatten selskabsskatten  med det samme, og udsætte den personlige til han får pension - hvis han tager det ÅR 1 so to speak

Vrøvler jeg?

vh

Tilmeldt 23. Jul 11
Skrevet kl. 22:25

Pensionsindskud er en mulighed for at udskyde skatten => det vil jeg ikke argumentere imod.

Men som du kan se af mit tidligere eksempel tidligere er der, i dag, ingen forskel om du indbetaler via aps (arbejdsgiverordning) eller en privat ordning.

Både løn og pension er med til at nedbringe indkomsten i selskabet. Så om man indbetaler direkte til pension fra aps'et eller giver løn som medarbejden sætter ind på en pensionsordning, så giver det det samme resultat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39

Gert Stougård Rasmussen:

Pensionsindskud er en mulighed for at udskyde skatten => det vil jeg ikke argumentere imod.

Men som du kan se af mit tidligere eksempel tidligere er der, i dag, ingen forskel om du indbetaler via aps (arbejdsgiverordning) eller en privat ordning.

Både løn og pension er med til at nedbringe indkomsten i selskabet. Så om man indbetaler direkte til pension fra aps'et eller giver løn som medarbejden sætter ind på en pensionsordning, så giver det det samme resultat.

ja - så enkelt er det jo - og hvis selskabet kan undvære et del af overført overskud, og der ikke er absolut behov for løn, må det jo være rigtigt at gøre, frem for bare at beskatte selskabet

vh

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)