Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Boligmarkedet vs. investeringer/obligationer.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allesammen.

Jeg har de seneste måneder gået, som så mange andre, og fulgt med i finanskrisen og det nylige bankkrak i fjordbank Mors.. Grunden til at jeg har fulgt ekstra meget med i det er at jeg pt. har et ret mange investeringer i blandt andet garantbeviser og udenlandske obligationer - og nu er jeg kommet i tvivl om hvor sikre disse investeringer er, selvom disse betegnes som de 'sikre' og forholdsvis risikofrie løsninger. Dertil kommer det, at jeg længe har gået med tanker om at købe en lejlighed i Århus for disse penge.

Nu har jeg så forelsket mig i en lejlighed i et nybyggeri i Århus, hvilket bringer mig videre til mit spørgsmål.

Jeg regner ikke med at skulle bo i Århus i mere end 5-7 år og betragter derfor også lejligheden som en investering, som jeg ville håbe kunne give et lille afkast når den engang skulle afsættes.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre jeres kyndige vurdering om hvad den bedste investering ville være. At lade pengene stå og trække renter, eller smide dem i mursten og håbe at boligmarkedet når at vende?

Mvh. Thomas

Fra Esbjerg
Tilmeldt 5. Feb 11
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 22:34

Hej Thomas

først syntes jeg du skal gøre op med dig selv hvor risikovillig du er. Jeg handler selv aktier, der er større chance for et større afkast MEN det kan også hurtigt gå den anden vej :-) i disse tider hvor markedet ikke er til at regne med skal man være meget varsom.

Tænk dig godt om :-)

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 23:16

Hej Thomas

Boligmarkedet er stadigt på vej ned, så der er stor risiko for at den pris, du giver idag er lavere imorgen, læg dertil alle købsafgifterne på skøde og finansiering, så er udsigten til et provenue på kort sigt vanskelig at få øje på. Spørgsmålet er hvornår boligmarkedet vender, det ved ingen. Hele det internationale finansieringsmarked er meget skrøbeligt og dermed er der stor risiko for rentestigning, som igen vil medføre yderligere fald i ejendomspriserne.

Særligt kan prisen på nybyggeri være for høj i disse år, nybyggeriet er opført til meget høje omkostninger indenfor de sidste 7 år, ligesom grundkøbene har været meget dyre, så pas på hvis prisen er for høj, så har du risiko for at din ejendomsinvestering bliver negativ også i et 10 års perspektiv.

Hvis du kigger lidt på ejendomshandelsstatistikkerne, så er det overvejende de billige ejendomme, som bliver handlet for tiden.

Så hvis du vil investere i ejendom med henblik på provenue, så skal du kigge efter de gode tilbud, som har kvadratmeterpriser noget under de gennemsnitlige priser i området.

Så ud fra et investeringssynspunkt, ville jeg beholde papirerne, hvis de er "sikre" og giver et stabilt afkast på rente og værditilvæks.

De bedste hilsener

Finn

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 00:22

Hej Thomas

Hvad du skal investere i kommer an på hvad du tror fremtiden vil bringe. Tror du på massere af inflation er boliger en god ide (i sær med et fastforrentet lån) Så vil værdien af lånet blive ædt op af inflationen mens huset holder værdien. I dette senarie er obligationer dårlige fordi inflationen æder dine gevinster og du har mindre købekraft end da du investerede dine penge tilbage.

Hvis du derimod tror på lav inflation og massere af krise (den situation vi har pt. fortsætter) så er obligationer et godt bud for inflationen vil ikke æde din gevinst og huspriserne vil fortsætte ned en rum tid endnu.

Grundlæggende skal du spørge om der komme høj inflation eller ej? Hvis jeg var i USA ville jeg tro på inflationen men Europa er ikke så klar. Det kommer nok an på om den europæiske centralbank gør det Grækenland, Italien og Spanien har brug for (massere af pludselig inflation der mindsker gælden) eller om de lytter mere til tyskerne.

Men når man kommer til investering er der ikke noget der er sikkert og personligt mener jeg man skal have en række forskellige aktiver som dækker ind mod forskellige senarier. Hvis jeg havde en masse penge i overskud ville jeg nok have et mix af aktier, guld og fast egendom. Jeg stoler ikke pt nok på centralbankerne til at have kontanter eller obligationer.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 00:40

Tiderne er forbi hvor man købte bolig for investeringens skyld. Jeg tvivler stærkt på at du får nævneværdige prisstigninger, hvis nogen, indenfor 5-7 år.

Jeg ville personligt blive liggende i obligationerne det næste stykke tid.

Men hvis du kan li' spændingen ved at spille lotto skal du sælge dine obligationer og købe lejligheden...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)