Jeg er i gang med at udvikle et fodbold-brætspil, som i grove træk er styret af sandsynligheder ud fra terningkast.
I den forbindelse har jeg siddet og kastet med hhv. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8 terninger 100 gange hver og så regnet på hvor mange gang fx 6 terninger vinder over 5.
Men udsvingene er alt for store til at jeg kan bruge det som grundlag.
Er der nogen der kender et program der kan udregne disse statistikker og som er relativt brugervenligt?
Jeg havde lige noget tid til overs, og problemet lød interessant, så jeg lavede et hurtigt program, der kunne regne det ud. Det har lavet følgende tabel til dig:
Den læses fx sådan: Hvis A kaster med 5 terninger, og B kaster med 3, vil A have sammenlagt flest øjne i 91% af tilfældene.
Der er nogle afrundings-problemer nogle steder, fx hedder tallet ikke 100% hvis A har 4 terninger og B har 5. Det hedder 99.noget, men det bliver afrundet.
Jeg havde lige noget tid til overs, og problemet lød interessant, så jeg lavede et hurtigt program, der kunne regne det ud. Det har lavet følgende tabel til dig:
Den læses fx sådan: Hvis A kaster med 5 terninger, og B kaster med 3, vil A have sammenlagt flest øjne i 91% af tilfældene.
Der er nogle afrundings-problemer nogle steder, fx hedder tallet ikke 100% hvis A har 4 terninger og B har 5. Det hedder 99.noget, men det bliver afrundet.
Håber det kan bruges hvertfald noget af vejen.
Bare for at være lidt på tværs. Burde der ud for 1 / 1 ikke stå 50%, som ud for fx 7 / 7 burde stå 50% eller har jeg bare ikke forstået konceptet?