Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om stiftelse af ApS

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg er ved at stifte et ApS og har i den forbindelse nogle spørgsmål jeg håber i kan svare på.

Måske mangler jeg noget helt basal viden om aktier og anparter. I så fald må i meget gerne henvise mig til noget god læsning. Men her er mine spørgsmål:

1. Tegningskurs
Hvad er fordele og ulemper ved at sætte tegningskursen højere eller lavere end 100?

2. Størrelse/antal af kapitalandele.
I hvilke tilfælde kunne jeg ønske at lave kapitalandelene henholdsvist store/små (få/mange)?

3. Stemmer pr. kapitalandel.
Det giver vel kun mening med flere stemmer pr. kapitalandel, hvis flere personer i fællesskab ejer een kapitalandel?

5. Tegningsregel
Jeg ville umiddelbart gerne have at tegningsretten kun tilfalder mig personligt (ikke min rolle/position). Vil jeg kunne angive tegningsreglen således: "Selskabet tegnes af MitNavn alene.".
Så vidt jeg har forstået kan man kun gøre det hvis man ikke har en bestyrelse?

6. Samtykke til salg.
Her ville jeg igen gerne have at jeg personligt skulle give mit samtykke. Er det muligt? Og hvordan kunne man udtrykke det?

7. Indbetaling af Kapitalandele
Er det muligt at stifte firmaet og angive en senere dato for indbetaling af kapitalandele - således at jeg kan oprette en konto registreret for firmaet i stedet for mig selv, og derefter indbetale pengene?

Venligst
\Rambler

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:56

Hej.

Hermed nogle korte svar:

1. Bedre egenkapital. Hvordan stifter du kontant eller via indskud af aktiver?

2. Lav den f.eks. a 1.000 kr. pr. andel. Har ingen betydning, når du kun er dig selv.

3. 125 andele a 1.000 kr. 1 andel 1 stemme.

5. Nej...der skal være mindst 1 direktør..som oftest er tegningsberettiget.

6. Yes er normalt..at ledelsen skal give samtykke.

7. Nej...du skal bruge et CVRnr. for at få en konto.

MvH

Peter

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 20:49

Angående nr. 3: 80 andele a 1.000 kr.

Men ellers enig med Peter... Yes

Tilmeldt 27. Jul 11
Skrevet kl. 22:33

Super! Tak for det og jeg har lige et par uddybende spørgsmål.

Peter - Revisor:
1. Bedre egenkapital. Hvordan stifter du kontant eller via indskud af aktiver?

Kontant. Måske kan jeg også snige en definition af "god egenkapital" ud af dig? :) Det er jo samme antal penge jeg skyder i det, om jeg sætter kursen 50, 100 eller 300?

Peter - Revisor:
2. Lav den f.eks. a 1.000 kr. pr. andel. Har ingen betydning, når du kun er dig selv.

Ok i så fald - hvornår vil det have en betydning?

Peter - Revisor:

5. Nej...der skal være mindst 1 direktør..som oftest er tegningsberettiget.

6. Yes er normalt..at ledelsen skal give samtykke.

Jeg tror jeg fik udtrykt mig lidt dårligt her. Mit spørgsmål var mere om man i stiftelsesdokumentet kan definere en enkelt bestemt person, af navn, som tegningsberretiget og til samtykke til salg? Eksempelvis:
"Selskabet tegnes af Henning Henningsen alene."
fremfor
"Selskabet tegnes af direktøren alene."?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:45

Heg igen.

1. Jamen skyder du 100 k ind vil kursen være 125......! Ved 80 k kurs 100. Så forstår ikke rigtigt, hvad du

mener?

2. Betydning når i er flere ejere...Hvem skal bestemme.

3. Ja...det kan du godt. I webreg. skal du oplyse direktør med CPR.nr.

MvH

Peter

Tilmeldt 27. Jul 11
Skrevet kl. 13:26

Haha det er nok mig der mangler noget hel basal viden her. Men tak for din tålmodighed indtil videre Peter - much appreciated. :)

Tror jeg har fået svar på alting bortset fra punkt 1.

Peter - Revisor:
1. Jamen skyder du 100 k ind vil kursen være 125......! Ved 80 k kurs 100.

