Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Drive dansk virksomhed fra Asien/Fillipinerne - hvordan er det? :-)

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Denmark
Tilmeldt 16. May 06
Indlæg ialt: 148
Fra  Primux Media Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jannik,

Hvis jeg var dig ville jeg nok starte med at tage på en "ferie" til filippinerne, og se hvad det er for et sted. For hvis du aldrig har været der før bliver du nok lidt overrasket.

Først kan du jo finde ud af hjemme fra, hvis du nu skulle flytte derned, hvor skulle det så være ? Når du så har det på plads, så tag rundt i det område, kom ind og se nogle lejligheder for at finde ud af hvad standarden er til det budget du har sat dig.

Og så prøv at arbejde der fra, enten fra nogle web cafeer eller Starbucks for at se om du kan omstille dig til det noget langsommere internet.

Jeg står selv lidt samme situation som dig, og jeg tager til filippinerne sidste i August, dog har jeg kun 4 timers flyvning fra Singapore. Men næste år regner jeg med at bruge 8-9 måneder på Filippinerne. Det bliver i Manila er i nærheden af Manila.

Du kan jo evt følge med på min blog hvor der vil kommer meget mere om dette. http://kprimdal.dk

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 13:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jannik Hansen:
Overvejer lidt at blive beskattet på Fillipinerne - med PEZA er det kun 5% - har du hørt om det? :-)

Glem det i første omgang. Alt for meget papir arbejde og når du ikke har den store erfaring kan du snart drukne i bøvl og fejl, hertil kommer at du skal være i PEZA bygninger, dem er der nok af, men huslejen er dyr og der er så mange ting som skal være i orden rent lovmæssig før du kan komme i gang. Du får ikke tid til at drive din virksomhed. 

Det mest problematiske er at forstå hvornår man skal følge loven og hvornår man ikke skal følge loven, lyder nemt ikk...men det er det ikke.

Visa: Mit råd vil være, få et hurtigst muligt og få et rigtig arbejds visa. Det der med fornyelse hver 2 måneder går lige til du kommer op og skændes med en som så melder dig til immigrationsmyndighederne. Når de sker bliver du smidt ud, persona non grata, og det er ikke sjovt når man har en virksomhed i landet. (eller du kommer i lommen på folk som du så skal vise "consideration" hele tiden).

Forsøg så vidt muligt at gøre alt efter loven. Lad være med at bestikke for at skyde genvej (skulle muligheden opstå). Når man begynder på det, er det skruen uden ende. 

Held og lykke med virksomheden. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:08

Hej Peter,

Mange tak for din besvarelse !! :-)

Peter Skouhus:

Det mest problematiske er at forstå hvornår man skal følge loven og hvornår man ikke skal følge loven, lyder nemt ikk...men det er det ikke.

Ja - den del har jeg også frygtet lidt... Men har allieret mig med en rigtig dygtig bogholder med ti års erfaring i at drive fillipinsk virksomhed fra Manila, og så en dygtig advokat fra Cebu - som er mine rådgivere..

Peter Skouhus:

Visa: Mit råd vil være, få et hurtigst muligt og få et rigtig arbejds visa. Det der med fornyelse hver 2 måneder går lige til du kommer op og skændes med en som så melder dig til immigrationsmyndighederne. Når de sker bliver du smidt ud, persona non grata, og det er ikke sjovt når man har en virksomhed i landet. (eller du kommer i lommen på folk som du så skal vise "consideration" hele tiden).

Forsøg så vidt muligt at gøre alt efter loven. Lad være med at bestikke for at skyde genvej (skulle muligheden opstå). Når man begynder på det, er det skruen uden ende. 

Mange tak for rådne :) Min advokat anbefaler mig at vi starter virksomheden (process netop påbegyndt), og så hurtigst muligt søger om "9G" - som skulle kort sagt forsvare at min virksomhed ikke kan drives uden mig ved roret, så jeg kan rejse som det passer mig. Hvad har du gjort der? :-)

Og mht ejerskab af din egen virksomhed, hvad har du så gjort? :-) Jeg er blevet anbefalet flg fordeling:

1) 40% Undertegnede
2) 57% Min kæreste
3, 4 og 5) andre fillipinere som får 1% hver

På forhånd mange tak :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:19

Hej Kristian,

Mange tak for din besvarelse :)

Kristian Primdal:
Hvis jeg var dig ville jeg nok starte med at tage på en "ferie" til filippinerne, og se hvad det er for et sted. For hvis du aldrig har været der før bliver du nok lidt overrasket.

