Hej igen,
så har jeg læst Jeres spændende blog. Og lad mig starte med at tage hatten af for Jeres mod - der er ikke mange der sådan uden videre kaster sig ud i et projekt der foregår så langt fra lille DK. I opfordrer til at dele erfaringer med Jer, så here goes:
Jeg er oprindeligt udd. Indkøber, og har arbejdet med globalt indkøb - primært fra Asien de seneste 6-7 år, og jeg har derfor gjort mig adskellige erfaringer med netop import fra især Kina. pr. maj 2011 har jeg oprettet mit firma Plus 7 Aps (www.plus7.dk) som hjælper danske virksomheder med at lave forretning i Asien. Jeg udgiver med jævne mellemrum et nyhedsbrev, hvori jeg deler ud af mine erfaringer i form af tips & tricks - I er meget velkomne til at tilmelde jer, ligesom jeg gerne fremsender tidligere nyhedsbreve. skriv på hla@plus7.dk hvis det skulle have interesse. I kan tilmelde jer gratis nyhedsbrev her:http://plus7.us2.list-manage.com/subscribe?u=e9614b309f84e50fbc25519ab&id=13e3c6cbb2
Generelt vil jeg sige, at Alibaba.com er et rigtig godt sted at starte, hvis man er på bar bund. der findes også www.globalsources.com eller www.easybizchina.com - eller andre lignende sider. fælles for dem er, at det typisk er Trading Agencies - så priserne ligger typisk 25-35% for højt - i nogle tilfælde langt højere. Derudover kan det være svært at gennemskue hvor præcist produktionen foregår - om det er hos den kontakt man har - eller en underleverandør. Spørger man, er det helt sikkert kontakten der producerer alt under eget tag - men det er sjældent realiteten. Skal man direkte til leverandøren udenom fordyrrende Trading Agencies, er man næsten nødt til at have en kontakt i kina der kan introducere til leverandøren - eller selv investere i en tur til Kina - fx. i forbindelse med Canton Fair i oktober (hvor der også er mange tradere, så man skal vide hvor man skal gå hen)
Vareprøve: det kan ALTID betale sig at få en vareprøve hjem. Essensen af et godt samarbejde er at få afstemt forventningerne på begge sider af bordet: hvilken var i hvilken kvalitet til hvilken pris skal produceres hvornår? At den var så medtaget da i modtog den skyldes efter min mening ikke udelukkende fragtfirmaet - men også at den ikke var tiltrækkeligt indpakket. At han tilbyder rabat på 5% synes jeg understreger dette. Jeg får tit porcelæn og glas hjem der sendes via samme fragtmetode - og det er virkelig sjældendt at varen er beskadiget. I en situation som Jeres, ville jeg bede om en ny - dels så jeg kunne lave en kravsspecifikation til kvalitetskontrol, og dels kunne sammenligne med produktion - og evt. bruge prøven til salgsmateriale.
Betaling: det lyder som en skidt aftale I har med Jeres bank. det burde ikke være noget problem at opsætte Jeres netbank så I kan lave internationale betalinger eller overførsler - jeg ville gå tilbage til banken og kræve mit gebyr tilbage. Vedr. betalingsbetingelsen 50/50 ville jeg gå tilb age til leverandøren og sige at de første 3 leverancer blev på hans betingelser - men herefter må han gå med til at give Jer lidt snor - som minimum 30/70 - og efter flere produktioner en TT transfer efter I har modtaget varerne.
Forsendelsen: de 7500 lyder godt nok dyrt - det kan I sagtens finde billigere til næste gang. sig til hvis I skal bruge en kontakt. desuden kan I sagtens selv stå for indfortoldning (hvis I har mod på det) men når I allerede er i kontakt med Skat, hvorfor så ikke spare de penge og selv klare det? Det ville være billigere at have sendt det hele med kurrer fra fabrik i Kina til Jeres adresse - og så havde tolden været klaret! (I har garranteret tænkt på det, men husk desuden at lægge denne transport oveni Jeres salgspris pr. pokersæt)
Salg: I kan eventuelt kontakte forskellige gave-firmaer der måske kunne tage dem ind som julegaver eller B2B - eventuelt i firmafarver med firmalogo? Blot en tanke, den har I sikkert selv tænkt allerede :)
Nå, det blev en længere smøre, men håber det har givet lidt inspiration alligevel. som sagt er I mere end velkomne til at abbonnere på mit nyhedsbrev - der er flere gode råd om how to/ how not to :) Rigtig god vind - og super sejt gået!!
De bedste hilsner
Heidi