Mange iværksættere har sindssygt travlt og ved ikke, hvor de skal hente nogle ekstra timer i døgnet henne? Her får du svaret! Ved du, hvor meget alle de opgaver, du udfører hver dag, giver dig tilbage i værdi i din virksomhed i kroner og ører? Nej vel. Jeg har med stor succes brugt et enkelt værktøj som jeg kalder ROI vs. Effort. Jeg bruger selv værktøjet til at selektere mellem forskellige tiltag og opgaver jeg laver i min virksomheder. Konceptet er rigtig enkelt. I et koordinatsystem med to akser lader du x-aksen stå for Effort og y-aksen for ROI. Effort står for, hvor meget arbejde selve opgaven kræver for at udfører den. ROI står for hvor meget værdi i kroner og ører, du forventer idéen kaster af sig. Tag 10 idéer, du gerne vil arbejde med og begynd at rate dem med ROI vs. Effort. De idéer, som ligger helt ude til højre og nær x-aksen er de idéer, du skal holde dig fra. Det er idéer/tiltag, som kræver rigtig meget Effort (arbejde) og giver et lavt ROI (afkast). Derimod skal du kaste dig over de idéer, som ligger nær y-aksen og så højt op af y-aksen som muligt. Det er idéer som kræver mindst muligt arbejde og giver det højeste afkast. Når du har vænnet dig til at tænke ROI vs. Effort behøver du ikke gøre brug af skemaet oven for – pointen er, at du skal tænke værdi for din virksomhed kontra det arbejde og tid, som du skal lægge i udførsel af opgaven. Det er én måde at minimere dit tidsforbrug og få døgnet forlænget med flere timer. Og lige et andet iværksætterhint Mangler du online regnskabsprogram, du gratis kan prøve over hele sommeren? Prøv det nye regnskabsprogram Billy’s Billing her. Har du spørgsmål til ROI vs. Effort eller har andre gode forslag til at optimere din tid som iværksætter, så post løs! |
Hej min ven.
Jeg syntes det er overkill at bruge ROI ? Reelt set skal du jo udregne ALLE dine omkostninger, også dine inddirekte !
Men ideen med at tænke på tidsforbruget over indtægten er spændende :)