Hej Jannik, Hvis jeg var dig ville jeg nok starte med at tage på en "ferie" til filippinerne, og se hvad det er for et sted. For hvis du aldrig har været der før bliver du nok lidt overrasket. Først kan du jo finde ud af hjemme fra, hvis du nu skulle flytte derned, hvor skulle det så være ? Når du så har det på plads, så tag rundt i det område, kom ind og se nogle lejligheder for at finde ud af hvad standarden er til det budget du har sat dig. Og så prøv at arbejde der fra, enten fra nogle web cafeer eller Starbucks for at se om du kan omstille dig til det noget langsommere internet. Jeg står selv lidt samme situation som dig, og jeg tager til filippinerne sidste i August, dog har jeg kun 4 timers flyvning fra Singapore. Men næste år regner jeg med at bruge 8-9 måneder på Filippinerne. Det bliver i Manila er i nærheden af Manila. Du kan jo evt følge med på min blog hvor der vil kommer meget mere om dette. http://kprimdal.dk |
Jannik Hansen:Overvejer lidt at blive beskattet på Fillipinerne - med PEZA er det kun 5% - har du hørt om det? :-)
Glem det i første omgang. Alt for meget papir arbejde og når du ikke har den store erfaring kan du snart drukne i bøvl og fejl, hertil kommer at du skal være i PEZA bygninger, dem er der nok af, men huslejen er dyr og der er så mange ting som skal være i orden rent lovmæssig før du kan komme i gang. Du får ikke tid til at drive din virksomhed.
Det mest problematiske er at forstå hvornår man skal følge loven og hvornår man ikke skal følge loven, lyder nemt ikk...men det er det ikke.
Visa: Mit råd vil være, få et hurtigst muligt og få et rigtig arbejds visa. Det der med fornyelse hver 2 måneder går lige til du kommer op og skændes med en som så melder dig til immigrationsmyndighederne. Når de sker bliver du smidt ud, persona non grata, og det er ikke sjovt når man har en virksomhed i landet. (eller du kommer i lommen på folk som du så skal vise "consideration" hele tiden).
Forsøg så vidt muligt at gøre alt efter loven. Lad være med at bestikke for at skyde genvej (skulle muligheden opstå). Når man begynder på det, er det skruen uden ende.
Held og lykke med virksomheden.