Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem sætter betalingsbetingelserne? Kunden eller freelanceren?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København N
Tilmeldt 25. Jun 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis betalingsbetingelser gælder, når en kunde køber en freelanceydelse (i dette tilfælde illustrationsarbejde)?
Min faktura indeholder min ønskede betalingsfrist. Da kunden bliver rykket 14 dage senere,  meddeler de, at de har nogle helt andre betalingsfrister.

Hvem har ret? Er jeg ansat af dem på deres betingelser, eller køber de en vare/ydelse af mig på mine betingelser?

Tilmeldt 20. Jan 11
Indlæg ialt: 343
Fra  ZXNET Skrevet kl. 17:05

Tue Søborg Volder:

Hvis betalingsbetingelser gælder, når en kunde køber en freelanceydelse (i dette tilfælde illustrationsarbejde)?
Min faktura indeholder min ønskede betalingsfrist. Da kunden bliver rykket 14 dage senere,  meddeler de, at de har nogle helt andre betalingsfrister.

Hvem har ret? Er jeg ansat af dem på deres betingelser, eller køber de en vare/ydelse af mig på mine betingelser?

Som udgangspunkt er det altid dig som freelancer som sætter betingelserne med betaling. Hvis du er ansat hos firmaet som freelancer og får løn så er det en anden sag, men har du et cvr og selv fakturerer så gælder de betingelser der står på faktura.

Kunden kan så forhandle sig til andre betingelser og så kan du som god service altid give bedre kredit.

Måske du sammen med kunden kan blive enige om at de betaler nu og så i fremover måske finder nogle betingelser som begge parter har det godt med.

Hvis kunden ønsker specielle vilkår, så skal de huske at forhandle sig frem til bedre betalingsbetingelser  inden at opgaven begynder og det ved de også godt....de prøver bare at trække tiden.

Umiddelbart lyder det som en sang fra de varme lande. Mit råd er at rykke på normal vis og se om kunden ikke betaler, hvis ikke så gå til advokat eller inkasso.

--
Peter

Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 832
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 17:06

Du har ret... Med mindre du har underskrevet en tidsbegrænset ansættelseskontrakt med dem, - og sådan lyder det jo ikke ligefrem på dit indlæg..

Jeg går også udfra at du driver din freelancevirksomhed med cvr-nummer.. Dvs at din kunde at købt en ydelse af dit firma, - og dit firma har nogle gængse betalingsbetingelser, som din kunde burde have undersøgt, hvis det har nogen betydning for dem... Så jeg er ret sikker på at de bare forsøger at trække dit rundt i manegen... Jeg ved godt det er måske er svært, men var jeg freelancer ville jeg bede om at få pengene upf-ront, - altså får jeg udførte noget som helst arbejde for mine kunder, - så slap jeg for sådan noget som du er ude i nu..

Men bare gå til dem, - de må sgu betale på samme betingelser som dine andre kunder.. Hvorfor skulle det være anderledes for lige denne kunde..?

/Ulrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tue Søborg Volder:
Min faktura indeholder min ønskede betalingsfrist.

Udgangspunktet er din betalingsfrist. Hvis din kunde ville have andre frister skulle det være afstemt i forbindelse med at du fremsendte en ordrebekræftelse...

/Henrik

Tilmeldt 20. Jan 11
Fra  ZXNET Skrevet kl. 17:15

Ulrik - mensbasic.dk:

Men bare gå til dem, - de må sgu betale på samme betingelser som dine andre kunder.. Hvorfor skulle det være anderledes for lige denne kunde..?

Enig gå endelig til den og ryk inden dem igen.

Det er iøvrigt også min erfaring at kunder som ønsker specielle vilkår eller som brokker sig over ydelsen også er dem som ikke betaler i sidste ende. De er gode til at lokke med store ordre/opgaver ;-)

De første kunder når det gælder konsulentydelser, er som regel dem som ikke længere kan købe på kredit andre steder eller som har raget sig uklar med deres tidligere IT-mand.

Jeg løser det på den måde at jeg begrænser hvor meget en enkelt kunde kan tage af tid til højest et par arbejdsdage.

Er der for megen kritik af en som de tidligere har brugt så er der ugler i mosen.

Fra København N
Tilmeldt 25. Jun 10
Skrevet kl. 17:24

Tak for jeres svar allesammen! Det bekræfter også, hvad jeg selv synes virkede rigtigt. Jeg tager affære! :)

Fra København N
Tilmeldt 25. Jun 10
Skrevet kl. 17:27

Tak for svaret! Det virker afgjort også mest logisk. Ved du evt. om  der findes noget juridisk på skrift, der bakker det op?

Tilmeldt 20. Jan 11
Fra  ZXNET Skrevet kl. 18:23

Man kunne forklare kunden at hvis man viste lidt betalingsvilje så kunne man måske finde nogle andre betalingsbetingelser fremover, men det er klart så skal der også være nogle fordele for dig...stabile betalinger af fakturaer og evt. løbende opgaver.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)