Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HVordan hvis under de 50.000.- om året.?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 30. Dec 06
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen.

Jeg har gået lidt med tanken om at reparere påhængsmotore, istandsætte og sælge påhængsmotore.

MEN, hvis jeg nu ikke tjener over de 50.000.- som er grænsen for ikke at skulle registrere sig som selvstændig, hvordan gør jeg så......!

Jeg skal vel stadig give vt. regning, garanti osv? Men hvordan gør man det, for jeg skal jo så ikke ligge momsen oveni vel?

skal jeg stadig føre regnskab med de ting jeg sælger osv?

Fx. Hvis jeg nu køber en defekt motor til lad os sige 5.000.- og sætter den i stand for ca 1000.- og sælger den for 10.000.- skal jeg så regne det som tjent 10.000.- eller skal jeg sige 5.000.- og 1.000.- minus 10.000.- er lig med 4.000.-, og så skrive de 4.000.- på som fortjeneste??

Synes det kan være lidt svært at hitte ud af, og da jeg bor i "udkants" danmark, ja så har jeg ikke lige mulighed for at rende på det lokale skatte kontor.

Håber nogen skal hjælpe lidt.

Mvh

Dennis

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:29

Dennis7000:
Fx. Hvis jeg nu køber en defekt motor til lad os sige 5.000.- og sætter den i stand for ca 1000.- og sælger den for 10.000.- skal jeg så regne det som tjent 10.000.- eller skal jeg sige 5.000.- og 1.000.- minus 10.000.- er lig med 4.000.-, og så skrive de 4.000.- på som fortjeneste??

De 4.000 kr er det korrekte svar.

Du skal lave et regnskab over hvad du køber og sælger. Hvert åt selvangiver du dit overskud på selvangivelsen.

Når du ikke er momsregistreret skal du ikke tænke "moms". Det vil sige at når køber ind til dit firma trækker du beløbet incl. moms fra som udgift og når du sælger må du ikke lægge moms på til dine kunder.

/Henrik Koudahl

Tilmeldt 30. Dec 06
Skrevet kl. 21:32

HEj Henrik.

Tak for hurtigt svar.

Det vil sige, hvis jeg har forstået korrekt, så kan jeg stadig trække de ting fra som jeg køber, altså motor og reservedele? Hvad hvis jeg køber værktøj ind til formålet, kan det trækkes fra også og modregnes i års overskudet eller?

Mhv

Dennis

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:38

Jeps, hvis værktøjet er nødvendigt  for dit arbejde kan du trække det fra.

Du kan som udgangspunkt sige at når du tjener penge er der sjældent problemer. Problemerne opstår normalt først når hvis du har underskud i flere år.

Tilmeldt 30. Dec 06
Skrevet kl. 21:42

Problemer?

Hvordan, det må du uddybe lidt mere. :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:54

Dennis7000:
Hvordan, det må du uddybe lidt mere. :-)

Problemet opstår hvis du gennem de 2-3 første år hele tiden har underskud, så kan du forvente at SKAT vil se på om det er en reel virksomhed du driver eller om der er tale om en hobbyvirksomhed.

Forskellen er, at du i det første tilfælde kan trække dit underskud fra - hvis SKAT mener, at der er tale om en hobbyvirksomhed kan du ikke trække dit underskud fra.

Tilmeldt 30. Dec 06
Skrevet kl. 21:57

okey, på den facon. Men det ser man jo ikke før man er igang og ser om det løber rundt eller ej??

Hvad med garanti, reklamation osv, kender du noget til det når man ikke er erhvers registreret?

Mvh

Dennis

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:00

Dennis7000:
Hvad med garanti, reklamation osv, kender du noget til det når man ikke er erhvers registreret?

Der er ikke nogen forskel. Grænsen på de 50.000 kr. er kun et spørgsmål om hvorvidt du skal regstreres eller ej efter momsloven.

Tilmeldt 30. Dec 06
Skrevet kl. 22:04

Okey. mange tak for svarene, det var rart lige at få svar på spørgsmål man ikke er klar over... :)

Mvh

Dennis

Tilmeldt 30. Dec 06
Skrevet kl. 22:12

Forresten, hvad så hvis jeg bygger et skur/værksted til at komme igang med at renovere/reperarer disse motore. Kan jeg så trække udgifterne til byggeriet fra også, eller er vi så ude i noget med om det også bliver brugt privat osv?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)