Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er bibliotekerne de nye pirater?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 12. Mar 07
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Først lidt om os: Vi har bl.a. mind-set.dk hvor vi sælger lydbøger, ebøger og videokurser i personlig udvikling. De fleste af de programmer vi sælger har vi selv alle rettigheder til.

For nylig lavede jeg en søgning på biblioteker.dk - (se søgeresultater her) der til min store skræk og forundring viste, at flere biblioteker har vores produkter til udlån!

Jeg har godt lagt mærke til, en gang eller to, at et bibliotek har købt på mind-set.dk, men aldrig i min vildeste fantasi kunne jeg forestille mig, at de uden forudgående aftale bare ville smide vores produkter i deres katalog og begynde at udlåne til befolkningen - det kan da umuligt være lovligt?

Jeg skrev efterfølgende til et af bibliotekerne og bad dem hjemkalde materialet og afstå fra at udlåne det fremover. Vi fik svar tilbage fra en meget forundret indkøber, der aldrig i sin tid som ansat på biblioteket havde været ude for, at nogen ville have fjernet materiale fra bibliotekets katalog, og at han da nok skulle destruere vores lydbog, hvis det virkelig var det vi ønskede.

Jeg ser et kæmpe problem i det her.

For det første er jeg ret sikker på, at det bibliotekerne gør er hamrende ulovligt. 

For det andet bruger de offentlige kroner og ører på at købe produkter fra os, som de gratis udlåner, og dermed underminerer vores forretning.

Det virker som om at de mener, at det er helt okay det de gør, man kan jo bare skrive og få det fjernet - men jeg har altså bedre ting at tage mig til end jævnligt at kontrollere at vores produkter ikke bliver udlånt på biblioteker og kontakte dem én efter én, for at bevise vi ejer rettighederne og overbevise dem om de skal stoppe udlånet.

Hvad ville I gøre? Jeg hælder til at få en advokat ind over og sende erstatningskrav til hvert enkelt bibliotek - jeg aner ikke hvor meget vi har mistet på, at de har udlånt vores produkter (eller om vi har mistet noget), men pointen er, at vi har bevidst fravalgt at blive udlånt på biblioteket, og så er det et problem de tager sagen i egen hånd uden overhovedet at forsøge at indgå en aftale med os.

Er der andre der har været ude for noget lignende?

Med venlige hilsner
Kim Biesbjerg

Mind-Set.dk - lydbøger til personlig udvikling

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 23:38

http://www.bs.dk/showfile.aspx?IdGuid={8F7E1915-5BFF-4C3E-9E0E-E0900A9A639F}

Her er noget vdr biblioteker og ophovsret 

Fra Odense
Tilmeldt 12. Mar 07
Skrevet kl. 23:53

Michael_N: Tak! Det bekræfter ihvertfald min mistanke og følelse omkring at det er ulovligt!

Fra PDFen:

Hvad indebærer beskyttelsen?
Ophavsretten medfører at ophavsmanden, med de i loven angivne indskrænkninger, 
har eneret til at råde over værket ved at:

• fremstille eksemplarer af det
• gøre det tilgængeligt for almenheden

Hvad er eneret?
Ophavsmandens eneret indebærer, at andre ikke kan fremstille eksemplarer af værket
eller gøre det tilgængeligt for almenheden uden ophavsmandens tilladelse

Med venlige hilsner
Kim Biesbjerg

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 00:06

Kik på Spredning af eksemplarer (§ 19)

i pdf'en 

Fra Taastrup
Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 269
Fra  C S Data Skrevet kl. 00:08

Leg og hobby til store drenge og piger hos Onkel Carsten, hvor du bl.a. kan købe HAMA miniperler

Fra Odense
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 00:40

§ 16. Offentlige arkiver, offentlige biblioteker og andre biblioteker, der helt eller delvis finansieres af det offentlige, samt statslige museer og museer, der er godkendt efter museumsloven, må gengive og sprede eksemplarer af værker til brug i deres virksomhed i overensstemmelse med bestemmelserne i stk. 2-6, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed

Fra Odense
Tilmeldt 12. Mar 07
Skrevet kl. 13:43

Okay, jeg synes det er vildt nok, hvis man ikke kan blokere for det!

Jeg kan se i en tidligere tråd, at Martin Thorborg selv har sendt eksemplarer af e-pusher til diverser biblioteker og i tråden bliver han rådet til at tilmelde sig her, så han kan få biblioteksafgift.

Jeg synes godt nok det er en uvenlig måde at gøre tingene på.

1. Man skal selv opdage man er til udlån
  2. Man skal indsende dokumenter (kan kun gøres per almindelig post) for at gøre krav på biblioteksafgift
  3. Man har ingen juridisk mulighed for indsigelser hvis man ikke ønsker sine værker til udlån

Med venlige hilsner
Kim Biesbjerg

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:45

Jeg ville se det på en anden måde, nemlig at du bliver meget mere eksponeret og får mulighed for mersalg, gennem at kunden får tilfredsstillet et behov og nye behov måske opstår - og du dermed kan få en ny kunde ind over din hjemmeside.

Desuden spredes kendskabet til dig og din forretning, så det er jo også en form for markedsføring.

Fra Odense
Tilmeldt 12. Mar 07
Skrevet kl. 14:57

Flemming:

Jeg ville se det på en anden måde, nemlig at du bliver meget mere eksponeret og får mulighed for mersalg, gennem at kunden får tilfredsstillet et behov og nye behov måske opstår - og du dermed kan få en ny kunde ind over din hjemmeside.

Desuden spredes kendskabet til dig og din forretning, så det er jo også en form for markedsføring.

Jeg ville være enig med dig hvis vi f.eks. også solgte coaching-timer o.l. og kunne opbygge troværdighed den vej, eller havde plastret vores bøger og lydbøger til med reklamer for vores hjemmeside og/eller andre produkter, men da det ikke er tilfældet tror jeg meget begrænset på, at det fører til betalende kunder - desuden kan de jo bare låne vores andre produkter på biblioteket også.

Med de positive briller på, kan man da overveje, at stable et samarbejde på benene med en række eksterne coaches, og bruge den troværdighed vi opbygger, til at formidle kontakt til en, af os, godkendt coach, altså en vi kan stå inde for, hvis f.eks. man har brug for yderligere hjælp end vores bog kan give.

Men det ændrer ikke på, at jeg mener bibliotekernes fremgangsmåde er baglæns, og grundlæggende forkert.

Med venlige hilsner
Kim Biesbjerg

Tilmeldt 14. Jun 11
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 15:42
Hej Kim

For det første vil jeg lige høre om du aldrig selv har lånt en bog, cd eller vidio ?

Også mit råd hvad med at lave en aftale med bibiolotekerne om de godt må udlån jeres produkter på den betingelse at i får X antal kr for det og at de ikke har alle jeres produkter og at de henviser til jeres side? Så får i billig reklame og tjener penge uden i har det store arbejde

Få dig en neglelak der holder længe og i mange farver.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)