Jeg har i tankerne at starte en vognmands virksomhed, da jeg er blevet tilbudt noget fast kørsel. Det er dog kun for 1 firma og det vil være kørsel hver dag til forskellige modtagere. Da det primært vil være kørsel for den samme kunde og jeg ikke har udsigt til flere kunder, er mit spørgsmål om der findes regler vedr. antal af kunder for at jeg kan køre som selvstændig, eller vil der blive krævet nogen steder fra, at man har mere en 1 kunde? Hilsen Uffe |
Spørgsmål vedr. start af virksomhed...
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
- 1
Der er ikke noget juridisk i vejen for at du stifter virksomhed på baggrund af en kunde. Det der bare lige skal overvejes er om det er en god ide. Det er ikke noget sundt fundament kun at have en kunde, man risikerer meget nemt at det hele falder fra hinanden hvis der kommer uoverensstemmelser med kunde. Peder |
Hej! Kører du som underentreprenør eller får du kontrakt med kunden? /Peter |
Det vil nok blive som underentrepenør, men det er ikke helt fastlagt endnu.... |
Juridisk er der intet til hinder for, at man driver virksomhed med kun en kunde - Og hvem siger, at du ikke senere får flere kunder? Husk blot at lave en god og gennemarbejdet skriftlig aftale med din ene kunde - bl.a. gerne med et rimeligt opsigelsesvarsel, så din ene kunde ikke kan opsige jeres aftale fra den ene dag til den anden. Når du skal basere hele din økonomi både i virksomheden men til dels også privat på en virksomhed/kunde, så tjek lige kundens økonomi - på www.cvr.dk kan du se, hvor gammel virksomheden er - og du kan evt. lave en personsøgning, hvis der er tale om en enkeltmandsvirksomhed eller eneanpartshaver, så du kan tjekke personens virksomhedsmæssige fortid f.eks. om personen tidligere er gået konkurs - endelig kan du for en pris på kr. 37 få tilsendt selskabets seneste regnskab, hvis der er tale om et aps eller A/S. Held og lykke med dit projekt. |
Hej! Jamen så mener jeg, at der bliver problemer. /Peter |
Det vil ikke blive krævet nogen steder fra at du har flere end en kunde. Det er ikke et krav for at være selvstændig. Du skal have kørselstilladelse og så synes jeg du skal overveje et aps samt at få en skriftlig aftale med din ene kunde, hvor der står bla noget om opsigelse. mvh Jon Stefansson, jst@lett.dk |
Jon, jst@lett.dk, tlf 82282032
Jeg syntes egentlig ikke rigtig der er nogen som tager fat i kernen i spørgsmålet, udover Peter. Peter spørger om det bliver som underentreprenør eller der opnås kontrakter direkte med de enkelte kunder. Det er et spørgsmål om hvem Uffe kører for og om han overhovedet kan betragtes som selvstændig erhvervsdrivende. Jeg ser ikke noget problem i at man laver en samarbejdsaftale og at der der laves et opsigelsesvarsel vedr. samarbejdet men det springende spørgsmål er hvem der bærer den økonomiske risiko overfor kunden. Hvis risikoen ligger hos det firma man kører for vil Uffe højst sandsynlig kun kunne betragtes som lønmodtager. Taler vi om fast arbejdstid, overarbejdsbetaling, feriepenge, ferie med løn etc. taler det også for at der er tale om et lønmodtagerforhold. Det er i mange situationer noget man kan aftale sig ud af men det kræver at der ligger den rette rådgivning bag |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)