Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor høj return on investment (ROI) har du i din virksomhed?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange iværksættere har sindssygt travlt og ved ikke, hvor de skal hente nogle ekstra timer i døgnet henne? Her får du svaret!

Ved du, hvor meget alle de opgaver, du udfører hver dag, giver dig tilbage i værdi i din virksomhed i kroner og ører? Nej vel. Jeg har med stor succes brugt et enkelt værktøj som jeg kalder ROI vs. Effort. Jeg bruger selv værktøjet til at selektere mellem forskellige tiltag og opgaver jeg laver i min virksomheder.

Konceptet er rigtig enkelt. I et koordinatsystem med to akser lader du x-aksen stå for Effort og y-aksen for ROI. Effort står for, hvor meget arbejde selve opgaven kræver for at udfører den. ROI står for hvor meget værdi i kroner og ører, du forventer idéen kaster af sig. Tag 10 idéer, du gerne vil arbejde med og begynd at rate dem med ROI vs. Effort. De idéer, som ligger helt ude til højre og nær x-aksen er de idéer, du skal holde dig fra. Det er idéer/tiltag, som kræver rigtig meget Effort (arbejde) og giver et lavt ROI (afkast). Derimod skal du kaste dig over de idéer, som ligger nær y-aksen og så højt op af y-aksen som muligt. Det er idéer som kræver mindst muligt arbejde og giver det højeste afkast.

Når du har vænnet dig til at tænke ROI vs. Effort behøver du ikke gøre brug af skemaet oven for – pointen er, at du skal tænke værdi for din virksomhed kontra det arbejde og tid, som du skal lægge i udførsel af opgaven. Det er én måde at minimere dit tidsforbrug og få døgnet forlænget med flere timer. 

Og lige et andet iværksætterhint

Mangler du online regnskabsprogram, du gratis kan prøve over hele sommeren? Prøv det nye regnskabsprogram Billy’s Billing her.

Har du spørgsmål til ROI vs. Effort eller har andre gode forslag til at optimere din tid som iværksætter, så post løs!

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 17:39

Hej min ven.

Jeg syntes det er overkill at bruge ROI ? Reelt set skal du jo udregne ALLE dine omkostninger, også dine inddirekte !

Men ideen med at tænke på tidsforbruget over indtægten er spændende :)

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 10:39

Hej mr. Next :)

Tak for godt spørgsmål/pointe. Du har helt ret - det kan virke "overkill" at indberegne alle omkostninger. Jeg vil sige, at det er op til en selv, hvor stringent, man vil være. Hvis det er store opgaver, bør ALT medtages. Er det mindre - kan det være "et slag på tasken". Pointen er, at man skal sortere de meget effort-tunge opgaver fra med lav ROI og gå efter dem med høj ROI og lav effort.

Og så skal man selvfølgelig også huske, at der er opgaver, som kræver høj effort og på lang sigt giver høj ROI - langsigtede investeringer.

Toke Kruse

Fra Århus
Tilmeldt 21. Nov 09
Indlæg ialt: 203
Fra  Webpilots Aps Skrevet kl. 12:59

Er det ikke først relevant at begive sig ud i når man har knapkapacitet? Indtil da er det vel en SPT-analyse man skal bruge som vores commercielle Coach siger. En Slag-På-Tasken analyse :)

For os i RunIT kan det også være besværligt da alle vores projekter mere eller mindre er high Effort opgaver, da vi hjælper iderige iværksættere med at få deres ideer formet til et kommercielt produkt, og få det på markedet med den lavest mulige risici (tid, kapital).

Og blot for at spørge - Hvordan vil du beregne det langsigtede ROI? Det kræver knivskarpe budgetter og præcis estimering af fremtidigt salg mm. Er det relevant for en iværksætter der lige vil starte op - medmindre han skal ud og finde store investorer? (Ud fra effectuation tankegang - ikke den "old Fashion" forretningsmodel tankegang).

Mvh Kenneth

Mangler du en designer, hjemmeside eller webshop? Kontakt vores Webbureau i Århus: http://webpilots.dk

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 16:24

Hej Kenneth

Tak for dine spørgsmål. Det er nogen gode pointer du har - igen, jeg tror det er meget i forhold til smag og behag. Man skal gøre det så grundigt, som man selv mener, at det skal gøres.

Jeg tror, at langt de fleste virksomheder og iværksættere har tid som "knap" ressource. Derfor er det altid relevant at foretage en ROI vs. Effort-analyse for ens opgaver eller nye tiltag i virksomheden. Jo mindre præcis du bruger værktøjet, jo tættere vil du være på din SPT-analyse :) Jo mere omfattende din analyse er, jo tættere på den "ideelle" analyse. Jeg tror, at oftest er det midt i mellem den mest effektive og anvendelige i hverdagen.

Hvis jeres kernekoncept er at hjælpe iværksættere med at gøre deres idéer kommercielle, tror jeg, at der er gode muligheder for at introducere værktøjet tidligt. Iværksættere skal vide, at de skal prioritere deres idéer - og en af måderne er ud for afkast vs. arbejdskraft.

Uden at komme ind på investorer, som kræver de knviskarpe budgetter og en helt anden dybdegående analyse, så kan ROI udregnes i forhold overslag eller kvalificerede bud. Selv en nyopstartet iværksætter bør være i stand til at vælge mellem om han skal sende flyers ud til 5.000 husstande eller vælge Google AdWords, som marketingskanal. Ideelt set bør begge marketingskanaler testes, hvis man ikke kender til effekten af dem.

Overordnet set er min pointe, at man som iværksættere - uanset ny eller erfaren - skal tænke over, hvilke tiltag, som er mest oplagte i forhold til en betragtning af ROI og effort.

Toke Kruse 

Fra Århus
Tilmeldt 21. Nov 09
Indlæg ialt: 203
Fra  Webpilots Aps Skrevet kl. 10:53

Er det ikke først relevant at begive sig ud i når man har knapkapacitet? Indtil da er det vel en SPT-analyse man skal bruge som vores commercielle Coach siger. En Slag-På-Tasken analyse :)

For os i RunIT kan det også være besværligt da alle vores projekter mere eller mindre er high Effort opgaver, da vi hjælper iderige iværksættere med at få deres ideer formet til et kommercielt produkt, og få det på markedet med den lavest mulige risici (tid, kapital).

Og blot for at spørge - Hvordan vil du beregne det langsigtede ROI? Det kræver knivskarpe budgetter og præcis estimering af fremtidigt salg mm. Er det relevant for en iværksætter der lige vil starte op - medmindre han skal ud og finde store investorer? (Ud fra effectuation tankegang - ikke den "old Fashion" forretningsmodel tankegang).

Mvh Kenneth

Mangler du en designer, hjemmeside eller webshop? Kontakt vores Webbureau i Århus: http://webpilots.dk

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)