Du skal starte en reg. forening med cvr. nr. igennem virk. på den måde kan din forening med rigtig reg. blive moms fritaget. Dog skal du have en bestyrelse med formand og 2 medlemmer som min. der skal være vedtægter osv.
Du kan også starte en frivillig privat indsamling uden cvr. nr. men så skal du betale skat osv. af alt hvad der kommer ind, og du kan ikke trække noget fra i forhold til markedsføring osv.
Jeg ved at der findes et advokat firma som gratis hjælper med oprettelse af vedtægter og reg. og den bedste måde at få info er ved at ringe til din kommune som kan hjælpe med det.
Jeg har selv haft overvejelser omkring det at starte en forening, som dog skulle hjælpe danskere i danmark, da jeg mener man bør hjælpe sig selv først og der er meget stor fokus på udlandet.
Dog skal du før opstart gøre dig overvejelser om, hvilket formål din indsamling skal være helt præcist og hvordan du vil gøre det, samtidig med at du enten skal skille dig ud fra de andre, eller samarbejde med de store foreningen, for at have en chance. Det vil være en god idé at lave en forretningsplan med formål, profil, budget og evt. projekt ideer.
Håber du kunne bruge info.