Hej Amino Jeg har prøvet at søgt lidt forgæves på Google, men mit spørgsmål er egentlig ret simpelt.. Er det lovligt at have både Google Adsense og andre affiliate netværk på samme side? Håber ikke at det er et alt for dumt spørgsmål og i så fald må i have mig meget undskyld. :-) Mvh Alexander |
Spørgsmålet er bestemt ikke dumt, fordi Google - som i så mange andre forbindelser - ikke melder 100% klart ud, hvilke regler der gælder.
I deres retninglinier for AdSense skriver de således:
Konkurrerende annoncer og tjenester
For at undgå forvirring blandt brugerne må udgivere ikke vise Google-annoncer eller -søgefelter på websteder, som også indeholder andre annoncer eller tjenester, der er formateret med samme layout og farver som Googles annoncer eller søgefelter på det websted. Selv om du må sælge annoncer direkte på dit websted, er det dit ansvar at sikre, at disse annoncer ikke kan forveksles med Google-annoncer.
Hvordan dette præcis skal tolkes er svært at vide, da man ikke kan være sikker på, hvornår de opfatter en reklame fra en anden part som "let at forveksle" med en Google annonce.
Hertil kommer, at Google jo er kendt for at være ganske kyniske hvad angår lukning af AdSense konti og ydermere svære at komme i kontakt med (eller i nåde hos), når først dette er sket. Desuden får du ikke nødvendigvis svar på, hvorfor de har lukket din konto - dvs. du kan ikke vide, om det skyldes dine "plagiat-annoncer" eller en helt anden årsag.
Alt dette gør placering af annoncer fra andre programmer til lidt af en risiko (hvis man har en stor AdSense-indtægt). Så mit umiddelbare svar vil være, at du kun skal bruge annoncer andensteds fra, hvis de virkelig adskiller sig fra formaterne på Google annoncerne.