Det er det jeg tænkte på, faktisk ret sjovt at tænke over - og noget man lige skal tænke over når man løser tekstopgaver for folk. Tror der er mange gode tekstforfattere der ikke tænker i disse baner, og kun ser på det rent sproglige - og det er jo egentlig lidt for dårligt. |
Michael Richard Warren Olsen aka Wonderboy:Formlen er sådan at teksten skal være god nok til at lokke folk ind på siden, men alligevel være så dårlig at folk bliver skræmt væk, og klikke sig ud ved at trykke på nogle af de betalte links i teksten.
Hej Michael
Det kan sagtens være mig, der har skrevet det.
I min optik handler en professionel tekst om at inspirere - eller muligvis endda styre - læseren til at foretage de handlinger, man ønsker. Så hvis ønsket er, at brugeren skal klikke på annoncerne, bør teksten gøres spændende i starten, så læserens øje fanges og derefter kedelig.
Jeg har ikke noget belæg for at fejlagtigt sprog virker i den sammenhæng, men man når også langt ved ekstremt lange sætninger, som i deres struktur er kluntet opbygget omkring alt for mange - og ligegyldige - indskud, alt for mange og lange opremsninger, alt for mange hjernevindingsudfordrende lange adjektiver, alt for mange fremmedord og i det hele taget elendige formuleringer - præcis som den sætning, du muligvis stadig er i færd med at forsøge at læse på dette sted i denne tråd.
Det kan også i nogle tilfælde give mening at bruge bevidste stavefejl, hvis man ved, at et bestemt søgeord oftere staves forkert end korrekt.
Men det problem, jeg belyser i min kritik, er, at det helt grundlæggende teksthåndværk i mange tilfælde ikke er på plads.
Jeg er faktisk (pudsigt nok) meget enig med Amino Wikis beskrivelse af en tekstforfatter: http://www.amino.dk/wikis/erhverv/hvad-er-en-tekstforfatter.aspx (men nu er det jo også mig selv, der har skrevet den oprindelige tekst).
Venlig hilsen
Hans