Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp - Gulpladet firmabil ½privat ½erhverv.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 07:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :)

Jeg er i den situation at jeg prøver at hjælpe min svoger med hans nye firma..

Det har så bragt et emne på banen. Lige da han havde startet sit firma (enkeltmand Tømmer virksomhed startet i april 2011)  Byttede han sin alm hvidpladede bil, til en gulpladet ford sharan, som han inregistrede som halv privat og halv erhverv. (Han ejer den privat i sit eget navn)

Hvordan er reglerne så? Enten kan man vælge at blivre beskattet af fri firmabil, som er meget dyrt. Ellers kan man lave en fordeling hvor man så ikk kan trække det private kørsel fra - er det korrket? (har læst mig frem til at fx de første 8000 kørte km så anses for være private.)

Næste spørgsmål er, hvordan gør man med brændstoffet, når det er en gulpladet, så burde han kunne trække momsen for den erhvervsmæssige kørsel?

Håber i kan hjælpe mig.  

Hilsen Annika. :)

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 07:45

Nu er jeg ikke lige ekspert på det område, men mener han skal skrive kilometerbog. 

Fra Faaborg
Tilmeldt 23. Jul 10
Indlæg ialt: 97
Fra  Spætten Tømrer & Snedker Skrevet kl. 08:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvad der kan betale sig bedst. afhænger af hvor mange kilometer han kører. Jeg har selv en varevogn som er privat/erhverv . Da jeg selv startede op sidste år købte jeg bilen privat, og førte kørebog. Så kan du via firmaet trække 3 kr og et eller andet pr kilometer skattefrit, diesel betaler man privat. Kørebogen kan bla. føres med en autolog, som virker automatisk, og du kan en gang om måneden koble den til din computer, og udskrive dokumentation for kørsel, som er godkendt af skat. Men bed din svoger om at tage en snak med den revisor han har tænkt sig at bruge.

Tilmeldt 17. Jun 11
Skrevet kl. 08:37

Ja, jeg er også kommet frem til at det bedst kan svarer sig at have den HELT privat og så udskrive kørsel, da v isnakker en aldre bil der ikke har en høj værdi, ingen store afskrivninger eller lign.

Men så har han fået oplyst at når nu han har inregistreret den som halvt af hver, kan dette ikke ændres før til årsskiftet??

Fra Faaborg
Tilmeldt 23. Jul 10
Indlæg ialt: 97
Fra  Spætten Tømrer & Snedker Skrevet kl. 08:56

Den skal stadig være registreret som privat/erhverv, så kan du trække alle drift udgifter fra, forsikring, mekaniker, vedligehold, olie, dæk osv osv

Tilmeldt 17. Jun 11
Skrevet kl. 09:12

Årh kors jeg er tabt.

Vil det sige at den godt kan stå som ½ privat og ½ erhverv.

Også kan han trække udgifterne fra. Men hvordan så med de kørte km?Embarrassed

For sådan som jeg læser reglerne, er de 3.65 jo kun hvis den er helt privat og alle udgifter afholdes privat...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)