Først lidt om os: Vi har bl.a. mind-set.dk hvor vi sælger lydbøger, ebøger og videokurser i personlig udvikling. De fleste af de programmer vi sælger har vi selv alle rettigheder til. For nylig lavede jeg en søgning på biblioteker.dk - (se søgeresultater her) der til min store skræk og forundring viste, at flere biblioteker har vores produkter til udlån! Jeg har godt lagt mærke til, en gang eller to, at et bibliotek har købt på mind-set.dk, men aldrig i min vildeste fantasi kunne jeg forestille mig, at de uden forudgående aftale bare ville smide vores produkter i deres katalog og begynde at udlåne til befolkningen - det kan da umuligt være lovligt? Jeg skrev efterfølgende til et af bibliotekerne og bad dem hjemkalde materialet og afstå fra at udlåne det fremover. Vi fik svar tilbage fra en meget forundret indkøber, der aldrig i sin tid som ansat på biblioteket havde været ude for, at nogen ville have fjernet materiale fra bibliotekets katalog, og at han da nok skulle destruere vores lydbog, hvis det virkelig var det vi ønskede. Jeg ser et kæmpe problem i det her. For det første er jeg ret sikker på, at det bibliotekerne gør er hamrende ulovligt. For det andet bruger de offentlige kroner og ører på at købe produkter fra os, som de gratis udlåner, og dermed underminerer vores forretning. Det virker som om at de mener, at det er helt okay det de gør, man kan jo bare skrive og få det fjernet - men jeg har altså bedre ting at tage mig til end jævnligt at kontrollere at vores produkter ikke bliver udlånt på biblioteker og kontakte dem én efter én, for at bevise vi ejer rettighederne og overbevise dem om de skal stoppe udlånet. Hvad ville I gøre? Jeg hælder til at få en advokat ind over og sende erstatningskrav til hvert enkelt bibliotek - jeg aner ikke hvor meget vi har mistet på, at de har udlånt vores produkter (eller om vi har mistet noget), men pointen er, at vi har bevidst fravalgt at blive udlånt på biblioteket, og så er det et problem de tager sagen i egen hånd uden overhovedet at forsøge at indgå en aftale med os. Er der andre der har været ude for noget lignende? |
http://www.bs.dk/showfile.aspx?IdGuid={8F7E1915-5BFF-4C3E-9E0E-E0900A9A639F}
Her er noget vdr biblioteker og ophovsret