For et par måneder siden ændrede jeg design på en af mine hjemmesider; den store forskel på de to designs er primært, at headeren i det gamle design linkede til forsiden af min hjemmeside (hvilket gjorde at en stor del af brugerne klikkede sig videre til min forside) til et nyt design uden noget link i headeren. Herudover er navigationen gjort en smule mindre tydelig til fordel for annoncer (ja, kald mig bare en røver...)
Designskiftet har medført et fald i direkte trafik jf. Google Analytics på ca. 50%. Er der nogen der ved, hvad dette kan skyldes?
Så vidt jeg har forstået indbefatter direkte trafik:
Bookmarks
Inaktive links (hvor brugeren kopierer URLen op i browseren)
Jeg tror, du forsøger at drage konklusioner på baggrund af et sæt data, der er så begrænsede, at de ikke er statistisk signifikante.
Med andre ord - hvis du havde 10 unikke besøgende i uge 1 og 5 unikke besøgende i uge 2, så kan der være tale om tilfældigheder og ikke om et generelt fald i din direkte trafik på 50%.
Jeg har af og til et hyr med at forklare mine kunder, at der skal mere end et par visninger og ét enkelt klik til, før de bryder ud i jubel eller gråd over effekten af mit arbejde :)
Hvordan har hjemmesidens antal besøgene totalt ændret sig?
Det er jo sommertid og mange sidder ikke ved deres pc'er, hvilket måske kan have indflydelse på din statistik.
Der har ikke været store udsving; trafikken er faldet med måske 2-4% - men det er over hele linien.
Troels Kjems:
Jeg tror, du forsøger at drage konklusioner på baggrund af et sæt data, der er så begrænsede, at de ikke er statistisk signifikante.
Med andre ord - hvis du havde 10 unikke besøgende i uge 1 og 5 unikke besøgende i uge 2, så kan der være tale om tilfældigheder og ikke om et generelt fald i din direkte trafik på 50%.
Jeg har af og til et hyr med at forklare mine kunder, at der skal mere end et par visninger og ét enkelt klik til, før de bryder ud i jubel eller gråd over effekten af mit arbejde :)
Trafikken er faldet fra c.a 9300 til 3500 besøgendepr. måned i snit (hvilket er mere end 50% ved nærmere eftertanke) så der er ikke tale om mindre udsving eller tilfældigheder. Hvis man kigger i Analytics, kan man da også se en klar tendens:
Vi oplever det samme på alle vores sites. Svaret er ferie og sommer. Vores brugere er langt mere aktive om vinteren.
Det kunne tænkes at din nye side ikke indbyder til så mange nyheder at folk vender tilbage eller heller giver linket videre. Desuden kunne det være at dit nye design ikke er googleoptimeret og derfor ikke findes i samme grad som den tidligere version?
Kan du ikke i trafikkilder se, hvor den direkte trafik kommer fra? Og om der er fald andre steder i trafikken?
Nej, direkte trafik er jo når brugeren skriver eller kopierer en URL direkte ind i browserens adressefelt eller har bookmarket din side (ret mig endelig hvis der er flere) og man jo derfor af gode grunde ikke se, hvor brugeren som sådan kommer fra.
Mit bud er, at du i dine faste besøgende øjne, har gjort din side mindre brugervenlig og prøver at overdænge dem med ligegyldige annoncer, set med deres øjne.
I dit designskift prioterer du annoncer frem for brugervenlighed i navigation. Få brugervenligheden tilbage på din side og ryk dine annoncer længere ned eller ud til siden så de ikke synes så påtrængende. Folk skal nok klikke på dem såfremt der er noget der fanger deres interesse.
Personligt havde jeg også valgt ikke at besøge din side så ofte, hvis jeg oplevede at den før så perfekte navigation blev erstattede af en gang annoncer.
Som tidligere nævnt i tråden tror jeg også på, at du skal forholde dig til at det er sommer. Vi er mere udenfor og bruger ikke så meget tid foran skærmen.