Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse - gode råd søges

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg skal have ansat en person i min enkeltmandsvirksomhed.
Han skal kun arbejde op mod 20 timer om ugen.

Hvor meget han kan komme til at arbejde om måneden varierer i forhold til hvor meget jeg har til ham.
Så jeg vil gerne afregne baseret på, hvor mange timer han er på arbejde.

Jeg kan sagtens få lavet en kontrakt med ham, men den skattemæssige del har jeg ikke prøvet før.
Han skal vel have A-indkomst - og det skal vel registreres hos EogS, at jeg udbetaler A-indkomst?

Men hvad med ATP, AM-bidrag, feriepenge og sygepenge?

Er der nogen der kender til noget gratis læsestof, eller som har let ved at forklare det?
Evt. noget, som burde gøres ordentligt?

Tak på forhånd :-)

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 21:16

Jeg har lige så lidt styr på det som dig. Derfor benytter jeg en lønsystem som Danløn. Det koster 15 kr pr. lønseddel. De sørger for at indberette og hæve feriepenge, a-skat m.m.

Tilmeldt 30. Mar 10
Skrevet kl. 21:19

Hej Casper,

Jeg har også kigget på Danløn, men er i tvivl om...

• Skal jeg registrere min virksomhed som udbetaler af A-indkomst?
  • Hvilken "Lønordning" skal jeg vælge til min ansatte?
  • Har han AM-bidragspligt?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:06

En person der arbejder fast 20 timer - eller for den sags skyld omkring 20 timer - fleksibelt er ansat. Det betyder som udgangspunkt helt klart A-skat, feriepenge og ATP

Du kan bruges skat.dk's egen letløn, eller - og det er vel langt nemmere, Danløn. Her skal du registreres, udprinte deres aftale, og udfylde den med underskriftskode og alt - efter min mening ikke smart gjort på hjemmesiden) - OG du får en bekræftelse retur -  som du skal printe fra danløn, udfylde, underskrive og give din bank for deltagelse i Nets og PBS betaling.

Når det så er registreret kan du lave løn i danløn - du kan så snart du har lavet aftale gå i deres demo virksomhed og øve dig.

Som udgangspunkt lyder det som en funktionær - og det angiver du i danløn - løn perioden måned - men du kan også - og det afhænger helt af typen af arbejdet - mene han er timelønnet uden betalt ferie, men resultatet for dig er, at til lønnen kommer feriepenge på 12,5% og ATP på afhængigt af hvor mange timer per måned det drejer sig om, på omkring 180 kr i timen.

Danløn tager sig mig bekendt af alle indberetninger så -men det lyder rigtigt (bare ikke helt nyt for mig) at du i E&S skal registreres som virksomhed med ansatte. 

Ikke specielt uburookratisk, men du kommer efter det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Mar 10
Skrevet kl. 22:20

Tak for dit svar :-)

Som udgangspunkt lyder det som en funktionær - og det angiver du i danløn - løn perioden måned - men du kan også - og det afhænger helt af typen af arbejdet - mene han er timelønnet uden betalt ferie, men resultatet for dig er, at til lønnen kommer feriepenge på 12,5% og ATP på afhængigt af hvor mange timer per måned det drejer sig om, på omkring 180 kr i timen.

Det er nærmere konsulentarbejde og da det ikke ligefrem er et fuldtidsjob, så forstår jeg heller ikke hvor jeg skal betale ferien.
Men jeg skal bare have det til at gå op, så den samlede indkomst han får (månedlig afregnet timeløn og feriepenge) matcher det jeg vil betale ham. Hvis jeg vil betale ham 100 kr. i timen, trækker jeg vel bare 12,5% fra og betaler ham 89 kr. i timen?

Jeg forstår ikke helt det med 180 kr. - er ATP en fast udgift på 180 kr. per time jeg betaler ham? Hvad hvis hans løn er på 180 kr. alene, er det så en fordobling af udgifter pga ATP?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:40

Sune Westphalen:

Det er nærmere konsulentarbejde og da det ikke ligefrem er et fuldtidsjob, så forstår jeg heller ikke hvor jeg skal betale ferien.
Men jeg skal bare have det til at gå op, så den samlede indkomst han får (månedlig afregnet timeløn og feriepenge) matcher det jeg vil betale ham. Hvis jeg vil betale ham 100 kr. i timen, trækker jeg vel bare 12,5% fra og betaler ham 89 kr. i timen?

Jeg forstår ikke helt det med 180 kr. - er ATP en fast udgift på 180 kr. per time jeg betaler ham? Hvad hvis hans løn er på 180 kr. alene, er det så en fordobling af udgifter pga ATP

Det kan være du kalder det konsulent og det må du gerne, men hvis du har ham ret fast og bestemmer hvad han skal lave, og han  ikke har personlig økonomisk risiko ved arbejdet, så vil han blive set som lønmodtager.

ATP er så vidt jeg husker max 180 kr i udgift for dig per løn periode, og mindre hvis han er under et eller andet (tror 78 timer) per måned og intet hvis under 39 timer per måned - så altså max 180 kr per MÅNED

for at komme frem til hvad han skal ha i bruttoløn, f.eks 100 kr i timen gør du som du angiver - deler med 1,125 og så har du hvad han skal sættes til i gage for den løn periode. Systemet hos letløn (skat.dk) eller danløn lægger så feriepenge på - lettest hos danløn, i skat skal du for funktionærer gøre lidt mere for det virker, for timelønnede gør det.

Vil du ha ATP væk også, så må du finde ud af hvad det er, men max 180 kr per måned - og for kortere tid 90 - google lidt så finder du det - jeg kan ikke de præcise tal, men det er ikke så slemme beløb.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 2. Mar 10
Indlæg ialt: 112
Fra  Visma DataLøn A/S Skrevet kl. 09:06

Hej Sune

Du kan også vælge MultiDatas løsning, LønAdministration.  Du skal bare indberette bruttoløns oplysningerne pr tlf. eller mail, så klarer vi resten for dig. Både indberetninger og overførsler.  Du kan læse mere om den her:

http://www.multidata.dk/multidata-3955.htm

For god ordens skyld skal jeg oplyse, at oprettelsesgebyret på 1.450 kr. bortfalder fra 1. august 2011.

Jens

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)