Dette giver jo umiddelbart rigtig god mening for mig, hvis det er så simpelt at minimumindskud altid giver kursen 100. Og dobbelt minimumsindskud altid giver kurs 200, osv. osv..
Dog stødte jeg på følgende eksempel fra starvaekst.dk:

Tegningskurs

Stiftelsesdokumentet skal oplyse om tegningskursen for de anparter eller aktier, der udstedes i forbindelse med stiftelsen af selskabet. Hvis et anpartsselskab eller aktieselskab stiftes med en selskabskapital på fx 600.000 kr., og du skal indskyde 900.000 kr. i selskabet for at blive ejer af halvdelen af selskabskapitalen, så er tegningskursen 300.

Jeg forstår dette som om at de har skudt 600.000kr ind i forbindelse med stiftelsen, hvilket burde resultere i en kurs på 120 når selskabet er et aktieselskab. De har dog sat kursen "fiktivt" til 300, således at en investor skal betale mere end stifterne for en andel.

Er det rigtigt forstået? I så fald, er man virkelig fri til at sætte kursen til hvad man har lyst til for det samme indskud?

Venligst
Rambler

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 13:38

Peter - Revisor:

7. Nej...du skal bruge et CVRnr. for at få en konto.

her er jeg ikke helt enig, jeg har flere gange lavet konti til "det ene eller andet ApS under stiftelse"  hvor egenkapitalen så er blevet indbetalt..  men snak med din bank

Vh David

Tilmeldt 27. Jul 11
Skrevet kl. 14:16

Giver også god mening - når der er mulighed for at angive en indbetalingsdato i stiftelsesdokumentet.

Jeg hører lige min bank ja :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:54

Hej.

Uden CVR.nr. kan du ikke få en bankkonto.

Nogle banker laver en midlertidig konto...som dog får CVR.nr. påhæftet, når selskabet er stiftet.

Herefter bliver kapitalen så frigivet med det registrerede CVR.nr.

Så nope...uden CVR.nr. ingen gyldig bankkonto.

Med hensyn til kursen afhænger det af, hvad den bundne kapital skal være.

Den med kurs 300 i A/S forstår jeg ikke..idet minimumskapitalen er 500k.

MvH

Peter

Tilmeldt 27. Jul 11
Skrevet kl. 17:00

Peter - Revisor:

Nogle banker laver en midlertidig konto...som dog får CVR.nr. påhæftet, når selskabet er stiftet.

Herefter bliver kapitalen så frigivet med det registrerede CVR.nr.

Alright du har nok ret. Jeg hører i banken.
Jeg viser lige endnu et outtake fra startvaekst.dk, som siger at jeg kan betale de 80.000kr op til 2 uger efter jeg har underskrevet stiftelsesdokumentet. Hvilket får mig til at tro, jeg i løbet af de 2 uger kan nå at få mit CVR nr. før jeg opretter og indbetaler på kontoen.

Frister

Det skal fremgå af stiftelsesdokumentet, hvornår de anparter eller aktier, der udstedes i forbindelse med stift­elsen af selskabet, senest skal være tegnet (købt), og hvornår købesummen for anparterne eller aktierne senest skal være indbetalt til selskabet. Fristen for tegning og fristen for indbetaling kan godt være forskellige, men ingen af fristerne kan udløbe senere end to uger efter, at stiftelsesdokumentet er underskrevet.

Peter - Revisor:

Med hensyn til kursen afhænger det af, hvad den bundne kapital skal være.

Den med kurs 300 i A/S forstår jeg ikke..idet minimumskapitalen er 500k.

Jep jamen jeg er også lidt forvirret. Jeg kan dog godt se lidt sammenhæng. Minimumskapitalen er 500k, så når de indbetaler 600k får de umiddelbart en kurs på 120. Men de sætter så kursen til 300, hvilket resulterer i en slags fiktiv egenkapital på 1800k og investoren må nu investere 900k for at købe halvdelen af aktierne.
Stifterne ejer derved nu halvdelen af selskabet for 600k, hvor investoren ejer den anden halvdel for 900k.

Det kan jo være praktisk nok i forhold til investorer, da jeg f.eks. synes værdien af min virksomhed allerede fra starten, (pga. produkt ideen alene) er meget mere værd end de 80k jeg spytter i. Og jeg ville umiddelbart have at en investor skulle betale en hel del mere end 40k for at købe halvdelen af selskabet.

Men er det virkelig formålet med at man selv kan sætte kursen som man vil? Jeg mener, jeg er jo alligevel fri til at sælge halvdelen af mit selskab for 400k i stedet for 40k, så længe investoren vil betale det.?

Håber i forstår min forvirring. Og byd endelig ind alle sammen ;)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)