Hej alle sammen. Jeg har gået lidt med tanken om at reparere påhængsmotore, istandsætte og sælge påhængsmotore. MEN, hvis jeg nu ikke tjener over de 50.000.- som er grænsen for ikke at skulle registrere sig som selvstændig, hvordan gør jeg så......! Jeg skal vel stadig give vt. regning, garanti osv? Men hvordan gør man det, for jeg skal jo så ikke ligge momsen oveni vel? skal jeg stadig føre regnskab med de ting jeg sælger osv? Fx. Hvis jeg nu køber en defekt motor til lad os sige 5.000.- og sætter den i stand for ca 1000.- og sælger den for 10.000.- skal jeg så regne det som tjent 10.000.- eller skal jeg sige 5.000.- og 1.000.- minus 10.000.- er lig med 4.000.-, og så skrive de 4.000.- på som fortjeneste?? Synes det kan være lidt svært at hitte ud af, og da jeg bor i "udkants" danmark, ja så har jeg ikke lige mulighed for at rende på det lokale skatte kontor. Håber nogen skal hjælpe lidt. Mvh
Dennis |
Dennis7000:Fx. Hvis jeg nu køber en defekt motor til lad os sige 5.000.- og sætter den i stand for ca 1000.- og sælger den for 10.000.- skal jeg så regne det som tjent 10.000.- eller skal jeg sige 5.000.- og 1.000.- minus 10.000.- er lig med 4.000.-, og så skrive de 4.000.- på som fortjeneste??
De 4.000 kr er det korrekte svar.
Du skal lave et regnskab over hvad du køber og sælger. Hvert åt selvangiver du dit overskud på selvangivelsen.
Når du ikke er momsregistreret skal du ikke tænke "moms". Det vil sige at når køber ind til dit firma trækker du beløbet incl. moms fra som udgift og når du sælger må du ikke lægge moms på til dine kunder.
/Henrik Koudahl