Hej Efter et forår hvor vi er blevet tæppebombet med svindelsager til mulddyr har vi været inde i en periode hvor hverdagen har normaliseret vedr. forsøg på svindel. Dog har vi den seneste tid igen oplevet at svindlen er taget til i styrke, og denne gang oplever jeg ikke at fremgangsmåden som værende den samme som tidligere. De har ikke været så opmærksomme på at sløre deres IP, dog har nogle brugt rigtige adresser og hvis vi har spurgt om noget via mail har de også svaret. Så derfor er vi i visse tilfælde alligevel taget godt og grundigt i r…. Problematikken er jo et eller andet sted vil man gerne være professionel og levere ordren så hurtigt og smertefrit som muligt omvendt bliver man bare i så dårligt humør når det lykkedes for svindlerne at nuppe surt tjente penge op af lommen på en. Hvad gør i for at fange lømlerne? Og oplever i også kreditkortsvindel som et stigende problem? Eller har vi bare fanget en dårlig bølge? |
hej,
Ingen tvivl om at der kommer mere og mere svindel... en væsentlig pointe er dog at stigningen i svindel ikke følger stigningen i antal transaktioner. Så relativt er der mindre og mindre svindel.
Man skal vide at de folk/organisationer som løbende får historier ud om at svindelproblemet kun bliver større og større alle har nogen dagsordener.
Vi har tidligere skrevet en morgensur kommentar til disse mediehistorier. http://quickpay.dk/kommentar-til-dankort-svindel.php
Vi hos Quickpay - vi er en betalingsgateway - har et antifraudsystem som kigger på et hav af parametre. Hver transaktion kan udløse en såkaldt fraudremark (et hævet øjenbryn). Det kan udløses af en lang række faktorer:
der er brugt flere forsøg på at gennemføre transaktionen, der er brugt flere forsøg m. forsk. kort for at gennemføre transaktionen, kortholders IP er forskellig fra kortudstedelseslandet, http-headeren ligner en bot, kl. er skummel i kortholders land, der har tidligere været fraud fra IP,kort, whatever, etc. etc. etc.... alt i alt en slags "kunstig intelligens" som udløser en score. Den score er ca. jævnt konstant m. tendes til at falde hvis den går i nogen retning. (I relation til samlet mængde transaktioner)
Næste gang du hører en organisation råbe op om svindel så udbed gerne dokumentation og lidt tal.
Men igen: det er stadig en rigtig træls ting for butikkerne når det sker.. og det sker desværre.
vh
thomas jensen, quickpay