Jeg kan sagtens se fornuften i det du skriver - men kort sagt jeg er godt gammeldags træt af Danmark - og jeg har brug for mindst et par år at mit liv får nogle helt andre udfordringer. Og jeg har taget den beslutning at hvis min kæreste har kunne leve der i 23 år - så kan jeg også. Det giver nogle fordele i ens forhold, når man forstår hvor hinanden kommer fra - og det er på tide at få dem nu :)

Kristian Primdal:

Først kan du jo finde ud af hjemme fra, hvis du nu skulle flytte derned, hvor skulle det så være ? Når du så har det på plads, så tag rundt i det område, kom ind og se nogle lejligheder for at finde ud af hvad standarden er til det budget du har sat dig.

Og så prøv at arbejde der fra, enten fra nogle web cafeer eller Starbucks for at se om du kan omstille dig til det noget langsommere internet.

Jo - men, jeg har allerede 2 fuldtidsansatte/freelancer programmøre der - og mit firma har også et behov for en mere stabil udviklingsafdeling - derfor tror jeg at man kan styre folk langt bedre, ved at lade dem møde op på et kontor - istedet for blot at arbejde freelance. Jeg taler til tider flere timer med programmører, og umiddelbart ser det ikke ud til at internettet er sååå slemt.. De to jeg arbejder mest sammen med har fast mindst 1-2 mbit, og jeg kan uden de store problemer remote deres skærme og hjælpe dem på rette vej, eller rette fejl sammen med dem. Sååå håber det gør ok :)

Kristian Primdal:
Jeg står selv lidt samme situation som dig, og jeg tager til filippinerne sidste i August, dog har jeg kun 4 timers flyvning fra Singapore. Men næste år regner jeg med at bruge 8-9 måneder på Filippinerne. Det bliver i Manila er i nærheden af Manila.

Det lyder da godt :-) Du er meget velkommen til at add mig på skype, hvis du har lyst? jannikhansen90

Det kan være vi ses dernede ;)

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 06:31

Jannik Hansen:
Men har allieret mig med en rigtig dygtig bogholder med ti års erfaring i at drive fillipinsk virksomhed fra Manila, og så en dygtig advokat fra Cebu - som er mine rådgivere

Vær vågen alligevel makker...du skal være på toppen af det hele, altid! 

Jannik Hansen:
Mange tak for rådne :) Min advokat anbefaler mig at vi starter virksomheden (process netop påbegyndt), og så hurtigst muligt søger om "9G" - som skulle kort sagt forsvare at min virksomhed ikke kan drives uden mig ved roret, så jeg kan rejse som det passer mig.

Jeg er enig, 9G er et visa som gør at du må drive en virksomhed. Visaet bliver udstedte til dig som leder af virksomheden. Det vil sige at du skal have en virksomhed før du får et visa, lidt hønen og ægget. Det er et gråt område, du må bare se at få tingene til at virke på en eller anden måde i den periode.

Visaet skal fornyes een gang om året, det tager tid og er irreterende. Man kan få en "konsulent" til det, men pas på hvem du benytter de skal være akkrediteret. 

Jannik Hansen:
Hvad har du gjort der? :-)

Når du har været her mange år så ordner tingene jeg, jeg er gift med en Filippiner.

Jannik Hansen:

Og mht ejerskab af din egen virksomhed, hvad har du så gjort? :-) Jeg er blevet anbefalet flg fordeling:

1) 40% Undertegnede
2) 57% Min kæreste
3, 4 og 5) andre fillipinere som får 1% hver

På forhånd mange tak :)

Det er rigtig som vist ovenfor. Men sørg for at du har styr på både kærsten og de 5 andre, ellers kan du miste din virksomhed. 

Men, hvorfor starte et aktieselskab, lav da et privat firma og sælg til et Dansk APS som så sælger til dine kunder. På den måde kommer du hurtigere i gang med mindre bøvl...?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)