Hvis ikke du vil punge ud for InDesign, så er der også open source DTP-programmet Scribus - http://www.scribus.net/canvas/Scribus Det kan en del ting, hvilket nok er rigeligt til de fleste.. |
Men - er Humle studerende da?
Hvis ikke du vil punge ud for InDesign, så er der også open source DTP-programmet Scribus - http://www.scribus.net/canvas/Scribus Det kan en del ting, hvilket nok er rigeligt til de fleste.. |
Men - er Humle studerende da? |
Kære Humle Ked af at være budbringeren... Du vil rigtigt gerne lave et magasin siger du. Det kan jeg godt forstå - det er også rigtig super fedt - men... Der er altså en grund til at det koster rigtig mange penge at få lavet et magasin af professionelle. Lad os antage at du får fundet bare nogenlunde ud af at lave et eller andet der kan ligne et magasin i InDesign, så kommer alt det tekniske når du skal have det udgivet elektronisk - og jeg tør slet ikke tænke på bøvlet du vil opleve hvis du en dag går på tryk. Jeg har været i branchen i 15 år, og der er HVER ENESTE GANG bøvl med et eller andet hvad tryk angår. Derudover er dr det designmæssige - hvis nogen skal ville gide læse det, kræver det VIRKELIG noget i disse visuelle overflodstider. Så søde Humle, hvis du gerne vil lave et magasin, så brug lidt tid på at finde ud af hvorfor. Kh Isabella - der helt vildt godt kunne tænke sig at prøve at lave en rodbehandling - nogen der har erfaring med hvilke bor de professionelle bruger? Jeg mener, det er vel det eneste der er humlen i det? ;) Sorry ku ikke lade være... |
Der er en ting du lige skal overveje. Alle svar i denne traad forudsaetter at du oensker at ende op med en .pdf fil men er det hvad du faktisk oensker? Hvis du i starten udelukkende skal udgive det paa nettet, burde du overveje at lave det ved brug af "almindelig" html, i stedet for som en .pdf fil.Du kan saa lave en pdf til print senerer hvis det bliver en stor success. At bruge html vil give dig foelgende fordele: Man kan linke direkte til de enkelte artikler. Saa hvis jeg finder artiklen om $EMNE interesant kan jeg linke til den direkte fra mit eget website foreksempel. Og dermed give dig flere laeserer. (Og man kan bookmarke artikler, og laese dem senerer). Det vil vaere meget mere laese venligt for mobile klienter og tablet computerer fordi htmlen kan laves til at tilpasse sig skaermens stoerelse. Brugeren kan selv aendre font stoerelse. (Hvis der er meget laese tekst, foretraekker jeg personligt en lidt stoerer font, men det afhaenger ogsaa af hvor langt jeg er fra skaermen og andre detaljer. Ulempen ved at lave det som html er at du mister visse grafiske muligheder. |
Qr-marketing med mobil optimerede hjemmesider.
Formatet ePub er det gængse til tablets eller interaktive PDFs. Se filmen - også hvad angår grafiske muligheder :) http://www.adobe.com/solutions/digital-publishing.html |
Og ePub bruger html,css og javascript (Xhtml 1.1 for at vaere helt specific) til at representere indholdet hvilket er de samme teknikker man ville bruge til at lave en html website, saa ePub er saa vidt jeg kan se mest bare en smart maade at pakke en bog/magasin lavet i xhtml, ned i en enkelt fil med mulighed for indeks og drm. |
Qr-marketing med mobil optimerede hjemmesider.
Martin> - "bare en smart måde at pakke noget ind på" er jo grunden til de fleste nye opfindelser/udvikling :) |
Hej :-) .. |