Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Idé: Iværksætterfradrag for værtsvirksomheder

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 11. Jun 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære iværksættere

Jeg stiftede selv en kultur-konsulentvirksomhed (ApS) tilbage i 2000 og drev den med skiftende partnere i små ti år. I opstartsperioden blev jeg gentagne gange opfordret til at flytte ind i et iværksætterhus i Odense, hvor vi havde hjemme, men takkede pænt nej ud fra den idé, at vi IKKE havde brug for at networke med andre, som heller ikke endnu vidste særligt meget om at drive forretning. I stedet fik vi tilbudt at rykke ind hos en større, veletableret virksomhed, som vi ikke direkte konkurrerede med, men som alligevel var inden for samme branche med en sammenlignelig forretningsmodel.

Vi gjorde det ikke - vi blev for os selv. Set i tilbageblik er det én af de beslutninger, jeg fortryder, for jeg tror, vi kunne have nydt godt af at dele hus med erfarne folk med stort netværk. Vi havde godt nok vores frihed, men kors hvor var vi også ofte alene - og hvor begik vi mange fejl, som vi måske kunne have undgået ved at omgås erfarne folk både formelt og uformelt.

På baggrund af mine egne (dyrekøbte) erfaringer som iværksætter pusler jeg nu som folketingskandidat med en idé om at understøtte det private vækstlag med en form for "iværksætterfradrag" rettet mod værtsvirksomheder. Den helt overordnede idé er, at større, veletablerede virksomheder med ledige lokaler skal kunne stille dem vederlagsfrit til rådighed for iværksættere og opnå et skattefradrag svarende til den indtægt, de ellers ville have kunnet få ved at leje dem ud på markedsvilkår. Selvfølgelig skal der formuleres nogle mere specifikke kriterier og regler, men det er altså min grundlæggende tanke.

Det ligger mit hjerte nært at gøre noget godt for fremtidens iværksættere, for det var dels en hård, men lykkelig tid i min egen livshistorie, dels helt afgørende for dansk økonomi og konkurrenceevne, at vi politisk understøtter initiativ og virkelyst. Hvis I har kommentarerer til ideen, er jeg meget interesseret i at høre dem!

På forhånd tak!
Rasmus Dahlberg
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det er en pæn tanke - men vore skatteregler og fradrag er mere end komplekse nok som det er - og der vil være ET stort bøvl ved at bevise, hvad markedsværdien af det m2 man giver bort gratis til andre er- for at få fradraget. Enten et stort komplekst system (coronastøtte agtigt) med verificering af markedsværdi per m2 og at den der kommer ind ikke er relateret og bare inde for fradraget som skattespekulation og er det lige meget om den man giver husly er stor eksisterende virksomhed med flotte overskud - og gavner det hvis der slet ikke er netværksrelationer mellem vært og gæst så der kommer andet end et lokale til rådighed (Et vækst IT firma har måske ikke meget glæde af at sidde i baglokalet i et pizzeria) og meget andet som jeg tror vil gøre forslaget uspiseligt (og jeg er med på du er klar over der skal mere specifikke kriterier til men det er dem jeg tror bliver så kontrolkrævende mm at den ikke går)

Uha - pæn ide, men som med så mange special planer for ting staten skal give fradrag for i special situationer - så tror jeg ikke det er fremtiden 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 11. Jun 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Valid point. Jeg er dybest set tilhænger af at ctrl+alt+delete hele skatte- og fradragssystemet og starte forfra på en lidt mere enkel måde, men det er jo desværre forbundet med visse udfordringer at få gennemført. 8-/ Men måske der var andre måder, man kunne "belønne" værtsvirksomheder..?
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)